واکنش‌ها به اقدام مشکوک و ضدامنیتی صداوسیما درباره پروژ‌ه‌های فروش نفت

کدخبر: ۲۹۲۲۶۹
اقتصادنیوز: پخش گزارشی از صدا و سیما درباره یک معامله نفتی ایران در دوران تحریم با واکنش‌های مسؤولان و نمایندگان مجلس همراه شد به طوری که غلامرضا کاتب عضو هیأت نظارت بر صدا و سیما گفت: اگر در این گزارش اطلاعات محرمانه ای پخش شده باشد این هیأت رسیدگی می‌کند.
واکنش‌ها به اقدام مشکوک و ضدامنیتی صداوسیما درباره پروژ‌ه‌های فروش نفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شبکه سه در برنامه سلام صبح به خیر روز گذشته در گزارشی با پخش تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به نام سالینا جزییات اطلاعات یک معامله نفتی را فاش کرد که باعث واکنش بسیاری از چهره‌های سیاسی در کشور شد.

محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: آیا کار شبکه سه سیما در نمایش مسیر دور زدن تحریم‌های نفتی یک اقدام ضد امنیت ملی نیست!؟ هیأت نظارت بر صدا و سیما باز هم طبق معمول فقط "نظاره" می‌کند! دادستان چرا ورود نمی‌کند؟

عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده و عضو دیگری از فراکسیون امید مجلس در توییتی نوشت: «آیا اقدام شبکه سه سیما در نمایش چگونگی دور زدن تحریم‌های نفتی، حتی اگر با هدف به رخ دشمن کشیدن هم باشد باز بر خلاف منافع ملی، در ضدیت با آن و خیانت به کشور و ملت نیست؟ حالا که امیدی به هیات نظارت بر صدا و سیما نیست شورای عالی امنیت ملی حتماً باید به موضوع ورود و برخورد جدی کند».

پس از واکنش‌ها در فضای مجازی روابط عمومی برنامه سلام صبح به خیر در جوابیه‌ای مدعی شد که فرضیه افشای اسرار مملکتی و نقض محرمانه بودن این رویداد به کلی مردود است و قبلاً این اطلاعات به صورت گسترده و با زبان انگلیسی رسانه‌ای شده است.

در ادامه این جوابیه آمده است: علی رغم جو رسانه‌ای مبنی بر مشکوک بودن اقدام برنامه سلام صبح بخیر در خصوص اعلام مسیر دور زدن تحریم نفتی کشتی سالینا، اطلاعات مطرح شده در برنامه هفته قبل در قالب گزارش با تصاویر ماهواره‌ای در نشریه بین المللی فایننشیال تایمز همراه با عکس و جزییات کامل‌تر منتشر شده است، بدیهی است اگر قرار بر ردیابی کشتی از سوی آمریکایی‌ها باشد این امر باید هفته قبل صورت گرفته باشد و نیازی به یادآوری کردن برنامه سلام صبح بخیر با زبان فارسی به طرف آمریکایی نیست.

هیات نظارت بر صدا و سیما در صورت دریافت شکایت، این موضوع را رسیدگی می‌کند

غلامرضا کاتب عضو هیأت نظارت بر صدا و سیما با بیان اینکه هنوز این برنامه را مشاهده نکرده است، گفت: در صورتی که این برنامه خلاف سیاست‌های کلان نظام و دولت باشد این هیات برای رسیدگی به آن ورود می‌کند.

وی افزود: هنوز شکایتی در این مورد به این هیات نرسیده است، ولی دولت می‌تواند در این زمینه به هیات گزارش دهد و در صورت ی که خلاف سیاست‌های نظام عمل شده شکایت خود را ارائه کند.

صدا و سیما در بسیاری از موارد خلاف منافع ملی عمل می‌کند

محمد کاظمی نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در این باره گفت: امیدواریم این موضوع از روی عمد نباشد، اما این روزها صدا و سیما در بسیاری از مسائل خلاف منافع ملی عمل می‌کند.

وی افزود: ضرری که ممکن است چنین برنامه‌ای به منافع ملی بزند جبران ناپذیر است، باید توجه داشت که برنامه‌ها زیر ذره بین جهانی هستند و در این شرایط قرار دادن فردی غیر حرفه‌ای و بی تجربه در راس شبکه‌ای اشتباهی نابخشودنی است که چنین عواقبی دارد، صدا و سیما باید در این زمینه بازنگری داشته باشد.

وی از اعضای هیات نظارت بر صدا و سیما خواست به این موضوع ورود کند.

هیات نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نهادی برای نظارت بر فعالیت‌های رسانه ملی است که بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده‌است. این هیات از ۶ عضو (۲ نفر به انتخاب رئیس‌جمهوری، ۲ نفر به انتخاب رئیس قوهٔ قضائیه و ۲ نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی) تشکیل می‌شود.

اعضای فعلی این هیات غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمدجواد لاریجانی از طرف قوهٔ قضائیه، علی جنتی و حسام‌الدین آشنا از طرف قوهٔ مجریه و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و غلامرضا کاتب به انتخاب قوهٔ مقننه هستند و ریاست آن بر عهده محسنی اژه‌ای است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید