وزیر خارجه انگلیس: می خواهیم برجام را حفظ کنیم

کدخبر: ۲۹۱۹۹۵
اقتصادنیوز: وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: می خواهیم توافق هسته ایران را حفظ کنیم چون نمی خواهیم ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند اما اگر ایران توافق را نقض کند ما هم از آن خارج می شویم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: می خواهیم توافق هسته ایران را حفظ کنیم چون نمی خواهیم ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند اما اگر ایران توافق را نقض کند ما هم از آن خارج می شویم.

جرمی هانت همچنین درباره احتمال پیوستن لندن به کارزار نظامی آمریکا علیه ایران تصریح کرد: نمی‌توانم شرایطی را تصور کنم که به اقدام نظامی علیه ایران بپیوندیم چون ما دیدگاه متفاوتی نسبت به آمریکا درباره برجام داریم.

او همچنین برخی از ادعاهای بی اساس آمریکا علیه ایران درباره آنچه اقدامات "بی ثبات کننده" در خاورمیانه خوانده می شود را تکرار اما تصریح کرد که لندن برخلاف آمریکا به توافق با ایران پایبند است و به تجارت با ایران ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه انگلیس که نامزد انتخابات نخست وزیری انگلیس است، این اظهارات را در ویژه برنامه شبکه اسکای نیوز که به همین منظور ترتیب داده شده بود مطرح کرد.

سخنان وزیر امور خارجه انگلیس پس از آن عنوان شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش با صدور بیانیه ای، عبور ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده طبق توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را تایید کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که آژانس تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه امروز (دوشنبه) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتی با اشاره به پاراگراف ۳۶ برجام تاکید کرد که تهران توافق هسته‌ای برجام را نقض نکرده است. وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، نوشت: ما ضمن محفوظ بودن حقوقمان، به کشورهای E3+2 چند هفته فرصت دادیم. ما پس از ۶۰ هفته نهایتاً دست به اقدام زدیم.

وزیر خارجه تاکید کرد: به محض آنکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ایران متقابلاً اقدامات معکوس را انجام می‌دهد. کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین هم تصریح کرد که اقدام تهران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده کاملاً طبق حقوق آن بر اساس برجام صورت گرفته است.

وی گفت: همانگونه که در بیانیه شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید شده بود، ایران در راستای استیفای حقوق خود، مطابق بندهای ٢۶ و ٣۶ برجام، از ۸ می ٢٠١٩ (۱۸ اردیبهشت) اقداماتی را برای اعاده بخشی از تعادل به برجام، اتخاذ کرده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در وین با اشاره به اینکه ایران در این فرایند بسیار شفاف عمل کرده است، از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه نه تنها بر جمهوری اسلامی ایران بلکه بر سایر کشورهایی که خواهان پایبندی به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هستند، ابراز تأسف جدی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که جامعه بین المللی در مقابل این رفتار قلدرمأبانه در روابط بین‌المللی متحد شود و نگذارد بارقه امیدی که برای دیپلماسی و چندجانبه گرایی در عصر نوین باقیمانده است، رو به خاموشی برود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید