قاضی فدرال انتقال ۲.۵ میلیارد دلار از بودجه دیوار مرزی مکزیک را متوقف کرد

کدخبر: ۲۹۱۷۰۰
اقتصادنیوز: یک قاضی فدرال در آمریکا، ترامپ را از استفاده ۲.۵ میلیارد دلاری از بودجه نظامی برای احداث دیوار مرزی خود در ایالت‌های کالیفرنیا، آریزونا و نیومکزیکو منع کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، "هیوود گیلیام"، قاضی آمریکایی، طی دو طرح دعوی از سوی ایالت کالیفرنیا و فعالانی که معتقد به غیرقانونی بودن انتقال این پول و وجود تهدیدات زیست‌محیطی در صورت احداث دیوار بودند، علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اقدام کرده است.

هاویر بسرا، دادستان کل کالیفرنیا اعلام کرده است که تصمیم ترامپ مبنی بر احداث دیوار، با قانون اساسی در تناقض است و به ایالت کالیفرنیا آسیب جدی وارد می‌کند.

"اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا" که از طرف سازمان زیست‌محیطی "سیرا کلاب" و "ائتلاف جوامع مرز جنوبی" نیز علیه اقدام ترامپ طرح دعوی کرده بود، این اقدام را ستایش کرد.

درور لادین، یکی از وکلای این اتحادیه عنوان کرده است که این تصمیم، در راستای اصل ساده‌ای است که بیان می‌کند رئیس‌جمهور، قدرت خرج مالیات را بدون تصویب کنگره ندارد. وی در ادامه گفت: "ما به دفاع از این اصل مهم در دموکراسی خود ادامه خواهیم داد".

دونالد ترامپ طی کنفرانس مطبوعاتی‌اش در پایان اجلاس سران گروه ۲۰ در ژاپن، این اقدام را "یک افتضاح" خواند.

وی افزود: "ما سریعاً درخواست تجدیدنظر می‌کنیم و حس می‌کنیم پیروز خواهیم شد، بخش بزرگی از دیوار در حال احداث است و دلیلی برای این اقدام وجود ندارد".

این تصمیم در راستای حکم ماه پیش گیلیام است که طی آن، وی مانع از اجرای دو پروژه مهم، یکی به طول ۷۴ کیلومتر در ایالت نیومکزیکو و دیگری حدود ۸ کیلومتر در ایالت آریزونا شد.

کشمکش بین قانون‌گذاران و ترامپ، به این زودی پایان نمی‌گیرد؛ "دادگاه استیناف حوزه نهم ایالات متحده آمریکا" هفته بعد موضوع استفاده از بودجه نظامی را به بحث خواهد گذاشت.

در ماه فوریه با اعلام وضعیت "فوریت ملی"، دونالد ترامپ توانست مبلغ ۶.۷ میلیارد دلار را از بودجه نظامی و منابع دیگر برای احداث دیوار مرزی آمریکا انتقال دهد.

وی پس از اینکه در نزاع با مجلس نمایندگان آمریکا –با اکثریت دموکرات- شکست خورد، دولت را به مدت ۳۵ روز تعطیل کرد و پس از آن اعلامیه مذکور را صادر کرد.

از این مبلغ، ترامپ مقدار ۳.۶ میلیارد دلار از بودجه ساخت‌وساز نظامی، ۲.۵ میلیارد دلار از وزارت دفاع و ۶۰۰ میلیون دلار نیز از وزارت خزانه‌داری آمریکا تأمین کرده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید