اروپا تحمل تنش ایران با آمریکا را ندارد

کدخبر: ۲۹۱۳۴۹
یک کارشناس اقتصادی و سیاسی گفت: تنش آمریکا با ایران، شاخص بورس‌های جهانی را ساقط می‌کند و از طرف دیگر برای اروپا، ژاپن و بسیاری از کشورها فاجعه بار خواهد بود.
اروپا تحمل تنش ایران با آمریکا را ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، شبیر رازوی، کارشناس اقتصادی و سیاسی گفت: هر گونه درگیری نظامی بین ایران و آمریکا به افزایش شدید قیمت نفت و سقوط بازارهای سهام در جهان منجر خواهد شد که این مسئله اصلا به نفع آمریکا نیست.

وی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: آمریکا کاملا درک می‌کند که افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر بسیار بد و دراماتیکی بر اقتصاد جهان خواهد داشت.

پس از آنکه ایران پهپاد جاسوسی متجاوز آمریکا را در آب‌های خود در نزدیکی تنگه هرمز مورد هدف قرار داد و سرنگون کرد، قیمت نفت به بالاترین میزان در سه هفته گذشته رسید.

اروپا تاب افزایش قیمت نفت بر اثر تنش ایران با آمریکا را ندارد

مقامات تهران اعلام کرده‌اند که این پهپاد حریم هوایی ایران را نقض کرده،‌اما آمریکایی‌ها می‌گویند، پهپاد سرنگون شده بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده است.

رازوی خاطرنشان کرد: درگیری نظامی بین ایران و آمریکا و متعاقب آن بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، بسیار فاجعه‌بار خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عبور 25 تا 40 درصد کل نفت جهان از تنگه هرمز به طول 29 کیلومتر که بین ایران و عمان قرار دارد، ادامه داد: از منظر اقتصادی، این مسئله تاثیر منفی بسیار بزرگی بر اقتصاد خواهد داشت.

به گفته این کارشناس، تنگه هرمز به عنوان یک آبراه بسیار مهم بر اقتصاد جهانی تاثیرات بسیار شدیدی دارد.

اروپا تاب افزایش قیمت نفت بر اثر تنش ایران با آمریکا را ندارد

رازوی گفت: ما هنوز واقعا از بحران اقتصادی سال 2008 بیرون نیامده‌ایم، اما به محض اینکه بحران بازار نفت شکل بگیرد، تاثیر آن بسیار قابل توجه خواهد بود. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر شاهد یک بحران جدی در خلیج فارس باشیم قیمت نفت به 150 و حتی 300 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

اروپا تاب افزایش قیمت نفت بر اثر تنش ایران با آمریکا را ندارد

وی ادامه داد:‌ حالا اگر این اتفاق بیفتد، اتفاقی که می‌توان برای بازارهای جهانی متصور شد، سقوط بازارهای سهام و دیگر چالش‌هایی است که اقتصاد جهانی را احاطه خواهد کرد و به طور حتم می‌توان گفت که اروپا در جایگاهی نیست که بتواند افزایش یا سقوط قیمت نفت را تاب بیاورد.

رازوی گفت:‌به طور کلی من فکر می‌کنم فقط از منظر اقتصادی و مالی در صورت تشدید شرایط آن گونه که جنگ طلبان در واشنگتن می‌خواهند، اوضاع برای کشورهایی نظیر ژاپن،‌ هند، اروپا و بسیاری دیگر از کشورها بسیار فاجعه‌بار خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید