پکن از آمریکا خواست اصل «چین واحد» را رعایت کند

کدخبر: ۲۹۱۹۸۷
اقتصادنیوز: چین به سفر "تسای اینگ ون" رهبر تایوان به آمریکا واکنش نشان داد و از واشنگتن خواست اصل «چین واحد» و مفاد و مقررات سه اعلامیه مشترک چین و آمریکا را رعایت کند و اجازه عبور «تسای» را از آن کشور ندهد

 

پکن از آمریکا خواست اصل «چین واحد» را رعایت کند

صبح امروز دوشنبه رسانه های منطقه شرق آسیا گزارش کردند که خانم تسای قرار است در ماه جاری میلادی و در جریان سفر به کشورهای متحد این جزیره در منطقه کارائیب، چهار شب هم در آمریکا اقامت کند مشخص بود که این موضوع باعث خشم چین خواهد شد و واکنش این کشور را به دنبال خواهد داشت.

آنطور که مقامات تایوانی گفته بودند تسای در طول سفر خود به جزایر سنت وینسنت و گرانادا و هائیتی که از ۱۱ تا ۲۲ ژوئیه (۲۰ تا ۳۱ تیر ۱۳۹۸) انجام مل شود چهار شب را در ایالات متحده بسر خواهد برد.

"گنگ شوانگ" سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه در واکنش یه این موضوع گفت: «چین همواره و قاطعانه با مبادلات رسمی بین آمریکا و تایوان مخالف بوده است موضع چین در این باره قاطع و روشن است ما از آمریکا می خواهیم با مسائل مربوط به تایوان با احتیاط برخورد کند تا از آسیب رسیدن به روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان پیشگیری شود.

چین همچنین نگرانی خود نسبت به مسایل مربوط را به آمریکا ابلاغ کرده و اعتراض شدید خود را به این کشور نشان داده است.

دولت چین، تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و می‌گوید این جزیره بر اساس اصل «یک چین» حق برقراری روابط دیپلماتیک مستقل با کشورهای دیگر را ندارد پکن این موضوع را حساس‌ترین و مهم‌ترین مساله در روابط پکن و واشنگتن می‌داند، در همین حال آمریکا هم ادعا می‌کند که ارتباط رسمی با تایپه ندارد ولی از نظر دیپلماتیکی از آن جزیره حمایت می‌کند.

دونالد ترامپ و شی جین پینگ، رهبران آمریکا و چین روز شنبه این هفته در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در ژاپن با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند یکی از بحث‌های دو کشور در این نشست تاکید بر روی «اصل چین واحد» بود که بر اساس آن آمریکا نباید با تایوان ارتباط دیپلماتیک داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید