نهاد دفاعی مشترک اروپایی ایجاد می‌شود؟

کدخبر: ۲۹۴۰۲۳
صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در مراسم رژه نظامی به مناسبت روز ملی فرانسه که برخی نظامیان آلمانی هم در آن مشارکت داشتند بر لزوم در پیش گرفتن یک سیاست دفاعی مشترک اروپایی تاکید کردند.
نهاد دفاعی مشترک اروپایی ایجاد می‌شود؟
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان دعوت "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه از خود برای شرکت در رژه نظامی در پاریس به مناسبت جشن های روز استقلال این کشور را به عنوان سیگنال مهمی ارزیابی کرده و آن را به عنوان یک نشانه بزرگ در مسیر سیاست دفاع اروپایی دانسته و امروز (یکشنبه) در سخنانی در پایتخت فرانسه تصریح کرد که افتخار می کند آلمانی ها در این رژه شرکت کردند.

مرکل همچنین گفت: اعتقاد دارم که این یک علامت همکاری اروپایی قدرت است.

وی همچنین بر اهمیت مناسبات بین آلمان و فرانسه تاکید کرد.

در کنار مرکل تعداد دیگری از سران اروپایی هم این نمایش نظامی حدودا دو ساعته در پاریس را دنبال می کردند.

ماکرون هم به شدت از مرکل قدردانی کرده و این دو مشترکا در پایان این مراسم با کهنه سربازان و نظامیانی که در جریان عملیات های جنگی مجروح شده بودند صحبت کردند.

این اولین دیدار صمیمانه مرکل و ماکرون بعد از تنش های اخیر بر سر از جمله جانشینی یونکر و انتخاب پست های کلیدی اتحادیه اروپا است. در حالی که مرکل خواستار انتخاب یک نامزد سر لیست در انتخابات اروپایی برای پست ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا بود اما ماکرون شدیدا با این ایده مخالف بود.

ساختن یک نهاد دفاعی مشترک اروپایی در هماهنگی با ناتو از اولویت‌های رئیس جمهور فرانسه است. وی در مراسم رژه نظامی امروز تاکید کرد که هرگز از زمان پایان جنگ جهانی دوم این مسئله تا این اندازه برای اروپا اهمیت نداشته است.

کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی دیگر سال گذشته یک همکاری نظامی جدید را در دستور کار قرار دادند.

در ماه ژوئن نیز کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا توافق بر سر ساخت یک پروژه مشترک میلیاردی جت جنگنده را به امضا رساندند.

در حاشیه مراسم برگزاری رژه نظامی به مناسبت روز ملی فرانسه پلیس حداقل 152 نفر را دستگیر کرد. همچنین دو تن از برگزار کنندگان اعتراضات جلیقه زردها هم دستگیر شدند. به گزارش رسانه های فرانسوی حتی برخی معترضان در یکی از خیابان های پاریس رئیس جمهور فرانسه را احاطه کردند.

جنبش اعتراضی موسوم به جلیقه زردها از نوامبر گذشته در سراسر این کشور اعتراضات گسترده ای را علیه سیاست های اصلاحی ماکرون برگزار می کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید