هشدار ترسناک دانشمندان در مورد سوسک ها !

کدخبر: ۲۹۲۵۳۳
​اقتصاد نیوز:مقاومت سوسک ها در برابر حشره کش ها مرتبا در حال افزایش است. براساس پژوهشی که ماه گذشته نشریه گزارش های علمی منتشر کرد محققان در بیش از ۱۰۰ آپارتمان مختلف متدهای رایج نابودسازی سوسک ها را شبیه سازی کردند و در نهایت دریافتند که تقریبا هیچیک از آن شیوه ها نمیتواند سوسک های آلمانی را به طور کامل نابود کند.
هشدار ترسناک دانشمندان در مورد سوسک ها !

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، در واقع آنطور که مایکل شوآرف پژوهشگر ارشد این پروژه و پروفسور دپارتمان حشره شناسی دانشگاه Purdue می گوید سوسک ها در حال مقاوم شدن در برابر انواع حشره کش ها هستند و پیش بینی می شود که روزی کنترل جمعیت این حشره ها غیرممکن گردد.

تیم محققان آمریکایی حتی دریافتند که در برخی از آپارتمان های بررسی شده بعد از کاربرد حشره کش، شمار سوسک ها به مرور زمان بیشتر و بیشتر شده است.

سوسک ها (جدای از اینکه حشرات ناخوشایندی هستند) میتوانند عوامل آلرژی زایی را ایجاد کرده و باعث تشدید آسم در افراد شوند. این حشرات گاهی حامل باکتری های خطرناکی نظیر سالمونلا یا اشریشیا کلی هستند. از طرفی زمانی که شما از حشره کش برای از بین بردن این موجودات استفاده می کنید و هیچ اثری در آنها ایجاد نمی شود، همچنان به استفاده از این مواد شیمیاییی برای نابودی سوسک ها ادامه می دهید که میتواند اثرات نامطلوبی را روی سلامت شما بر جای بگذارد.

نابودی سوسک ها

اما خطر واقعی در مورد سوسک ها مقاومت چندبعدی آنهاست؛ به بیان دیگر این موجودات علاوه بر اینکه میتوانند در برابر حشره کش ها جان سالم به در ببرند قادرند حتی به رشد و تولید مثل خود نیز ادامه دهند. در پژوهش های جدید انجام گرفته مشخص شده که این خصیصه در حال پرورش یافتن در سوسک هاست و جالب آنکه سوسک های جدید بررسی شده در این پژوهش در برابر حشره کش هایی از خود مقاومت نشان دادند که قبلا با آنها مواجه نشده بودند.

محققان Purdue در پژوهش خود به شبیه سازی استراتژی های رایج مقابله با سوسک ها در آپارتمان های مسکونی پرداختند و سه روش مختلف را در بازه زمانی شش ماهه در آنها بررسی کردند. آنها در انتها اعلام کردند که برخلاف انتظاراتشان هیچیک از سه روش مذکور به طول کامل باعث نابودی سوسک ها نشد.

مقاومت نسل بعدی سوسک ها در برابر حشره کش چهار تا شش برابر بیشتر از نسل قبلی می شود

دانشمندان معتقدند سوسک هایی که بدنشان در برابر یک نوع آفت کش مقاوم شده این مقاومت را به شفیره های خود نیز انتقال داده اند و رفته رفته جمعیت آنها در برابر انواع شیوه های مقابله ای با سوسک ها مقاوم گشته است.

شوآرف در این باره گفت:پیش بینی می شود که طی تنها یک نسل مقاومت سوسک ها چهار تا شش برابر بیشتر شود که ابدا انتظار چنین چیزی را نداشتیم.

مقاوم شدن سوسک های خانگی در برابر حشره کش ها مساله ای نیست که این اواخر رخ داده باشد و نخستین گزارشات در این باره به دهه ۱۹۵۰ میلادی باز می گردد اما مطرح شدن مفهوم ابرسوسک های مقاوم در برابر حشره کش مقوله ای کاملا جدید است.

شوآرف به آنهایی که در منازل خود با این مشکل روبرو هستند توصیه میکنند که ترکیبی از رویکردها از جمله کاربرد حشره کش، بهبود بهداشت و اصلاح ساختار ساختمان ها را به کار ببرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید