سفیر ایران در چین:

متناسب با تعهدات اروپا به برجام پایبندیم

کدخبر: ۲۹۳۳۲۲
اقتصادنیوز: سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت تا زمانی که طرف های اروپایی به برجام پایبند باشند تهران نیز پایبند است و به همان شیوه و میزانی که طرف های مقابل عمل می کنند در برابر این توافق عمل خواهد کرد.
متناسب با تعهدات اروپا به برجام پایبندیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «محمد کشاورز زاده» عصر سه شنبه در هشتمین مجمع صلح جهانی در پکن خاطر نشان کرد ایران به عنوان یکی از طرف‌های برجام، به رغم خروج آمریکا از این توافق، خویشتنداری فراوانی در یک سال گذشته نشان داده است.

وی با بیان اینکه طرف‌های دیگر نیز در این مدت نتوانسته اند به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند افزود: در این راستا منافع اقتصادی ایران نادیده گرفته شده است و تهران تحت تحریم سرسختانه آمریکا قرار گرفته و راه دیگری بجز عبور از برخی محدودیت‌ها نداشته است.

یکجانبه گرایی آمریکا عامل مخربی برای منع اشاعه است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکجانبه گرایی آمریکا و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آن کشور، عامل مخربی برای تلاش‌های جمعی منع اشاعه بوده است.

او تاکید کرد آمریکا با یکجانبه گرایی تلاش‌های جمعی برای منع اشاعه را با چالش مواجه کرده و ارزش‌های دیپلماسی جهانی چند جانبه را به تخریب کشانده است.

کشاورز زاده تصریح کرد در نیم قرن گذشته برای خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی از سوی کشورهای دنیا تلاش‌های فراوانی صورت گرفته و موفقیت‌هایی بدست آمده است اما آمریکا همیشه در مسیر مخالف این تلاش‌ها حرکت کرده است.

سفیر ایران در چین گفت از جمله بدعهدی‌ها و راهبردهای نادرست آمریکا در برابر جامعه جهانی می‌توان به خروج این کشور از توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی، معاهده ضد موشک‌های بالستیک و همچنین پیمان موشکی هسته‌ای میان برد موسوم به "آی ان اف" اشاره کرد.

وی یکجانبه گرایی و استمرار سیاست‌های مخرب آمریکا در مسیر توافقات بین المللی را هشدار آمیز توصیف کرد و گفت: همین سیاست‌ها و توسعه فناوری‌هایی که با راهبردهای کنترل تسلیحاتی همسازی ندارد، به یک معضل بزرگ در قرن بیست و یکم تبدیل شده است.

جامعه جهانی تلاش خود را برای کنترل تسلیحاتی بکار گیرد

«کشاورز زاده» در ادامه با تحلیل سیاست‌های کنترل تسلیحاتی در نیم قرن گذشته افزود این سیاست‌ها اگرچه در بسیاری زمینه‌ها موفقیت‌هایی بدست آورده است و گام‌هایی در راستای توسعه علمی و فنی برداشته است اما از سوی دیگر موجب ساخت تسلیحات بیشتر و مدرن تر شده است به همین دلیل کشتار انسان‌ها افزایش یافته است و برعهده جامعه جهانی است که تلاش خود را برای کنترل تسلیحاتی مضاعف کند.


‌وی در ادامه گفت: لازم است برای تحقق هدف کنترل تسلیحاتی، همه نهادها، ساختارها و معاهدات و مقررات ذی ربط از سوی جامعه بین المللی مورد حراست قرار گیرد.

سفیر ایران در چین تاکید کرد در دیپلماسی خلع و کنترل تسلیحاتی، مفاهیم چند جانبه گرایی و دیپلماسی برد - برد باید ملاک عمل باشد فناوری نیز باید با این سیاست‌ها مطابقت داشته باشد هر رهیافت یکجانبه و استاندارد دوگانه مخربی باید کنار گذاشته شود و اجازه نداد تلاش‌های جمعی امنیتی را به چالش بکشد.

تسلیحات اتمی تهدیدی برای بشریت

کشاورز زاده گفت که ایران به عنوان یک عضو جامعه بین الملل بر این باور است که وجود تسلیحات اتمی تهدیدی برای جامعه بشری در سراسر دنیا به حساب می‌آید از بین بردن کامل این تسلیحات تنها تضمین امنیتی برای دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه موضع ایران این است که خاورمیانه باید عاری از تسلیحات اتمی باشد افزود که ایران به عنوان بازیگر مهم منطقه از اجرای قطعنامه 1995 درباره منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه و برنامه اقدام سال 2010 این منطقه حمایت می‌کند.

سفیر ایران در چین در پایان گفت که پیشبرد برنامه‌های کنترل تسلیحاتی و حفظ این رژیم به تلاش جمعی نیاز دارد البته این کار بسیار سختی خواهد بود که همچنان به مانند یک چالش پیش روی جامعه بین المللی قرار دارد.

هشتمین مجمع صلح جهانی با حضور سیاستمداران و اندیشمندانی از بیش از 100 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز گذشته (دوشنبه) در دانشگاه «چینگ هوا» پکن آغاز شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید