ایران در این شاخص‌ها در دنیا اول شد: فرسایش خاک، تولید زباله و آلودگی هوا!

کدخبر: ۲۹۴۲۲۳
اقتصادنیوز : رئیس سازمان محیط زیست گفت: ایران در فرسایش آب، خاک، گیاه و مواد ژنتییکی و نیز تولید پسماند زباله و آلودگی هوا در جهان پیشتاز است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا ،عیسی کلانتری روز دوشنبه در آیین بزرگداشت روز ملی محیط‌بان که با حضور محیط بانان کشور در میبد یزد برگزار شد، اظهار داشت: در ۲ سال اخیر تلاش ما حمایت از محیط بانان بوده که اقدامات خوبی در این زمینه در دولت تدبیر انجام شد.

وی با بیان اینکه محیط بانان مظهر حفظ محیط زیست هستند، افزود: شما، وظیفه سختی بر عهده دارید چون مردم با لباس شما آشنا هستند به همین دلیل باید به عنوان سفیران فرهنگی محیط زیست، الگوی جامعه باشید و در برخورد با متخلف و کسی که به محیط زیست خسارت می‌زند تفاوت قائل باشید.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در باره وضعیت ایران در حفظ محیط زیست در مقایسه با سایر نقاط دنیا گفت: در جهان باید ۱۷ درصد ظرفیت هر کشور در مناطق حفاظت شده را برای نسل‌های آینده حفظ کنند که این آمار در ایران ۱۲ درصد اعلام شده ولی امیدواریم طی سال‌های آینده به ۱۷ درصد برسد.

کلانتری، محیط بانان را حافظان مواد ژنتیکی به عنوان میراث نسل آینده و حقوق آنها معرفی و تأکید کرد: تنها سازمانی که از نظر وظیفه، موظف به حفظ حقوق نسل آینده است محیط زیست است و بخش عمده این کار بر عهده محیط بانان است.

وی با اشاره به فعالیت سه هزار محیط بان در کشور افزود: مقرر شده سالانه ۳۰۰ نفر به آنها اضافه شود که با توجه به بازنشستگی‌ها این تعداد طی ۱۰ سال آینده به پنج هزار نفر خواهد رسید.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: بر این مبنا هر محیط‌بان باید ۳۳ هزار هکتار مرتع را حفاظت کند و مشخص است با این حجم فعالیت، کاری نمی‌توان انجام داد ولی اگر از نظر فرهنگی وارد شده و محیط بانان به عنوان معلم فرهنگی محیط زیست برای اقشار الگو شوند مردم خودشان محیط زیست را حفظ خواهند کرد.

کلانتری کوتاهی در بخش محیط زیست را ننگی برای جامعه دانست و گفت: بخشی از مشکلات و آلودگی‌های ایجاد شده ناشی از حمایت نادرست از تولید داخلی است که باید در این رویه بازنگری شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید