هجوم کنکوری‌ها به رشته‎‌های تجربی

کدخبر: ۲۹۱۸۱۳
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در کنکور امسال 50 درصد، داوطلب رشته تجربی و مابقی داوطلبان رشته‌های ریاضی، هنر و علوم انسانی اند؛ اما مگر کشور چه میزان به دکتر، دندانپزشک و سایر فارغ التحصیلان تجربی نیاز دارد؟
هجوم  کنکوری‌ها به رشته‎‌های تجربی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از میزان، محمود فتوحی فیروزآباد، رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به عدم تناسب ظرفیت دانشگاه ها با داوطلبان کنکور اظهار کرد: در شرایط کنونی چاره ای نداریم جز اینکه سیستم کنکور، افراد را برای تحصیل در دانشگاه های مختلف کشور انتخاب کند.

وی با تاکید بر اینکه کنکور در سه سطح کارشناسی، ارشد و دکترا باید حذف شود، گفت: در حال حاضر برای ورود به دانشگاه راهی جز روش کنکور نداریم.

فتوحی فیروزآباد با بیان اینکه دانش آموزان بایستی بر اساس پتانسیل های خود رشته تحصیلی را انتخاب نمایند، گفت: طبیعی است که درآمد رشته های پزشکی بیشتر است ولی جامعه به سایر رشته ها نیز نیاز دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در پذیرش رشته های دانشگاهی جو جامعه و خانواده بیش از پتانسیل های فردی دانش آموز موثر است، افزود: کنکور به یک تجارت بزرگ تبدیل شده؛ خاصه در حوزه کارشناسی که یک بیزینس چندین هزار میلیارد تومانی است. همین باعث شده تا خانواده ها از همه چیز خود بزنند و برای کنکور فرزندان هزینه کنند.

فتوحی فیروزآباد تصریح کرد: تجارت کنکور کار را به جایی رسانده که حتی اگر آموزش و پرورش قصد تغییر سیستم داشته باشد، ممکن است با مقاومت خانواده ها رو به رو شود.

کنکور اعتماد به نفس دانش آموزان را می دزدد

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: در مدارس به جای کار کردن روی کتب درسی، معلمان بیشتر روی کتاب های کمکی تمرکز می‌کنند که به شکلی اعتماد به نفس را در دانش آموزان از بین برده و روحیه کار گروهی در آن ها رشد نخواهد کرد.

فتوحی فیروزآباد با اعتقاد به اینکه در وهله نخست باید کنکور دکترا حذف شود و در مراحل دوم و سوم، کنکور ارشد و بعد کارشناسی از گردونه خارج گردد، خاطرنشان ساخت: تا 20 سال گذشته سابقه تحصیلی در ورود به دانشگاه اثر گذار بود؛ اما امروز در مقطع کارشناسی راهی جز روش کنکور نداریم؛ هرچند انتقادات بسیاری به این روش وارد است.

این مقام مسئول اضافه کرد: تعداد زیادی از دانش آموزان معدل بالای 20 دارند؛ حال چطور می توان از میان این افراد نفرات برتر را برای دانشگاه های تاپ کشور انتخاب کرد!

فتوحی فیروزآباد با بیان اینکه کنکور دکترا به هیچ عنوان قادر به غربال نفرات برتر نیست، اظهار کرد: رتبه یک کنکور دکترا تفاوتی با رتبه 2000 ندارد؛ در صورتی که برای مقطع دکترا باید فردی را وارد دانشگاه شود که توان تحقیق و پژوهش بالایی دارد.

وی در خصوص راهکارها خاطرنشان ساخت: سیستم آموزشی باید به سمتی حرکت کند که کنکور در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا حذف شود؛ چراکه استرس وارده به دانش آموزان و خانواده ها در این مقطع زمانی بسیار زیاد است.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید