ترامپ و رویای توافق ۱۰۰ ساله با ایران!

کدخبر: ۲۹۴۶۹۴
اقتصادنیوز: رئیس‌ جمهور آمریکا در ادامه اظهارات عجیب و ناشی از سردرگمی خود ضمن انتقاد مجدد از برجام اعلام کرد یک توافق خوب نباید خیلی زود منقضی شود،‌ بلکه باید« ۱۰۰ ساله» باشد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، رئیس‌جمهور آمریکا که با وجود فشارهای اقتصادی و تهدیدهای نظامی علیه ایران تاکنون کوچکترین توفیقی در هدف خود مبنی بر راضی کردن ایران به مذاکره مجدد کسب نکرده است، در اظهاراتی عجیب که از ادامه روند سردرگمی وی حکایت دارد خواستار دستیابی به یک توافق 100 ساله با ایران شد.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران با تکرار ادعاهای گذشته خود علیه ایران اعلام کرد: «توافق باراک اوباما با ایران از جنبه‌های مختلفی فاجعه‌بار بود؛ از همه مهمتر اینکه خیلی زود منقضی می‌شد و ایران می‌توانست به فعالیت‌های هسته‌ای قبلی خود ادامه دهد. شما نباید با یک کشور توافق کوتاه‌مدت داشته باشید، بلکه نیاز است این توافق 100 ساله باشد.»

وی افزود: «مسئله دیگر این است که توافق فعلی به آنها اجازه می‌دهد روی موشک‌های بالستیک کار کنند، در حالی که آنها نباید چنین اجازه‌ای داشته باشند. علاوه بر این، ما باید اجازه داشته باشیم اماکن حساس بیشتری را بازرسی کنیم اما در حال حاضر به مهم‌ترین اماکن ایران دسترسی نداریم. این چه توافقی است؟!»

ترامپ در ادامه مدعی شد خواستار «یک توافق منصفانه» است اما عجله‌ای برای دستیابی به توافق ندارد.

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ 97 تاکنون تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را وادار به مذاکره مجدد برای حصول یک توافق جدید کند. با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا، ایران تأکید کرده است که هرگز تن به مذاکره مجدد با کشوری که توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند، نخواهد داد.

آمریکا در برهه‌ای تهدیدات نظامی را نیز به تحریم‌های اقتصادی خود افزود و با اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه تلاش کرد تهدید جنگ را برای ایران واقعی جلوه دهد اما وقتی نشانه‌ای از عقب‌نشینی ایران ندید، بار دیگر به تمنای مذاکره روی آورد و حتی شماره‌ای را در اختیار سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) قرار داد تا به‌منظور تماس تلفنی احتمالی به مقامات ایران تحویل داده شود.

ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 حساب ویژه‌ای روی توافق با ایران باز کرده است و می‌خواهد با دستیابی به یک توافق جدید (ولو نه‌چندان متفاوت با برجام) شانس تمدید دوران حضورش در کاخ سفید را افزایش دهد.

«حسین امیرعبداللهیان» مدیر‌کل امور بین‌الملل و دستیار ارشد رئیس مجلس شورای اسلامی چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی درباره سیاست خارجی ترامپ اظهار داشت: «تمامی سیاست ترامپ در کاخ سفید در قبال کشور‌هایی همچون ایران، چین، و... مبتنی بر تهدید، اعمال فشار و وادار کردن به مذاکره است. او می‌خواهد ایران را پای مذاکره بیاورد و هدفش نیز پیروزی در انتخابات 2020 آمریکا است. ترامپ با اتخاذ سیاست‌هایی همچون تحریم در تلاش است که بتواند در انتخابات پیروز شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید