پیروزی برای ترامپ/ سنا: ترامپ برای جنگ با ایران نیاز به مجوز ندارد

کدخبر: ۲۹۱۴۸۶
اقتصادنیوز:‌سنای آمریکا روز جمعه در نشستی ویژه که برای بررسی اختیارات رئیس جمهوری جهت انجام تهاجم نظامی به ایران تشکیل شده بود به نفع دونالد ترامپ رای داد و دست وی را برای هرگونه اقدام نظامی بدون مجوز کنگره بازگذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورنیوز، بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی بیش از چهل سناتور در نشست روز جمعه به پیشنهاد دمکرات های سنا برای محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ جهت انجام حمله ای نظامی به ایران رای منفی دادند.

این طرح به ابتکار تیم کین و تام یودال، سناتورهای دمکرات ایالات ویرجینیا و نیومکزیکو پیشنهاد شده و قرار بود جلوی دسترسی رئیس جمهوری به منابع مالی برای اقدام نظامی بدون مجوز کنگره را بگیرد.

مخالفت سنا با این طرح از سوی تحلیلگران به عنوان نوعی پیروزی برای جمهوری خواهان و کاخ سفید ارزیابی شده است.

این پیشنهاد در صورت دریافت ۶۰ رای موافق می توانست به عنوان متممی به قانون «مجوز دفاع ملی» NDAA اضافه شود و رئیس جمهوری آمریکا را برای هرگونه اقدام نظامی در هر شرایطی ملزم به کسب اجازه از کنگره کند.

نمایندگان سنا پیشتر روز پنجشنبه در دوری غیر متداول از اقدامات لایحه دفاعی بزرگی را به تصویب رساندند اما به موازات آن پذیرفتند که طرح پیشنهادی تیم کین و تام یودال را نیز که برخی اختیارات دستگاه اجرایی را محدود می کرد، به رای بگذارند.

جمهوری خواهان که در سنا حائز اکثریت هستند در حالی پذیرفتند که پیشنهاد دمکرات را به رای بگذارند که اطمینان داشتند این طرح حتی در صورت رای مثبت تمامی سناتورهای دمکرات تایید لازم برای تبدیل شدن به متمم قانون را دریافت نخواهد کرد؛ برای اینکار لازم بود علاوه بر تایید کلیه سناتورهای دمکرات سیزده سناتور جمهوری خواه نیز به این پیشنهاد رای مثبت بدهند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که دمکرات ها در آن اکثریت را در دست دارند پیشتر گفته بود که کنگره مجوز لازم را برای تهاجم نظامی به ایران در اختیار رئیس جمهوری نمی گذارد؛ این در حالیست که دونالد ترامپ در واکنش به این موضع ضمن تاکید بر همراهی کنگره گفته بود از نظر قانونی لازم به دریافت تاییدی برای حمله نظامی نیست.

برخی گزارش ها حاکی است که برخی سناتورهای دمکرات پیش از این نیز طرحی مشابه را برای قطع دسترسی به منابع مالی دولتی جهت حمله به ایران به کمیته روابط خارجی ارئه کرده بودند که این طرح نیز با مخالفت اغلب اعضای کمیته رد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید