ظریف: سطح غنی‌سازی را خودمان تعیین می‌کنیم/ اینستکس مقدمه ۱۱ تعهد اروپایی‌ها است

کدخبر: ۲۹۲۲۸۹
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه گفت: اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای بر اجرای 11 تعهد اروپا است.
ظریف: سطح غنی‌سازی را خودمان تعیین می‌کنیم/ اینستکس مقدمه ۱۱ تعهد اروپایی‌ها است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، جلسه‌ای در سطح وزرای سه کشور اروپایی و بعد از آن دو جلسه با وزرای اعضای باقی مانده برجام داشتیم.

وی ادامه داد: در جلسه سه کشور و در جلسات بعدی، ۱۱ تعهد را اعلام کردند که شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه گذاری در ایران، حمل و نقل هوانوردی، کشتیرانی و… است.

ظریف گفت: تعهدات به صورت رسمی اعلام شده است. اروپایی‌ها به این موارد متعهد شدند. در هیچ کدام از این موارد اینستکس وجود ندارد یا ساز و کار ویژه مالی وجود ندارد. آنچه که هست آن ۱۱ تعهد است.

وی افزود: اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای است بر اجرای آن ۱۱ تعهد؛ لذا اروپایی‌ها باید آن ۱۱ تعهد را انجام دهند.

ظریف سپس خاطر نشان کرد: قبل از آن ۱۱ تعهد، در چارچوب خود برجام در ضمیمه دو، مواد یک تا سه صریح نوشته شده است اینکه اروپا اقدامی کرده و قانونی را لغو کرده کافی نیست و آثار لغو آن قانون را باید نشان دهد.

وی افزود: لذا ما با صراحت گفته‌ایم تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد ما هم متعهد خواهیم بود اما همان‌طور که تعهداتش را انجام می‌دهد ما نیز متعهد خواهیم بود.

وزیر امور خارجه با بیان این که گام بعدی کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، عدم رعایت غنی سازی تا سقف ۳.۶۷ درصد است، خاطر نشان کرد: این که ما در گام بعدی در چه سطحی غنی‌سازی کنیم را خودمان و براساس نیازمان تعیین می‌کنیم.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: ما برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردیم و براساس آن هم عمل می‌کنیم و اروپایی‌ها هم باید بدانند تا زمانی که آنها به برجام متعهد باشند ما به برجام متعهد خواهیم بود.

وی افزود: همچنین به همان شکل که اروپایی‌ها تعهداتشان را عمل کنند ما نیز تعهداتمان را اجرا خواهیم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید