رونمایی از طرح ماکرون برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا

کدخبر: ۲۹۴۲۷۲
اقتصادنیوز: امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد در هفته جاری با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه، با رؤسای جمهور ایران، آمریکا و روسیه دیدار خواهد کرد.
رونمایی از طرح ماکرون برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، این سفر پس از آن انجام می‌شود که مشاور مکرون هفته پیش با برخی مقامات کشورمان درباره رابطه با آمریکا دیدار کرده بود.

پس از شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، مکرون دومین مقام بلندپایه‌ای است که در نقش یک میانجی با مقامات کشورمان دیدار می‌کند.

درباره طرح فرانسه برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد.

عصر امروز « المیادین» به نقل از منابعی در وزارت خارجه فرانسه مفادی از محتوای طرح این کشور در خصوص کاهش تنش میان ایران و آمریکا را شرح داد.

در بخش‌هایی از این خبر ادعا شده بود که براساس طرح پیشنهادی فرانسه، ایران باید در خصوص نقش خود در خاورمیانه تغییراتی دهد و از گروه‌های عراقی بخواهد تا آنچه تحریک آمریکایی‌ها در این کشور خوانده شده را متوقف کنند.

همچنین طرح فرانسه از ایران می‌خواهد تا گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌‌الله لبنان، حضور در سوریه را کاهش دهد و انصارالله یمن نیز حملات موشکی و پهپادی به عربستان را متوقف کند.

به ادعای این رسانه، منابعی در وزارت خارجه فرانسه مفادی از محتوای طرح این کشور در خصوص کاهش تنش میان ایران و آمریکا را شرح دادند.

ابتکار فرانسه مرحله به مرحله است و می‌توان در صورت موفقیت‌آمیز بودن گام اول، به راه‌حل جامع دست یافت.

در گام اول، باید به تاریخ پیش از دوم ماه می، یعنی به پیش از پایان معافیت‌های تحریمی آمریکا برای هشت کشور بازگشت.

طبق این طرح، ایران نیز باید فورا تمامی اقدامات خود در خصوص کاهش تعهداتش به توافق هسته‌ای را متوقف کرده و به پیش از این اقدامات بازگردد.

این منابع به «المیادین» گفتند تاکنون مواضع کشورهای ایران و آمریکا در خصوص ابتکار عمل فرانسه هیچ نرمشی را نشان نداده و در این خصوص هیچ گام رو به جلویی نیز برداشته نشده است.

با این حال یک «منبع آگاه» در پاسخ به یک سایت خبری داخلی، با رد ادعاهای مطرح شده در خبر «المیادین» این خبر را گمانه‌زنی رسانه‌ای و موارد ادعایی در آن را خلاف مفاد رایزنی‌های اخیر تهران - پاریس دانست.

فرانسه در زمان برجام موضعی سختگیرانه نسبت به تهران داشت و حتی یکبار لوران فابیوس وزیر خارجه وقت این کشور مذاکرات را به بن‌بست کشانید. با این حال پس از امضای توافق، فرانسه همواره به دفاع از آن پرداخت.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، شرکت‌های فرانسوی با وجود سهم بالایی که از بازار ایران داشتند، تهران را ترک کردند.

با این سابقه بدعهدی، باید دید پاریس با چه امیدی پا به نیدان میانجی‌گری میان ایران و آمریکا گذاشته و آیا می‌تواند از سطح تنش‌های موجود بکاهد یا نه.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید