سفر غنی به پاکستان و قولی که وی از عمران خان گرفت

کدخبر: ۲۹۱۷۲۸
اقتصادنیوز: «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان که ھفته گذشته سومین سفر خود را به پاکستان انجام داد بار دیگر از مقام ھای اسلام آباد قول ھمکاری برای پیشبرد فرآیند صلح در افغانستان را گرفت، متقاعد کردن طالبان برای مذاکره با کابل در اولویت خواسته غنی قرار داشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ کمک به متقاعد کردن طالبان برای گفت وگو با دولت کابل اصلی ترین خواسته اشرف غنی از پاکستانی ها بود، موضوعی که از نظر دولتمردان افغانستان آسان اما از طرف پاکستانی مشکل عنوان می شود.

به گفته پاکستان، این کشور دیگر مثل سابق نفوذی بر طالبان ندارد و فقط تا میزان بسیاری کمی قادر به جلب نظر عناصر این گروه درخصوص مذاکرات صلح و یا همکاری با دولت مستقر در کابل است.

رسانه های پاکستان سفر اخیر اشرف غنی به این کشور را در نوع خود یک تحول چشمگیر در روابط دو کشور خواندند و می گویند: اسلام آباد طی سال های اخیر بارها از رئیس جمهوری افغانستان برای سفر به اسلام آباد دعوت کرده بود اما اختلاف نظر درباره مسائل صلح افغانستان و تنش در روابط مانع این سفر بود.

به گفته ناظران سیاسی در پاکستان، غنی با سفر به اسلام آباد پیام واضح کابل مبنی بر آمادگی برای مشارکت با اسلام آباد برای بهبود روابط و پایان دادن به نارضایتی ها میان دو کشور را مخابره کرد.

با توجه به انتخابات آتی در افغانستان که قرار است ماه سپتامبر برگزار شد و اظهارات تازه حاکمان آمریکایی مبنی بر نهایی شدن پیام صلح با طالبان پیش از سپتامبر، به نظر می رسد اشرف غنی نیز به دنبال ایفای نقش پررنگ تر در این خصوص است تا بتواند هم دولت کابل را در صدر تلاش های صلح جویانه در کشور قرار دهد و هم فضای انتخابات آینده را سازگار کند.

اشرف غنی با قرار دادن این مسائل در دستور کار سفر خود به پاکستان از «عمران خان» نخست وزیر و ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش این کشور وعده همکاری گرفت.

مقام های عالی رتبه پاکستان نیز ضمن تاکید مجدد بر مواضع همیشگی این کشور مبنی بر حمایت قاطعانه از روند صلح افغانستان با توجه به ایده و خواسته مردم و دولت این کشور، اعلام کردند که اسلام آباد از هیچ تلاشی برای کمک به برقراری صلح و ثبات در کشور همسایه افغانستان دریغ نمی کند.

عمران خان پیش از سفر غنی در دیداری با هیاتی از شخصیت های سیاسی و مذهبی افغانستان از جمله گلبدین حمکتیار که برای شرکت در کنفرانس صلح به اسلام آباد سفر کرده بودند، نیز گفت: پاکستان از هیچ گروه یا فرد به خصوصی در جریان انتخابات آتی در افغانستان حمایت نمی کند بلکه انتخاب مردم افغانستان برای اسلام آباد حائز اهمیت خواهد بود.

البته این نکته قابل ذکر است که فراخوان پاکستانی ها از شخصیت هایی که مخالف دولت کابل، نارضایتی را در میان مسئولان افغانستان و شخص اشرف غنی به همراه داشت با تمام این وجود اشرف غنی به پاکستان سفر کرد و به گفته کارشناس امور افغانستان، این سفر پیام روشن کابل به اسلام آباد برای همکاری و زدودن اختلافات است.

«محمد طاهر خان» مدیر خبرگزاری «ان ان آی» پاکستان و کارشناس امور افغانستان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: دولت فعلی اسلام آباد نگاه بسیار مثبتی برای حل موضوع افغانستان دارد و عمران خان نخست وزیر نخست وزیر پاکستان نیز تمایل شخصی خود را برای همکاری با دولت کابل اعلام کرده است.

به گفته وی، سیاست های کلان پاکستان در حوزه های خارجی، دفاع و امنیتی را بیشتر از رهبران سیاسی، از جانب نظام و نهادهای قوی امنیتی این کشور اتخاذ می شود و در بحث افغانستان نیز تغییر اندکی در رویکرد نظام پاکستان دیده شده و آنان خواستار بهبود هرچه بیشتر روابط با همسایگان به ویژه افغانستان هستند.

وی اظهار داشت: دولت اشرف غنی به دنبال تلاش های صادقانه اسلام آباد برای کمک به آوردن طالبان به میز مذاکره و تعامل با دولت افغانستان است، از آنجایی که آمریکایی ها بدون دولت کابل در حال مذاکره با طالبان در دوحه هستند و اطلاع رسانی به خصوصی از سوی واشنگتن برای دولتمردان افغانستان انجام نمی شود، اشرف غنی می خواهد این خلا را از طریق همکاری اسلام آؓباد و مذاکره مستقیم با طالبان پر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید