بهزاد نبوی: این روزها به دایی جان ناپلئون شبیه شده‌ام/ آقایان نشان دادن فروش مخفیانه نفت را نمایش اقتدار می‌دانند

کدخبر: ۲۹۳۲۵۴
اقتصادنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اصلاح‌طلبان باید به فکر امنیت و مصالح کشور باشند. آنها برنده نشوند مهم نیست. آنها حتی می‌توانند نامزد معرفی نکنند، ولی انتخابات را تحریم نمی‌کنند. باید از مایوس کردن مردم پرهیز کنیم. حتی اگر واقعیت باشد.
بهزاد نبوی: این روزها به دایی جان ناپلئون شبیه شده‌ام/ آقایان نشان دادن فروش مخفیانه نفت را نمایش اقتدار می‌دانند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، جمعی از اعضای کارگروه راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با بهزاد نبوی دیدار کردند.

بهزاد نبوی در این دیدار با بیان اینکه مهمترین چالش‌های پیش‌روی جریان اصلاح‌طلبی و درواقع کشور، مسایل اقتصادی و سیاست خارجی است، گفت:من در سال ۱۳۹۲ نامه‌ای را برای آقای روحانی فرستادم و بر این دو حوزه تاکید کردم. نوشتم ما در زندان هستیم و مشکل نداریم، شما به اقتصاد و سیاست خارجی بپردازید. در همین زمینه برای رهبری هم نامه‌ای نوشته بودم، به ویژه پس از پرداخت یارانه‌های نقدی، منبعی برای اجرای پروژه‌های کلان وجود ندارد. 

وی ادامه داد:در دوره احمدی‌نژاد با بالا رفتن قیمت نفت پرداخت یارانه‌ها شروع شد و نیز ۷ برابر شدن واردات در مقایسه با دوره خاتمی. یارانه‌هایی که ۲۲ هزارتومان تصویب شده بود به شکل ۴۵۵۰۰ تومان پرداخت شد، آن هم نه به اقشار خاص، بلکه به همه. سرمایه‌گذاری تعطیل شد و همه پولها صرف هزینهه‌ای جاری شد و سر سفره های مردم آمد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که شعار یارانه ۵۰ هزارتومانی آقای کروبی هم خیلی گرفت، اظهار داشت: من تقاضای رسیدگی به اقتصاد و بازنگری در سیاست خارجی را بر این اساس مطرح کردم. با تحریم‌های بین‌المللی یارانه‌ها ادامه یافت ولی دیگر درآمد ارزی نبود. آن موقع یکی از روزنامه‌ها بر اساس نامه من به روحانی، از قول من تیتر زده بود: ما را ول کن آمریکا را بچسب!

وی افزود: این وضعیت در دوره روحانی ادامه یافت. با امضای برجام تصور می‌شد شرایط تغییر کند. امید بود این مشکلات حل شود. روابط ما با جهان عادی شود. نه اینکه همه مسائل حل شود، بلکه راه برای سرمایه‌گذاری خارجی باز شود. سرمایه برای طرح‌های کلان و زیربنایی بیاید. برای حل مشکلات اقتصادی موجود باید سالانه ۶۰ میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری شود، تا اشتغال در سطح فعلی بماند. از زمان احمدی‌نژاد تاکنون ۱۰ درصد این منابع هم تامین نشده است. اقداماتی پس از برجام  انجام شد که نتوانستیم از موقعیت ایجاد شده استفاده کنیم. هیئت‌های بزرگ تجاری از شرق آسیا و اروپا به کشور آمدند. آنها برای یافتن شرایط سرمایه‌گذاری در ایران می‌آمدند. در اثر سیاست‌های غلط و ماجراجویی‌ها، تقریبا همه آنان دست خالی برگشتند. البته قراردادهای مهمی با توتال، بویٔینگ و ایرباس هم امضا شد.

نبوی با بیان اینکه با روی کارآمدن ترامپ شرایط سخت‌تر هم شد. پاس‌کاری‌ها شروع شد. از داخل و خارج تندروها به هم پاس می‌دادند و آبشار می‌زدند، گفت: امروز مسائل ما دیگر سرمایه‌گذاری خارجی نیست، تامین نیازهای روزمره و اساسی مردم است. در شرایطی که دیگر منابع لازم را در اختیار نداریم. دفعه پیش که تحریم‌هایی علیه ما انجام شد، به اندازه تحریم کنونی یکجانبه آمریکا گسترده و عمیق نبود. 

وی ادامه داد: امروز دولت برای صدور نفت مشکل دارد. من این روزها بیشتر به دایی جان ناپلئون شبیه شده‌ام. تلویزیون ما نشان می‌دهد چگونه ما مخفیانه نفت می‌فروشیم و تحریم‌ها را دور می‌زنیم آقایان این را نمایش اقتدار می‌دانند! 

به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب موضوع تندروی و کندروی نیست مساله انجام رفتارهای احمقانه است. اتفاقی را که در صداوسیما در مورد فروش نفت ایران افتاد، ساده نگیرید.

وی ادامه داد: ما در حدود ۴۰۰ میلیون بشکه نفت در روز می‌فروشیم. نه تنها سرمایه‌گذاری خارجی نیست که آب و نان موجود هم درست توزیع نمی‌شود. کنترل وجود ندارد. توزیع درست نیست. من در مراسم افطاری آقای روحانی با فعالان سیاسی گفتم، باید حداقل‌ها را برای مردم تامین کنید. آقای روحانی پرسید منظورتان کوپن است؟ گفتم از شیوه‌های جدیدی با استفاده از کارت‌های الکترونیکی می‌توان استفاده کرد. امروز علاوه بر مشکلات اقتصادی سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۲ مشکلات تامین نیازهای مردم هم ایجاد شده است. تامین رزق و روزی مردم مهمترین مساله اقتصاد است و اصل آن به سیاست خارجی مربوط می‌شود.

نبوی خاطرنشان کرد: در همین تحریم‌های اخیر آمریکا، با سیاست‌های غلط داریم اروپا را به بغل آمریکا می‌اندازیم. روشن است که اضافه شدن اروپا- چین-روسیه به تحریم‌ها و بین‌المللی شدن آن، چه شرایطی را برای ما ایجاد می‌کند. چین و روسیه هم عضو ۱+۴ هستند. نباید از اروپا انتظار زیادی داشته باشیم، در برابر نقض برجام از سوی ایران هریک از این کشورها می‌توانند پرونده ما را به شورای امنیت ببرند و تحریم‌های بین‌المللی را برگردانند و ما در متن فصل ۷ منشور تبدیل به تهدیدی برای امنیت جهان بشویم.

وی افزود: باید تلاش کنیم اروپا را از آمریکا جدا نگهداریم. چرا با عربستان و امارات رودررو شده‌ایم؟ باید مسائل‌مان را با آنها در منطقه حل کنیم. چرا باید آنها را به دامن اسرایٔیل و آمریکا بیندازیم؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بحران اقتصادی کنونی در حوزه سیاست خارجی رفع می‌شود. الان وقت مذاکره نیست. ببینید ترامپ با نوه کیم چه می‌کند. دیدارها و رفت و آمدها بی‌نتیجه بوده و ترامپ می‌خواهد از آن به عنوان کارتی برای انتخابات استفاده کند. در شرایط فعلی مذاکره ما با آمریکا، مثل مذاکره آلمان شکست خورده پس از جنگ جهانی اول با متحدین و مذاکره آن پس از جنگ جهانی دوم با متفقین است. در شرایط فعلی تحریم، مذاکره نمی‌کنیم. بهترین کار این است که کار را بدتر نکنیم.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی باید فشارهای داخلی را کم کرد. باید شرایط را برای مردم قابل تحمل‌تر کرد. هرچه فشار بیشتری بر مردم وارد شود، آنها مایوس‌تر می‌شوند. مساله ما انتخابات نیست. مساله این است که انتخابات کم رونق شرایط ما را بدتر می‌کند. زمینه برای تکرار حوادث دی ماه ۹۶ مهیا می‌شود. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه باید مردم را امیدوار کرد، اظهار داشت: انتخابات پیش رو دست ما نیست. حکومت باید این امکان را فراهم کند که مشارکت مردم بالا برود تا امنیت کشور تامین شود. نه اینکه مانند انتخابات‌های گذشته کاندیدایی با ۱۷۰ هزار رای در تهران نماینده شود! اصلاح‌طلبان باید به فکر امنیت و مصالح کشور باشند. آنها برنده نشوند مهم نیست. آنها حتی می‌توانند نامزد معرفی نکنند، ولی انتخابات را تحریم نمی‌کنند. باید از مایوس کردن مردم پرهیز کنیم. حتی اگر واقعیت باشد.

وی تاکید کرد: انتخابات نظام را بیمه می‌کند. بحث اصلاح‌طلبان نیست. پس علاوه بر بازنگری در اقتصاد و سیاست خارجی در حوزه سیاست داخلی هم باید گشایش ایجاد شود. اجازه حضور و فعالیت بیشتری به مردم داده شود. انتخابات به گونه‌ای برگزارشود که مردم در آن شرکت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید