چهره‌های مشهوری که به ایران آمدند و بهت‌زده شدند!

کدخبر: ۲۹۲۷۹۳
اقتصاد نیوز:مرور چهره‌های مشهوری که وقتی به ایران رسیدند از تفاوت واقعیت با تبلیغات رسانه‌های غربی متعجب شدند.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از روزنامه خراسان، هنوز چیزی از حضور «مارک ویلموتس» بلژیکی در ایران و آغاز به کارش با تیم ملی نمی‌گذرد، اما او حسابی از حضور در ایران متعجب است. او در اظهاراتی که درباره کشور ایران داشته و مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، می‌گوید: «وقتی به ایران آمدم شگفت زده شدم و دهانم از تعجب بازماند. در زمان حضورم در تهران متوجه شدم آن جا بسیار تمیز است و در همه جا گل می‌بینید. فکر می‌کنم مانند یک شهر اروپایی و واقعاً عالی است».

ویلموتس درباره امنیت ایران هم می‌گوید: «اصلاً متوجه نمی‌شوم چرا می‌گویند ایران ناامن است. به دلیل کنترل‌های زیاد، حتی از اروپا هم امن‌تر است. ایران نه کشور خطرناکی است و نه در جنگ است. با این که تحریم‌ها ایران را آزار می‌دهد و ارزش پول ملی ایران را کاهش داده، ولی من آن جا احساس ناامنی نکردم». راستش فقط ویلموتس نیست که دچار چنین تعجبی شده برخی چهره‌های مشهور دیگر هم وقتی به ایران آمدند دچار همین حس شدند. گزارش مارا بخوانید:

ایران سرزمین مردمان خوب و مهمان نواز است

یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌ها «شان پن» بازیگر مشهور هالیوود است او که برای انجام چند مصاحبه در سال ۸۴ ودر روز‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایران، به عنوان خبرنگار به ایران آمد و از قضا با مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی هم گفتگو کرد درباره تجربه حضور خود در ایران می‌گوید: «این جا فرهنگی است آغشته به عشق به سینما. این جا در عین حال سرزمین مردمان خوب و مهمان‌نواز هم هست. وقتی تیم ملی در یک رقابت بزرگ برنده می‌شود، مردم به خیابان‌ها می‌آیند. آن چه من از این کشور عمیقاً اسلامی انتظار داشتم نوعی تیرگی، مردان چشم سیاه با ریش‌های تیره که با تردید به من نگاه می‌کنند ...، اما این چیزی نبود که دیدم.» شان پن البته به شدت از وضعیت ترافیک و رانندگی در تهران گلایه می‌کند.

تهران، شبیه مادرید و آتن است

جک استراو

«جک استراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس هم دی‌ماه ۹۲ به عنوان رئیس کمیته مشترک دوستی ایران و انگلیس، سفری به ایران داشت. این البته اولین سفر او به ایران نبود و او سال ۸۰ نیز به ایران سفر کرده بود. جک استراو سومین سفر خودش را هم به شکل غیررسمی در قالب یک گروه گردشگری به ایران انجام داد. او پس از سفر سال ۹۲ خود درباره مشاهداتش از ایران در یادداشتی نوشت: «وقتی در مرکز شهر تهران در حال حرکت بودیم، از حجم زیرساخت‌های انجام شده در این ۹ سال که من به ایران نرفتم، جا خوردم. هنوز هم اتوبان‌های جدید و خطوط جدید مترو در دست ساخت است. تهران بی‌توجه به تحریم‌ها بیش از آن که شبیه مثلا بمبئی یا قاهره باشد، به مادرید یا آتن شباهت دارد».

ایران کشوری آرام و باتمدن است

«خولیو ولاسکو» سرمربی کهنه‌کار آرژانتینی حدود سه سال سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران را بر عهده داشت. ولاسکو در مدتی که در ایران حضور داشته بسیار از شرایطش راضی بوده تا حدی که «استراماچونی» و «کالدرون» سرمربی‌های کنونی استقلال و پرسپولیس اذعان کردند برای حضور به ایران با ولاسکو مشورت کرده و برای آمدن به ایران تشویق شده‌اند. ولاسکو در مصاحبه‌ای درباره ایران گفته است: «وقتی که من تصمیم گرفتم به ایران بیایم، گروهی از دوستانم به من گفتند که چرا ایران را انتخاب کردی، ایران جایگاهی در والیبال ندارد...، اما ایرانی‌ها زندگی آرام و سرزنده‌ای دارند. ایران کشوری آرام و بی‌دغدغه است. من زندگی خوبی در آن جا داشتم و از هر نظر احساس راحتی و امنیت می‌کردم. ایران کشوری با تمدن است و مردمی با فرهنگ و اصیل دارد».

همیشه مبهوت ایران بوده ام

الیور استون کارگردان مطرح آمریکایی هم در سفر به ایران گفت: «مهم‌ترین نکته درباره اولین سفر من به ایران مهمان نوازی گرم ایرانیان بود. همه کسانی که دیدم چه در لابی هتل چه در فضای جشنواره و سفرم به اصفهان همه با لبخند‌های گرم از من استقبال کردند. وی به تازگی پس از حضور در جشنواره بین المللی فجر، درباره ایران گفت: «من همیشه مبهوت ایران بوده ام.»

خاطره هسلر

توماس هسلر فوتبالیست آلمانی که زمانی در تیم پدیده مشهد مربیگری می‌کرد در پاسخ به این سوال که در ایران احساس آرامش می‌کرده است یا خیر می‌گوید: مردم ایران بسیار مهمان نواز هستند. یک بار شب کسی زنگ خانه را زد و گفتم این جا کسی من را نمی‌شناسد. بعد از باز کردن در دیدم که صاحبخانه برنج و مرغ و دسر برای من آورده است که خیلی جالب بود.

گردشگران متحیر و راضی

در سال‌های اخیر تعداد گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۵/۵ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ این عدد به ۲۰ میلیون نفر در سال برسد. آن چه که گردشگران خارجی پس از سفر به ایران درباره آن می‌گویند تعجب از تفاوت آن چه می‌بینند با آن چه که برای آن‌ها روایت شده، است. با جست وجویی مختصر در اینترنت می‌توانید نمونه‌های زیادی را ببینید؛ از دیدنی‌های بی‌نظیر، مهمان‌نوازی دوست داشتنی و غذا‌های بسیار خوشمزه ایرانی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید