از سرمایه گذاری در پروژه‌های پژوهشی تا سوءاستفاده از دختران زیر سن قانونی

کدخبر: ۲۹۳۸۳۶
اقتصادنیوز: این روزها نام جفری اپستین میلیاردر و بانکدار سرشناس ایالات متحده به علت پرونده مرتبط با فساد اخلاقی او بسیار شنیده می شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، جفری اپستین متهم است که دخترانی زیر سن قانونی را در اموری مثل ماساژ غیرقانونی استخدام می کرده و حتی نام مشتریانی مثل بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین ایالات متحده نیز به این پرونده باز شده است. با این وجود به نظر می رسد اپستین یک چهره دیگر نیز دارد؛چهره ای که دوست دار علم به نظر می رسد.

این روزها نام جفری اپستین میلیاردر و بانکدار سرشناس ایالات متحده به علت پرونده مرتبط با فساد اخلاقی او بسیار شنیده می شود. جفری اپستین متهم است که دخترانی زیر سن قانونی را در اموری مثل ماساژ غیرقانونی استخدام می کرده و حتی نام مشتریانی مثل بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین ایالات متحده نیز به این پرونده باز شده است. با این وجود به نظر می رسد اپستین یک چهره دیگر نیز دارد؛چهره ای که دوست دار علم به نظر می رسد.

 چندین دهه است که حضور جفری اپستین در جامعه علمی ایالات متحده جا افتاده است. اپستین به بسیاری از دانشمندان برجسته در سراسر جهان کمک کرده تا پیشرفت کنند و به نوان یک خیرخواه سخاوتمند و حامی جدی پروژه های پژوهشی شناخته می شود.

اما آیا این حجم از فعالیت های علمی باعث می شود فراموش کنیم که او اخیرا دستگیر و به اتهام قاچاق دختران جوان در نیویورک متهم شده است؟ ورج تلاش کرده با دوازده نفر از پژوهشگرانی که با اپستین همکاری کرده اند صحبت کند اما تقریبا هیچ یک از این افراد حاضر به گفتگو نشده اند.

اپستین و موسسات خیریه ای که وی کنترل می کردند، میلیون ها نفر را به تحقیقات و موسسات علمی امیدوار کرده بود و خود اپستین نیز بارها در محافل تحقیقاتی سخنرانی کرده بود. اپستین به جامعه علمی نشان داده بود که یک مرد مشتاق و علاقه مند به پیشرفت علمی است و این درحالی بود که خود او او هرگز دارای درجه علمی قابل توجهی نبود (بالاترین حد دوره تخصصی که او از سر گذرانده بود در حد یک معلم دبیرستانی بود)، اما علاقه و سرمایه گذاری های اپستین در عرصه علم به نظر بسیار قوی می رسید و به راحتی می توانستید تصور کند که اپستین همیشه امیدوار بوده زندگی متفاوتی داشته باشد و یک دانشمند شود.

مارتین نواک، ریاضیدان و متخصص علوم زیستی هاروارد، در سال 2002 در مورد اپستین به مجله نیویورک گفت: "وقتی با جفری در مورد کار صحبت کنید حس می کنید با یک همکار متخصص صحبت می کنید."

چهره دوگانه میلیاردر فاسد آمریکایی / از سرمایه گذاری در پروژه های پژوهشی تا سوء استفاده از دختران زیر سن قانونی / برگزاری سمینارهای علمی در چندقدمی مراکز فساد

نواک به قضاوت اطلاعات مطبوعاتی یکی از نزدیکترین افراد حوزه علم و دانش در ارتباط با اپستین است. اپستین در اوایل سال 2000برای نواک حدود نیم میلیون دلار هزینه کرد تا او این رقم را صرف تحقیقات خود کند. افزون بر این ها از سال 2003، نواک و اپستین اغلب به جزیره خصوصی اپستین در جزایر ویرجین آمریکا سفر می کنند. وقتی نواک در سال 2003  درهاروارد استخدام شد، اپستین، یک برنامه آزمایشی گسترده را آغاز کرد که هزینه های آن بالغ بر 6.5 میلیارد بود و ناگفته پیداست که توسط اپستین طراحی شد. بعدها اپستین و بنیاد علمی او متعهد شد حدود 30 میلیون دلار تا پایان پروژه به این آزمایشگاه اهدا کند.

نواک در سال 2002 به مجله نیویورک گفت: "اپستاین زندگی من را تغییر داده است. به دلیل حمایت او، احساس می کنم می توانم کاری را که می خواهم انجام دهم. "

نواک به تماس های مطبوعات درباره اپستین پاسخ نمی دهد و مشخص نیست که این دو نفر در حوزه های مختلف تا چه حد با یکدیگر همگاری داشته اند.  دانشگاه هاروارد نیز در خصوص هدیه 30 میلیون دلاری اپستین واکنشی خنثی نشان داده و اعلام کرده است این دانشگاه در مورد ماهیت مبالغ خیریه اظهار نظر نمی کند.

یکی دیگر از نزدیکان جفری اپستین، فیزیکدان مشهور دانشگاه آریزونا؛ لارنس کراوس است. او با اتهامات متعدد  آزار و اذیت جنسی علیه اپستین مخالف است و حتی در سال 2008(نخستین مرحله پرونده اپستین) از حامیان سرسخت او بود. وی در سال 2011 به نشریات گفت: "به عنوان یک دانشمند، من همیشه چیزهای مختلف را بر اساس شواهد تجربی قضاوت می کنم و اپستین همیشه چند دختر 19 تا 23 سال را اطراف خود داشت. اما اما من هرگز رفتار عجیب یا دختران زیر سن قانونی در کنار او ندیده ام .به عنوان یک دانشمند هر چند من با این رفتار او موافق نبودم اما او را بیش از دیگران باور دارم."

اما چرا کراوس مدافع اپستین است؟ شاید علتش این باشد که کراوس بزرگتری کنفرانس سال 2006 برای شناخت گرانش را در ملک شخصی اپستین در جزایر ویرجین برگزار کرد و چهره های مهمی مثل استیون هاوکینگ فقید یا برندگان جوایز نوبل در رشته های فیزیک و اخترشناسی را دعوت کرد.عکس های منتشر شده از این رویداد نشان می دهد که بسیاری از این شرکت کنندگان در جزیره خصوصی  اپستین اقامت کردند که  گفته می شود بسیاری از قربانیانی که  مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند در همان محل اسکان داشتند.  

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید