اصلاح خبر رویترز درباره واکنش اروپا به گام دوم ایران؛ مکانیسم ماشه فعال نشده است!

کدخبر: ۲۹۳۳۶۲
اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز که ساعاتی پیش مدعی شده بود اروپایی ها در پاسخ به گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی، مکانیسم حل اختلاف موسوم به «مکانیسم ماشه» را فعال کرده اند، با تکذیب این مطلب، گزارش خود را اصلاح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،خبرگزاری رویترز ظهر روز سه شنبه در گزارشی با عنوان «اروپایی ها اولین گام را برای تنبیه ایران به دلیل نقض توافق هسته ای برداشتند»، مدعی شد که اروپایی ها مکانیسم حل اختلاف موجود در برجام را فعال کرده اند.

این برداشت اشتباه رویترز از بیانیه مشترک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه بود که امضاکنندگان آن خواستار برگزاری نشست فوری کمیسیون مشترک برجام برای بررسی اقدام های جدید ایران در این ارتباط شده بودند.

اما رویترز ساعاتی بعد سرخط گزارش خود را به «اروپایی ها خواستار نشست فوری طرف های توافق [هسته ای] ایران شدند» تغییر داد و اصلاحیه ای در متن این خبر منتشر کرد.

رویترز به نقل از دیپلمات هایی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت که قدرت های اروپایی فرآیند حل اختلاف موجود در برجام (مسوم به مکانیسم ماشه) را فعال نکرده اند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام روز سه شنبه با صدور بیانیه ای مشترک، خواستار بازگشت فوری ایران به سقف مجاز غنی سازی اورانیوم شدند.
صادرکنندگان این بیانیه با اشاره به ضرورت برگزاری فوری نشست کمیسیون مشترک برجام، از تمام اعضا این توافق خواستند تا در راستای کاهش تنش‌های جاری درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مسئولانه عمل کنند.
جمهوری اسلامی ایران یکشنبه گذشته به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.
در گام نخست کاهش تعهدات هسته‌ای هم ایران اعلام کرد که به محدودیت‌های برجام در زمینه میزان ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصد و ۱۳۰ تن آب سنگین پایبند نخواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده این گام‌ها در چهارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با انتشار گزارشی غنی سازی فراتر از ٣.۶٧ درصدی را در ایران تأیید و اعلام کرد که برابر اعلام اپراتور کارخانه غنی سازی سوخت، این غنا ۴.۵ درصد می‌باشد.
ایران اعلام کرده است اقداماتش در کاهش تعهدات هسته‌ای برگشت پذیر است و هر گاه شرکای اروپایی اقدام به اجرای تعهدات خود در برجام کرده و منافع ایران در توافق هسته‌ای تأمین شود تهران هم سریعاً می‌تواند کاهش تعهدات خود را متوقف کند.
ایران دوماه قبل اعلام کرده بود که «به کشورهای باقی‌مانده در برجام شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را تأمین کنند؛ چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند درمرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. »

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید