قربانیان تحریم های بین المللی فوتبال در ایران

کدخبر: ۲۹۳۹۸۵
اقتصاد نیوز: در ماجرای جدایی آیاندا پاتوسی از استقلال، رد پای تحریم هم دیده می شود.
قربانیان تحریم های بین المللی فوتبال در ایران

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از فوتبالی، اگر چه بسیاری از هواداران استقلال، مدیران باشگاه را مقصر جدایی هافبک افریقایی آبی‌ها می‌دانند، اما به نظر می رسد کادر مدیریتی باشگاه در زمینه پاتوسی روی قول فیفا حساب باز کرده بود که البته به خاطر مسائل ناشی از تحریم، محاسباتش اشتباه از آب درآمد.

داستان از این قرار است که استقلال مبلغ ۸۵۰ هزار دلار بابت حضور ملی پوشانش در جام جهانی را از فیفا طلب دارد و آنها امیدوار بودند با رایزنی‌های صورت گرفته بتوانند این پول را بگیرند. پولی که اگر به حساب استقلال می‌آمد، نیمی از آن صرف پرداخت مطالبات پروییچ می شد و با مابقی آن می‌توانستند پاتوسی را در استقلال نگه دارند به خصوص آنکه این بازیکن در مذاکره با نماینده باشگاه تخفیف خوبی به استقلال داده و حاضر شده بود به جای گرفتن 250 هزار دلار، با فقط 100 هزار دلار به همکاری با استقلال ادامه دهد!

آبی ها به همین دلیل نماینده خود را به سوئیس فرستادند تا به صورت حضوری با مسئولان فدراسیون جهانی مذاکره و آنها را راضی کند که طلب استقلال را پرداخت کنند اما فدراسیون جهانی فوتبال علیرغم آنکه همیشه روی جدایی سیاست از فوتبال تاکید داشته، دست استقلال را خالی گذاشت. به همین استقلال از باشگاه کیپ تاون خواسته بود تا به آنها مهلتی داده شود تا اول ماجرای پروپیچ را حل کنند و بعد به کیپ تاون پول پرداخت کنند اما کیپ تاون قبول نکرد. حتی پاتوسی هم قبول کرده بود و استقلالی ها مبلغ قرارداد او را به 100 هزار دلار رسانده بودند اما در نهایت چون کیپ تاون حاضر نشد صبر کند، پاتوسی سر از بنی یاس امارات، تیم جدید وینفرد شفر درآورد. 

به نظر می رسد این فقط استقلال نیست که از ماجرای تحریم ها ضربه می خورد. فدراسیون فوتبال و پرسپولیس هم از تحریم ها ضربه می خورند و همانطور که می دانید فدراسیون فوتبال هنوز نتوانسته 9 میلیون دلار سهم جام جهانی اش را از فیفا بگیرد و غیر از آن پول کارلوس کی روش را نتوانسته به راحتی پرداخت کند. فیفا از ده ماه پیش پرداخت پول مستقیم به افراد را ممنوع کرده و فقط به فدراسیون ها و طبق شرایطی به باشگاهها پول می دهد. همانطور که نوشتیم تا با توجه به تحریم، امکان پرداخت پول استقلال و همچنین پرسپولیس و فدراسیون فوتبال ایران وجود ندارد و این پول، بلوکه شده است. پیش از حضور نماینده استقلال در مقر فیفا، مهدی تاج هم در سفر اروپایی‌اش با اینفانتینو به صورت حضوری برای آزاد شدن پول فدراسیون و دو باشگاه محبوب پایتخت رایزنی کرده که البته صحبتهای او نتیجه ای نداشت. پرسپولیس هم با دو شکایت احتمالی بودیمیر و برانکو روبروست و نمی تواند به صورت مستقیم به آنها پرداختی داشته باشد. تحریم ها کمر فوتبال ایران را نشانه گرفته اند و شرایط سختی بر فوتبال ایران در سطح بین الملل، چیره شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید