مصاحبه با مسن‌ترین کنکوری امسال

کدخبر: ۲۹۲۴۴۷
اقتصادنیوز: مسن‌ترین داوطلب شرکت کننده در کنکور 98 گفت: فرزندانم بزرگترین مشوق‌های من برای شرکت در کنکور بودند و چهار تا 6 ساعت در روز حداقل مشغول مطالعه هستم.
مصاحبه با مسن‌ترین کنکوری امسال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، مسن‌ترین فرد شرکت کننده در کنکور سال 98 یکی از یادگاران دفاع مقدس است که پس از 50 سال خدمت در عرصه دفاع مقدس در سن 81 سالگی تصمیم به شرکت در کنکور گرفته است در زیر مصاحبه با حسین دینوری را می‌خوانیم.

 

چه سالی موفق به اخذ دیپلم شدید و با چه هدفی قصد شرکت در کنکور سال 98 شرکت کردید؟

مهرماه سال 1337 به‌عنوان نخستین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک در استان کرمانشاه و حتی غرب کشور وارد سال دوم دبیرستان شدم و در خرداد‌ماه 1339 با معدل 13.50 موفق به کسب مدرک دیپلم شدم؛ هدف اصلی بنده برای شرکت در کنکور پس از حدود 60 سال از کنکور تنها علاقه به علم و بالا برد سطح علم خودم است.

چه کسانی مشوق شما در این امر بودند و چد ساعت در روز مطالعه داشتید؟

من سه فرزند پسر دارم و فرزندانم بزرگترین مشوق‌های من برای شرکت در کنکور بودند من از سال‌های دور ارتباط خودم را با مطالعه قطع نکرده‌ام و سعی می‌کنم به صورت مستمر به مطالعه در زمینه‌های مختلفی که علاقه دارم بپردازم و حداقل چهار تا 6 ساعت در روز مشغول مطالعه هستم.

چه برنامه‌ای برای مطالعه دارید و در چه زمینه‌های بیشتر مطالعه می‌کنید؟

معمولا هر روز صبح ساعت 6 از خواب بیدار می‌شوم پس از ورزش صبحگاهی و خوردن صبحانه در حیاط منزل و یا داخل خانه، شروع به مطالعه در زمینه‌های مختلف می‌کنم، اما بخش عمده مطالعات من را در طول این سالیان در حوزه ادبیات، تاریخ و زبان انگلیسی بوده و کتاب‌های زیادی را در این زمینه‌ها همچون تاریخ‌های مربوط به ادوار تاریخی کشور ایران و حتی سایر کشورهای خارجی همچون فرانسه و اوگاندا را مطالعه کرده‌ام و چند مقاله نیز ترجمه کرده‌ام.

 

پیش از این کار پژوهشی انجام داده‌اید؟ به چه شکل‌؟

بله با توجه به فعالیتم در ارتش در زمینه های نظامی در خصوص منطقه غرب کشور و عملیات‌های شکل گرفته در این منطقه‌، همچون مرصاد به دانشجویان نظامی مطالبی را تدریس کرده‌ام و همچنین چندین مقاله را ترجمه کرده‌ام که 12 مورد از آن‌ها در مجله تلاش ارتش به چاپ رسیده است.

شما از یادگاران دفاع مقدس هستید، چه سالگی وارد ارتش شدید و چند سال در ارتش خدمت کردید؟

سال 37 وارد ارتش شدم و در یکم فروردین‌ماه 1370 پس از 33 سال خدمت در ارتش بازنشته شدم و پس از آن حدود 20 سال در کانون بازنشستگان دفاع مقدس خدمت کردم و عملیات‌های مختلفی را در منطقه غرب کشور با افتخار شرکت کرده‌ام و به درجه جانبازی نیز مفتخر شده‌ام.

جالب‌ترین و سخت‌ترین خاطرات شما در خصوص دفاع مقدس را می‌توانید بیان کنید؟

سخت‌ترین خاطره من در دوران مقدس تولد فرزندم در منطقه مریوان بود درسال 57 بود که پس تنها 13 روز از تولد فرزندم به منطقه عملیاتی سردشت اعزام شدم و حدود 6 ماه نتوانستم به دیدار خانواده بیایم و فرزند کوچک خودم را ببینم و از طرفی در زمان اواخر جنگ تحمیلی با محاسبات و مطالات زیاد وقوع عملیات مرصاد را در منطقه پیش‌بینی کردم.

زیبا‌ترین و جذاب‌ترین خاطره من این است که به عنوان افسر نمونه ارتش 2 بار خدمت امام خمینی(ره) مشرف شدم و ایشان را از نزدیک زیارت کردم.

اگر از شما بخواهم که سخت‌ترین خاطره خود در دوران زندگی را تعریف کنید آن خاطره کدام است؟

در برهه‌ای از زمان که با حقوق 15 هزار تومان بازنشسته شده بودم مجبور بودم هزینه تحصیل فرزندانم را در شهرهای تهران و ساوه تامین کنم در آن شرایط مجبور بودم بخش اعظم حقوق خود را برای مخارج فرزندانم هزینه کرده و برای مخارج خود با وسیله نقلیه شخصی مسافرکشی کنم، البته بسیار خوشحال هستم که با تلاش هزینه موفقیت فرزندانم را تامین کرده‌ام.

در چه رشته‌ای و کدام شهر قصد ادامه تحصیل دارید؟ علاقمند به مطالعه و تحصیل در چه رشته‌ای را دارید.

علوم سیاسی و زبان انگلیسی هستم و به همین دلیل در کنکور علوم انسانی و زبان انگلیسی شرکت کرده ‌ام و از طرفی با توجه به مشکلات موجود در زمینه تدریس در شهرهای دیگر امیدوارم در کرمانشاه موفق به ادامه تحصیل در این رشته‌ها شوم.

گفتید که در اوایل جنگ شاهد تولد فرزند خود بوده‌اید، می‌توانید در مورد خانواده خود توضیحات بیشتری بدهید؟

سال 1342 ازدواج کرده‌ام و حدود 56 سال است که در کنار همسرم زندگی می‌کنم و دارای سه فرزند و پنج نوه هستم، فرزند بزرگم کیارش دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس تاریخ و از قهرمانان کشتی کشور است، فرزند دوم کاوه دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسناس فلسفه و منطقه و دارای دان سه رشته ورزشی جودو است و فرزند کوچکترم که در سال 57 متولد شد دارای فوق‌لیسانس رشته روانشناسی بالینی و داور بین‌المللی رشته ورزشی تنیس است.

راز سلامتی خود پس از 81 سال سن را در چه نکاتی می‌دانید؟

ورزش و رعایت رژیم غذایی سالم و مناسب راز ساده‌ای برای سلامتی برای تمام اقشار مختلف جامعه است، من به صورت مستمر هر روز ورزش می‌کنم و در رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات را به اندازه کافی قرار داده‌ام و از طرفی سعی می‌کنم مصرف گوشت قرمز در طول هفته بسیار پایین نگه دارم و همین مساله سبب شده است که در این سن هیچ گونه بیماری نداشته باشم.

اگر بخواهید به عنوان نکته و یا نصحیت مطلبی را به جوانان بگوید آن مطلب چیست؟

البته من کوچکتر از آنم که به کسی نصیحت کنم، اما از همه جوانان می‌خواهم که از مصرف مواد مخدر و سیگار و بازی کردن با گوشی خودداری کنند، چرا که این مسائله سبب نابودی آن‌ها خواهد شد و سعی کنند که مطالعه خود را در زمینه‌های که به آن علاقه دارند افزایش دهند و برای مال دنیا تلاش کنند، اما برای آن حرص نخورنند.

گفتنی است، سیاوش دینوری، 81 ساله مسن‌ترین فرد شرکت کننده در کنکور 98، فردا چهاردهم تیرماه راس ساعت 15 با شماره داوطلبی 2727446 در دانشکده علوم دانشگاه رازی در آزمون سراسری گروه زبان انگلیسی شرکت می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید