پیامی از سوی مصر به ایران؛ میان تهران و قاهره چه خبر است؟

کدخبر: ۲۹۴۱۲۴
اقتصادنیوز: یک روزنامه عربی با اشاره به اینکه اخیرا تلنگری در روابط میان تهران و قاهره رخ داده است نوشت که وضعیت روابط میان این دو کشور بزرگ نامفهوم و غیرقابل توجیه است و این روابط باید تغییر یابد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در یادداشتی به قلم احمد القاعود، نویسنده و تحلیلگر مصری تحت عنوان" پیام‌های میان قاهره و تهران؛ تلاشی برای فهمیدن" نوشت: روابط مصر و ایران از زمان انقلاب اسلامی ایران و پناه بردن محمد رضا پهلوی به مصر به نظر می‌رسد که بطور کامل قطع شده و یا فلج شده است زیرا انور سادات، رئیس جمهور پیشین مصر همانند حکام از شاه ایران استقبال کرد و زمانی که فوت کرد نیز برنامه تشییع جنازه بزرگ و نظامی برای او برگزار کرد و او را در مسجد رفاعی قاهره دفن کرداین درحالی است که بسیاری از کشورها به شاه ایران پناه نداده بودند.

نویسنده می‌گوید که روابط میان ایران و مصر در بیشتر اوقات عجیب و غیرقابل فهم به نظر می‌رسد اما هر چند وقت یک بار پیام هایی بین این دو کشور رد و بدل می شود که قابل بررسی است. روابط دو کشور طی سه دهه اخیر شاهد هیچگونه تحرکات علنی نبود جز دوبار؛ اولی در انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ مصر زمانی که رهبر ایران به زبان عربی سخنرانی کرد و از حقوق ملت مصر علیه حسنی مبارک دفاع کرد و دیگری سفر محمد مرسی به تهران و شرکت در یک نشست بین المللی در زمان ریاست جمهوری اش و همچنین استقبال وی از محمود احمدی نژاد در قاهره. جز این دو موضع هیچگونه ارتباط مستقیمی میان سیاستمردان مصری و ایرانی وجود نداشت.

در این یادداشت آمده است: روابط ایران و مصر اخیراً شاهد تحولاتی بوده است زیرا تهران دائماً از مصر می‌خواهد که به یک عنصر قوی در خاورمیانه تبدیل شود و از مسائل عربی و اسلامی علیه توطئه‌های صهیونیستی- آمریکایی حمایت کند علاوه بر این مصر به نفت ایران روی آورده است، دستیار وزیر خارجه مصر در مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران که در قاهره برگزار شد شرکت کرد. اخیراً نیز اتفاقات پی درپی رخ داد که می‌توان گفت پیامی از سوی مصر به ایران است، مهم‌ترین این اتفاقات تغییر خبر خبرگزاری رسمی مصر در رابطه با حکم گروهکی که به جاسوسی برای ایران متهم شده بود؛ خبرگزاری مصر نام ایران را از این خبر حذف کرد و واژه "کشور خارجی" را به جای آن قرار داد و به تبعیت از آن روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز این تغییرات را انجام دادند همچنین مدیر هیئت کانال سوئز اعلام کرد که مصر کشتی ایرانی را در این کانال متوقف نکرده است و تجارت نفت و سلاح قانونی است و اخیر نیز سازمان امنیتی مصر به مقر شبکه الاحواز که از معارضان نظام ایران به شمار می‌رود هجوم آورد.

نویسنده می‌گوید که این روابط عجیب و نامفهوم باید بطور فوری تغییر یابد و نباید کشور مصر که بزرگترین و قوی‌ترین کشور عربی است منزوی شود و به سود عربستان و امارات کنار بکشد.

در بخشی از این یادداشت با اشاره به اینکه عربستان و امارات وارد هر پرونده‌ای که شده اند شکست خوردند و یمن برای آنها به یک کابوس تبدیل شده است، آمده است: کشور مصر باید جهت قطب نمای خود و روابطش با کشورهای منطقه را تغییر دهد؛ مصری که علیرغم اختلافات شدید سیاسی اش با ترکیه روابط تجاری قوی با این کشور دارد چرا نمی‌تواند این روابط را با کشور بزرگی مانند ایران داشته باشد؟ چرا با میلیون‌ها گردشگر ایرانی که میلیون‌ها دلار می‌توانند به اقتصاد مصر کمک کنند روابط گردشگری ندارد؟ چرا مصر با ایر ان روابط علمی ندارد این درحالی است که ایران در بسیاری از زمینه‌ها از جمله نظامی و پزشکی کشوری پیشرفته به شمار می‌رود؟!

در پایان این یادداشت آمده است: وضعیت اسفبار دو کشور ایران و مصر در طول چهل سال به یک مساله غیرقابل توجیه و نامفهوم تبدیل شده است و این وضعیت باید تغییر یابد؛ مصر یک کشور بزرگی است و ایران نیز یک کشور بزرگ در منطقه به شمار می‌رود و نفوذ خود را دارد بنابراین تبعیت از کشورهای کوچک به سود ملت‌ها نخواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید