مصوبه سران قوا برای تشکیل صندوق‌های"ETF" در واگذاری بنگاه‌های دولتی

کدخبر: ۲۹۲۷۱۱
اقتصادنیوز: عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی از مصوبه شورای هماهنگی سران قوا برای تشکیل صندوق‌های "ETF" در واگذاری بنگاه‌های دولتی خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، علی‌اکبر کریمی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی از مصوبه شورای هماهنگی سران قوا برای تشکیل صندوق‌های "ETF" در واگذاری بنگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: درباره این مصوبه سران قوا در هیئت واگذاری‌ها نیز بحث و تبادل نظر شده است و بستر لازم برای تشکیل و توسعه این صندوق‌ها فراهم شده است.

وی با اشاره به نحوه کارکرد این صندوق‌ها، ادامه داد: قرار است این صندوق‌ها با اهداف و ارکان خاص تشکیل و سهام آن در بورس خریدوفروش شود.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه اگر تشکیل صندوق‌های "ای‌تی‌اف" نهایی شود سهام بنگاه‌های اقتصادی بزرگ به آحاد مردم واگذار می‌شود، افزود: از این پس به‌جای اینکه مجموعه‌های بزرگ به‌مانند پالایشگاه و یا نیروگاه را به افراد خاص واگذار کنیم و مشکلاتی را ایجاد کنیم می‌توانیم از طریق بورس سهام‌ آنها را واگذار کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه برخی از بنگاه‌های دولتی وجود دارند که بخش خصوصی توان خرید آنها را ندارد، ادامه داد: به‌طور مثال پالایشگاهی وجود دارد که 10 میلیارد دلار ارزش دارد و قطعاً هیچ فرد یا شرکتی توان خرید آن را ندارد که از طریق "ای‌تی‌اف" می‌‌توان آنها را واگذار کرد.

کریمی با ابراز اینکه با تشکیل این صندوق‌ها دیگر بنگاه‌های دولتی منحصربه‌فرد و استراتژیک در اختیار افراد خاص قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: به‌طور مثال پالایشگاه ستاره خلیج فارس که 40 درصد بنزین کشور را تولید می‌کند و یا پالایشگاه شازند اراک که روزانه 16 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که حدود 20 درصد تولید کشور است نباید در اختیار فرد یا شرکت خاص قرار گیرد که در آینده کشور را دچار مشکل کند.

نماینده مردم اراک در مجلس اضافه کرد: یکی از خاصیت‌های بزرگ این صندوق‌ها ضد تورمی بودن آنها است که می‌توان از طریق آنها نقدینگی سرگردان در دست مردم را جمع‌آوری کرد.

ای‌تی‌اف (ETF) یا صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس چیست؟

به گزارش تسنیم؛ "ETF" درواقع «صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس» است، سهام صندوق‌هایی که معمولاً در انواع مختلف دارایی‌ها با نسبت گوناگون سرمایه گذاری می‌کنند. (وجه نقد، اوراق مشارکت، سهام و سایر دارایی‌ها) ETFها سهامی توزیع می‌کنند که در بورس معامله می‌شوند و نقدینگی و شفافیت قیمت نسبتاً بالایی دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید