حمایت مقتدی صدر از فرمان ادغام حشد الشعبی در ارتش عراق

کدخبر: ۲۹۲۰۶۲
اقتصادنیوز: رهبر جریان صدر به فرمان شامگاه دوشنبه عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درباره حشد شعبی واکنش نشان داد.
حمایت مقتدی صدر از فرمان ادغام حشد الشعبی در ارتش عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، مقتدی صدر با حمایت از دستور عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برای سازماندهی نیروهای الحشد الشعبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که دستور نخست وزیر در این خصوص مسئله مهم و نخستین گام در راستای یک کشور قدرتمند است. وی افزود در عین حال نگران هستم که شاید این موضوع به صورت صحیح و عادلانه انجام نشود.

رهبر معنوی فراکسیون پارلمانی "السائرون" ادامه داد: آنچه برای من اهمیت دارد، این است که گروه سرایا السلام که در گذشته دستور تشکیل آن را داده بودم، نخستین گروهی خواهد بود که بر این اساس عمل خواهد کرد.

وی خطاب به معاون خود و فرمانده سرایا السلام گفت: از برادر " ابو یاسر" می‌خواهم که فوراً به این دستور عمل کند، تمام قرارگاه‌های (سرایا السلام) را تعطیل، اسامی (نامتعارف نظامی) را حذف و دیگر اوامر را اجرا کند.

رهبر جریان صدر اضافه کرد: از اینجا قطع ارتباط خود را با سرایا السلام اعلام می‌کنم و امیدوارم که آنها مورد ظلم و اجحاف قرار نگیرند، موضوعی که تاکنون این نیروها با آن رو به رو بوده اند، همچنان که می‌خواهم تا جایی که امکان دارد، میان آنها و اماکن مقدس فاصله نیفتد.

بر اساس گزارش العالم، صدر افزود: از نخست وزیر به خاطر این تصمیم قدردانی می‌کنم و برای پیشبرد و اجرای این دستور و حفظ عظمت عراق، ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی این کشور از آن حمایت می‌کنم.

پیش بینی می‌شود تصمیم جدید عبد المهدی درباره الحشد الشعبی در ساعت‌های آینده با واکنش‌های گسترده احزاب و گروه‌های عراقی روبرو شود.

نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، دوشنبه شب در فرمانی 10 بندی بر ضرورت ارتباط رسمی الحشد الشعبی با فرماندهی کل نیروهای مسلح، حذف اسامی مورد استفاده شاخه‌های این نیروها در دوران جنگ علیه داعش و جایگزینی آن با تشکیلات نظامی رسمی شامل لشکر، تیپ، هنگ و… تأکید کرده است.

متن کامل فرمان 10 ماده‌ای فرمانده نیروهای مسلح عراق به این شرح است :

1- نیروهای الحشد الشعبی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از نیروهای مسلح عراق فعالیت می‌کنند و تمامی قوانین حاکم بر نیروهای مسلح، به نیروهای الحشد نیز تسری می‌یابد، مگر مواردی که صریحاً در حکم ویژه مشخص شود.

این نیروها زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق و براساس قوانین مجلس نمایندگان، ضوابط و دستورالعمل‌ها عمل خواهند کرد.

2- اسامی که نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در جنگ با گروه تروریستی داعش داشتند حذف و به جای آن از عناوین نظامی چون (لشکر، تیپ، هنگ و..) استفاده می‌شود.

این نام گذاری شامل الحشد العشایری و تمامی تشکیلات دیگر داخلی عراق نیز می‌شود و نظامیان آنها نیز همان درجات نظامی مرسوم نیروهای مسلح عراق را خواهند داشت.

3- این گروه‌ها به صورت فردی و تشکیلاتی، باید تمامی ارتباطات خود با گروه‌های سیاسی در بند دوم را باید قطع کنند.

4- گروه‌هایی که به عضویت نیروهای مسلح در نمی آیند، می‌توانند به تشکیلات سیاسی و زیر نظر احزاب در آیند و هرگونه حمل سلاح این گروه تنها با مجوز و بنا به ضرورت حمایت از مراکز غیر نظامی و فرماندهی و شرایط آنان همانند دیگر گروه‌های سیاسی خواهد بود.

5- پادگان‌های محل استقرار نیروهای الحشد الشعبی همانند دیگر نیروهای مسلح سازماندهی و مشخص می‌شود و محل استقرار این نیروها در میدان نبرد برابر با چیدمانی است که نیروهای مسلح عراق تعیین می‌کنند.

6. تمامی مقرهایی که اسم گروهی از الحشد الشعبی را با خود داشته باشد، چه در شهرهای عراق و چه خارج از آن، تعطیل می‌شود.

7- وجود گروه مسلحی که مخفیانه یا آشکارا و خارج از این دستورالعمل‌ها فعالیت می‌کنند ممنوع بوده و نقض قانون و مستوجب مجازات می‌شود.

8. تمامی دفاتر اقتصادی، ایست و بازرسی‌ها، یا منافع مؤسسات خارج از چارچوب جدید فعالیت این گروه‌ها بسته خواهد شد و سازمان الحشد الشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق به شمار خواهند رفت.

9- آخرین مهلت انجام این اقدامات، 30 روز آینده (31/8/ 2019 برابر با 9 مرداد 98) خواهد بود.

10- دستورات دیگر درباره ساختار حشدالشعبی و تشیکلات آن در آینده صادر می‌شود.

این حکم دولت عراق پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان الحشد الشعبی در روزهای گذشته، برخی از مراکز غیر قانونی را که از نام این گروه قانونی سوء استفاده می‌کردند، در سراسر عراق تعطیل کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید