یارانه مانع گسترش طرح‌های انرژِی خورشیدی

کدخبر: ۲۹۲۳۹۳
اقتصادنیوز: شهردار اصفهان گفت: تا زمانی که با سوخت‌های فسیلی ارزان قیمت مواجهیم طبیعی است که توجهی به نگاه مهربان خورشید نداشته باشیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، قدرت الله نوروزی بعد از ظهر امروز در آیین افتتاح رویداد شهر خورشیدی اظهار کرد: امروزه به دلیل افزایش دمای کره زمین، افزایش گازهای گلخانه‌ای و کاهش احتمالی سوخت‌های فسیلی در آینده نگاه اندیشمندان به سوی انتخاب راهکار دیگری تأمین انرژی رفته و کشورهایی مانند هند، چین آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به این مهم توجه ویژه‌ای کرده‌اند.

شهردار اصفهان ادامه داد: با وجود شرایط اقلیمی حاکم بر کشور و داشتن 280 روز آفتابی، موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب، تمام شرایط برای استفاده از ظرفیت انرژی خورشید فراهم است با این وجود در بهره‌مندی این انرژی وضعیت مناسبی نداریم اما از نمایندگان مطالبه می‌کنیم تا وضع قانون در این حوزه را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که با سوخت‌های فسیلی ارزان قیمت مواجهیم و به راحتی و با قیمت پایین نیازها را تأمین می‌کنیم طبیعی است که توجهی به آلودگی هوا، تخریب محیط زیست و نگاه مهربان خورشید به ایران نداشته باشیم.

نوروزی یادآور شد: اگرچه در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه توجه ویژه‌ای به استفاده از این انرژی شده اما الزامات اجرایی آن به میزان لازم فراهم نشده و به رغم وجود زیرساخت‌های طبیعی اصفهان شرایط خوبی در بهره‌برداری نداریم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: مجموع طرح‌های تصویب شده در شورای شهر 300 کیلووات انرژی تولید می‌کند که 100 کیلووات آن در سالن اجلاس و مابقی در مناطق مختلف شهرداری توزیع شده و قرارداد جدیدی برای تولید 500 کیلووات انرژی در سازمان میادین امضا شده است.

وی با اشاره به حجم انرژی مصرفی شهرداری عنوان کرد: آغاز حرکت از سوی شهرداری می‌تواند گام مهمی باشد که ادامه آن نیاز به همکاری مردم دارد و حل مشکلات محیط زیستی اصفهان به همراهی بخش خصوصی و مردم در کنار توان دولت نیاز دارد و از سوی دیگر راهکارهای مناسب برای گرایش به استفاده از انرژی خورشیدی باید در مصوبات مجلس دیده شود.

هر آب گرمکن خورشیدی اثری برابر 62 درخت دارد 

کوروش خسروی با اشاره به معضل آلودگی هوا اظهار کرد: وضعیت مشهود آلودگی همه کلان‌شهرها در فصل سرما و دی ماه است، در آن دوران به غلط فشار را بر روی خودروها می‌آوریم و تلاش می‌کنیم با طرح‌های متعدد خودروها را در خانه‌ها نگه‌داریم در حالی که می‌دانیم 40 درصد آلودگی هوا در زمستان ناشی از سیستم گرمایش خانه‌ها است اما نمی‌توانیم به مردم بگوییم در سرما زندگی کنید.

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شورای شهر اصفهان با اشاره به این که عمدتاً در زمان وقوع این مشکل به دنبال راه‌حل هستیم، عنوان کرد: بررسی‌های مرکز پژوهش‌های شورا نشان داد نقش هر آبگرمکن خورشیدی در کاهش آلودگی معادل 62 درخت است و از آن‌جا که شهرداری با چالش تأمین آب برای فضای سبز مواجه است می‌تواند از ظرفیت آبگرمکن‌های خورشیدی استفاده کند تا تعداد یکی از منابع آلایندگی را در زمستان را کاهش دهد.

وی با بیان این که گاز در کشور ما ارزان است و مردم رغبتی به کاهش مصرف آن ندارند، تصریح کرد: شورای شهر طی مصوبه‌ای استفاده از پانل‌های خورشیدی را در ساختمان‌های گروه ج و د الزامی و برای گروه الف و ب اختیاری اعلام کرد.

خسروی افزود: شورای شهر با هدف آشنایی مردم با فناوری انرژی خورشیدی در مصوبه دیگری شهرداری را موظف به برگزاری نمایشگاه‌های تاسیسات خانگی در محلات شهر کرد و نمایشگاه امروز آغاز همین سلسله برنامه‌ها است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید