آگاهی ایران از تردیدها و ناتوانی‌های ترامپ

کدخبر: ۲۹۳۸۵۶
اقتصادنیوز: تارنمای نشریه خبری - تحلیلی " عرب ویکلی " چاپ لندن روز شنبه در گزارشی نوشت : تهران در وضعیت کنونی ایستادگی را در پیش گرفته و بخوبی از تردید و ناتوانی دونالد ترامپ و نبود شرایط لازم جهانی و داخلی امریکا برای ورود به درگیری آگاه است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشریه خبری-تحلیلی عرب ویکلی نوشت: واشنگتن مطمئن نیست در صورت اقدام به یک درگیری مختصر و کوتاه، تبعات آن هم کوتاه بماند و حدود این درگیر از اختیار واشنگتن خارج نشود؛ بنابراین در جریان تنش های اخیر با تهران نشان داد تمایلی به درگیری ندارد.از این رو به رغم افزایش تنش ها با ایران در دریای عمان و خلیج فارس، هیچ اقدام موثری نشان نداد.

تا کنون میانجیگیری مقامات کشورهای مختلف از  نخست وزیر ژاپن گرفته تا نمایندگان کشورهای عمان، آلمان، انگلیس، سوئیس و فرانسه برای مذاکره بی نتیجه بوده و تلاش های برای متقاعد کردن تهران به مذاکره برآمده از نیاز ترامپ برای استفاده در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری 2020  است.

رئیس جمهوری آمریکامعتقد است که  پیشرفت هایی در زمینه مذاکره با کره شمالی به دست آورده که می تواند الگویی برای تصمیم گیرندگان در تهران باشد. اما ایرانی ها شان دادند که هیچ شتابی برای شروع مذاکرات ندارند.

رویکرد و اقدامات ترامپ در باره ایران به نظر نمی رسد که برای نامزدی او در انتخابات آتی ریاست جمهوری سودمند باشد.‌ اما تهران بخوبی می داند که بازی با ایالات متحده زمان بیشتری را می طلبد و هیچ نشانه ای از درگیری نظامی تحت رهبری رییس جمهوری که نیاز به انتخاب مجدد در انتخابات دارد، نمی بیند و از این رو یک رفتار منطقی در پیش گرفته است.

صحنه کنونی به نفع ایران است و به افزایش  سطح غنی سازی اورانیوم روی آورده و اوضاع را بگونه ای پیش می برد که این گونه تلقی شود الان نسبت به قبل زمانی بهتری برای مذاکره است.

ناظران سیاسی چنین نتیجه گیری می کنند که جهان با ایران باید به عنوان یک کشور برجسته و حائز اهمیت برخورد کند و این چیزی است که سرانجام مذاکره را ممکن خواهد ساخت.

دولت ترامپ همچنین قادر نبوده - و یا، دقیق تر اینکه، سعی نکرده است مردم آمریکا را متقاعد کند که ایران تهدیدی استراتژیک برای ایالات متحده است. همه دولت های پیشین امریکا  قبل از جنگ با افغانستان، عراق و یوگسلاوی چنین اقداماتی را انجام داده بودند.

بنابراین نوع نبردی که ترامپ از ماه مه سال ۲۰۱۸( اردیبهشت ۱۳۹۶ زمان خروج از برجام) پیش گرفت ، نشان می دهد که که او و متحدانش سعی دارند از پرتو آن منافعی برای خود به‌دست آورند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید