شرایط تقسیط جرایم رانندگی اعلام شد

کدخبر: ۲۹۲۹۳۳
اقتصاد نیوز: رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا،‌ شرایط تقسیط جرایم خودروهای دارای بیش از یک میلیون تومان خلافی را تشریح کرد.
شرایط تقسیط جرایم رانندگی اعلام شد

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، پنجم تیر ماه بود که سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از اجرای طرح پرداخت تقسیطی جرائم خبر داد و اظهار داشت: برابر قانون خودروهای دارای جریمه بیشتر از یک میلیون تومان باید توسط پلیس راهور توقیف و به پارکنیگ هدایت شوند که در حال حاضر بیش از ۸۱ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو   به همین دلیل توقیف هستند.  رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به ماده ۴۷ قانون محاسبات کشور مبنی بر دادن مهلت به افراد دارای دیون دولتی اشاره و تصریح کرد: برای کمک به رانندگانی که خودروهایشان به دلیل خلافی بالای یک میلیون تومان در پارکینگ‌ها توقیف هستند طرح اجرای تقسیط جرائم به مرحله اجرا درخواهد آمد.

شرایط تقسیط جرایم رانندگی

بعد از انتشار این خبر در خروجی خبرگزاری‌ها، رانندگان وسائط نقلیه بخصوص مالکانی که خودروهایشان در پارکینگ توقیف بودند برایشان این سوال مطرح شد که چطور و چگونه می‌توانند از طرح تقسیطی جرائم خودرو بهره‌مند شوند. 

سرهنگ  احمد کرمی‌اسد رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا در پاسخ به دغدغه‌های شهروندان مبنی بر چگونگی استفاده از طرح اقساطی جرائم خودروها اظهار داشت: خودروهایی را که جرائم رانندگی آنها به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد در وهله اول به دو دسته تقسیم می‌کنیم؛ دسته اول خودروهایی که توقیف شده و در پارکینگ هستند و دسته دوم خودورهایی که هنوز توقیف نشده و آزادانه به تردد خود ادامه می‌دهند. 

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا درخصوص شرایط تقسیط جرائم خودروهایی که هنوز توقیف نشده‌اند، اعلام کرد: مالکان این دسته از خودروها باید به سایت راهور ۱۲۰ مراجعه کرده و در قسمت استعلام جرائم راهنمایی و رانندگی، گزینه پرداخت موردی یا مرحله‌ای را انتخاب کنند؛ با کلیک در این مرحله صورت وضعیت تخلف پلاک خودرو خود را مشاهده می‌کنند.  

وی گفت: بعد از مشاهده صورت وضعیت تخلف، مالک می‌تواند براساس توانمندی مالی هر تعداد از تخلفات را که مایل است انتخاب کرده و با تعریف شناسه قبض و شناسه پرداخت که برای هر ردیف تخلف در سایت تعریف شده است نسبت به پرداخت آن اقدام کند؛ البته باید مالکان در وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت دقت کامل داشته باشند تا حتما به کسر تخلفات منجر شود. 

سرهنگ کرمی‌ اسد در پاسخ به این سوال که اگر شناسه‌ها اشتباه وارد شود آیا مبلغ پرداخت شده عودت داده می‌شود یا نه، گفت: اگر شناسه‌ها اشتباه وارد شود، مبلغ پول عودت داده می‌شود اما فرایند طولانی را در پی دارد؛ پس بهتر است رانندگان در وارد کردن این دوشناسه دقت لازم را لحاظ کنند. 

این مقام ارشد پلیس راهور در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی از نظر پرداخت میزان مبالغ یا تعداد تخلف برای این دسته‌ از خودروها که هنوز توقیف نشده‌اند وجود دارد یا خیر اعلام کرد: برای خودروهایی که هنوز توقیف نشده و به پارکینگ نرفته‌اند محدودیتی قائل نیستیم اما مالکان این دسته از خودروها باید بدانند که مبالغ پرداختی جرائم‌شان باید به گونه‌ای باشد که مبلغ جریمه خودرو به زیر یک میلیون تومان کاهش یابد تا اگر به واسطه تخلفی از سوی پلیس متوقف شدند به دلیل داشتن جرائم بالای یک میلیون تومان خودروی‌شان توقیف نشود؛ اگرچه باید این دسته از خودروها به مقررات پایبندی بیشتری داشته باشند.  

 رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا درخصوص خودروهایی که به دلیل خلاقی بالا توقیف شده و در پارکنیگ هستند، اظهار داشت: مالک خودرو باید با مدارک هویتی و مالکیتی خودرو به ستاد ترخیصی که در پشت قبض پارکینگ درج شده مراجعه کرده و فرایند ترخیص وسیله نقلیه خود را انجام دهد. 

سرهنگ کرمی‌اسد با تاکید بر این مطلب که تسهیلات درنظر گرفته شده صرفا برای تقسیط جرائم رانندگی است اعلام کرد: بعد از کنترل مدارک هویتی و مالکیتی توسط مامور راهور مستقر در ستاد ترخیص، در صورت احراز شرایط ترخیص، بعد از اخذ تعهد از مالک خودرو در قبال پرداخت اقساطی جرائم حداکثر ظرف مدت یکسال، نسبت به ترخیص خودرو اقدام می‌شود. 

وی افزود: بعد از اخذ این تعهد است که خودرو در اختیار مالک قرار خواهد گرفت. 

سرهنگ کرمی‌اسد در پاسخ به این سوال که آیا در مرحله ترخیص خودرو باید پولی واریز شود یا نه،‌ اعلام کرد: در مرحله اول برای ترخیص خودرو اجباری به واریز وجه یا پرداخت اقساط نیست؛ البته این بسته به توانایی مالی مالک دارد که اگر بخواهد می‌تواند مبلغی را برای پرداخت اقساط خودرو خود بپردازد ولی در کل هیچ اجباری به واریز قسط در این مرحله نیست و خودرو بعد از اخذ تعهد بلافاصله ترخیص می‌شود. 

این مقام ارشد راهور ناجا به الصاق مهر شکایت بر روی شناسنامه مالکیت این دسته از وسایل نقلیه اشاره و اعلام کرد: در این مرحله بر روی شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یک مهر شکایت درج می‌شود این مهر شکایت ضمانت اجرایی است برای آنکه مالک در مدتی که تعهد داده است اقساط جرائم را پرداخت کند. 

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا درباره اینکه آیا خودرویی که شناسنامه‌اش ممهور به این مهر شده را می‌توان فروخت یا نه، اعلام کرد: درج این مهر بر روی شناسنامه خودرو به معنای ممنوعیت خرید و فروش خودرو در مدت مذکور است مگر آنکه مالک خودرو در زمان فروش خودرو نسبت به پرداخت کل جرایم اقدام کند. 

سرهنگ کرمی‌اسد در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه کدام خودروهای توقیفی شرایط اقساطی شدن جرائم را دارند، تصریح کرد: خودروهای توقیفی باید فاقد هرگونه شکایت قضایی باشند؛ در سن فرسودگی نبوده و حداکثر دارای بیش از ۴۰ درصد جرائم حادثه‌ساز از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، صحبت با تلفن همراه و مواردی که شامل نمره منفی می‌شوند، نباشند. 

وی به تبصره ۸ قانون رسیدگی به تخلفات خودروها اشاره و اظهار داشت: بنابراین تبصره خودروهایی که بیش از یک میلیون تومان جرایم معوقه دارند پس از اعلام پلیس یک ماه فرصت  پرداخت دارند در غیر این صورت توقیف می‌شوند . 

این مقام ارشد  راهور ناجا در پاسخ به این سوال که از ابتدای اجرای این طرح در روز یازده تیر تاکنون چه تعداد خودرو از پارکینگ‌ها ترخیص شده‌اند،‌ اعلام کرد: از یازده تیرماه که این طرح شروع شده تا پایان وقت اداری روز پنج‌شنبه سیزده تیر ماه، تعداد ۲۵۰ دستگاه انواع وسایل نقلیه براساس این دستورالعمل در کل کشور تقسیط و ترخیص شده‌اند. 

وی گفت: طرح تقسیط جرایم رانندگی شامل همه وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت،‌خودورهای سبک، کامیون،‌اتوبوس و ... است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید