هوا گرمتر می شود

کدخبر: ۲۹۲۳۰۵
اقتصادنیوز: ضیاییان گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۱۱تیر، مجموع بارش‌های کشور نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۸درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز ؛ صادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت میزان بارش اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۱۱ تیر،  مجموع بارش‌های کشور  ۳۱۱.۷ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۵۹.۲ میلی متر و بلندمدت ۲۲۲.۹ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه  میزان بارش  نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹۵.۷ درصد و بلندمدت بیش از ۳۹.۸ درصد رشد داشته است، افزود: پارسال در این مقطع زمانی ۲۸.۵ درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت را داشتیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمام استان‌ها بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان استان ایلام با ۹۹ درصد و لرستان ۸۸ درصد بیشترین و اردبیل با ۳.۸ درصد و کرمان ۵ درصد کمترین میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت را تجربه کردند.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه تاکنون ۱۳۴ درصد بارش کشور تأمین شده است، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی تاکنون ۳۴ درصد بیش از یک سال زراعی بارش دریافت کردیم.

وی از افزایش دما در فصل تابستان خبر داد و گفت: براساس بولتن‌های هواشناسی  میزان دما  در فصل تابستان به ویژه یک ماه آینده بین ۱ تا ۳ درجه سانتی‌گراد در اغلب مناطق کشور به ویژه مناطق شرقی و نیمه جنوبی افزایش و در بخش‌هایی از شمال غرب و نیمه شمالی کاهش می‌یابد.

ضیاییان با اشاره به اینکه بارش‌های نرمال در ماه‌های آتی استمرار خواهد داشت، بیان کرد: اگرچه بارش‌های تابستانه حجم وسیعی از بارش‌های کشور را در بر نمی‌گیرد؛ اما به سبب آنکه ماهیت بارش‌های تابستانه رگباری است، به همین دلیل احتمال وقوع سیل دور از انتظار نیست، ولی در پیش بینی‌های فصلی نمی‌توان رخداد سیل را برای یک نقطه در تابستان مشخص کرد و تنها در پیش بینی‌های کوتاه مدت سازمان هواشناسی این امر قابل پیش بینی است.

وی درباره تأثیر بارش‌های اخیر بر وضع آب سد‌ها و  آب‌های زیرزمینی  افزود: از دیدگاه هواشناسی، وضع آب سد‌ها و آب‌های زیرزمینی تا حدودی بهبود پیدا کرده است، اما جوابگوی خشکسالی‌های گذشته نیست.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان تصریح کرد: اگرچه نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به میزان بارش تا پایان سال زراعی داشت، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که  میزان بارش  تا پایان سال زراعی ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به نرمال افزایش داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید