فلاحت پیشه:

سفر مکرون به تهران نتیجه‌ای ندارد

کدخبر: ۲۹۲۴۸۱
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می گوید هر سیاستمداری که با دست خالی به تهران سفر کند، دستاوردی نخواهد داشت.
سفر مکرون به تهران نتیجه‌ای ندارد

به گزارش اقتصادنیوز، حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به اینکه ترامپ از احتمال سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران خبر داده است، گفت: از ابتدا گفته ام مناسبات ایران و آمریکا میانجی پذیر نیست، آقای ترامپ اروپا را در رابطه با ایران رقیب خود می داند، چرا که بعد از برجام شرکت های اروپا 70میلیارد دلار موافقتنامه تجاری و همکاری های اقتصادی منعقد کرد و حدود 40 میلیارد دلار موافقتنامه اقتصاد با چین و روسیه بسته شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ادامه داد: صحبتی که ترامپ با اروپایی ها دارد این است که آنها به دنبال تجارت با ایران هستند و بارها گفته آمریکا فشار سیاسی را به ایران وارد کرده اما سود اقتصادی آن به اروپا رسیده است، بنابراین تصور می کنم ترامپ موضوع سفر مکرون به تهران را بیشتر با کنایه به مناسبات اروپایی به ایران مطرح کرد.

نماینده مردم آسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: ترامپ مناسبات اروپایی ها در رابطه با ایران را فرصت طلبی می داند، معتقد هستم مناسبات ایران و آمریکا میانجی پذیر نیست و طرح ورود و حضور برخی کشورها از جمله کشورهای اروپایی به این مناسبات ضربه وارد می کند.

وی با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به ایران و مقایسه آن با سفر مکرون به تهران، گفت: سفر شینزو آبه به تهران متفاوت بود، او خود موضوع میانجی گری را مطرح کرد، همان زمان هم عنوان کردم این سفر می تواند تقویت کننده دیپلماسی باشد اما رابطه ایران و آمریکا رابطه ای است که سر فصل اختلافات و حتی سر فصل انتظارات آن نیز مشخص است بنابراین این رابطه میانجی پذیر نیست.

هر زمان ترامپ به این نتیجه برسد که از طریق رفع اختلاف با ایران می تواند به سودی برسد، اقدام می کند، به نظر بنده، ترامپ منع ایدئولوژیکی برای عدم مذاکره با ایران ندارد.

فلاحت پیشه در ادامه گفت‎وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه احتمال شکل گیری دو حالت در مناسبات ایران و آمریکا وجود دارد، عنوان کرد: یک حالت بازگشت به برجام به عنوان یک رژیم بین المللی است که شرایط آن مشخص بوده و فقط آمریکایی ها هستند که باید به برجام برگردند تا برجام به شرایط خاص خود برگردد.

ترامپ منع ایدئولوژیکی برای عدم مذاکره با ایران ندارد

این نماینده مجلس اظهار داشت: یک حالت این است که ایران و آمریکا به نتیجه برسند که مناسبات را دو جانبه حل کنند که نیازمند میانجی نیست، اکنون دو طرف راهبردی برای مذاکره ندارند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که ترامپ تاجر سیاسی است و اعتقاد دارد از دیپلماسی با ایران سودی عاید آمریکا نمی شود، راهبرد دیپلماسی را در قبال ایران تعریف نمی کند.

فلاحت پیشه بیان داشت: هر زمان ترامپ به این نتیجه برسد که از طریق رفع اختلاف با ایران می تواند به سودی برسد، اقدام می کند، به نظر بنده، ترامپ منع ایدئولوژیکی برای عدم مذاکره با ایران ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص نتیجه و دستاورد سفر مکرون به ایران، گفت: پیش از این مکرون گفته بود ترامپ را قانع می کند تا بخشی از تحریم های ایران را به حالت تعلیق در بیاورد، اما موفق نشد، بنابراین به نظر می رسد هر سیاستمداری که با دست خالی به تهران بیاید سفرش نتیجه ای بیشتر از سفر نخست وزیر ژاپن ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید