ظریف: با نمایندگان کنگره آمریکا دیدار می‌کنم/ اتحاد نظامی با روسیه نداریم

کدخبر: ۲۹۴۷۴۲
اقتصادنیوز: محمدجواد ظریف درباره میانجیگری سناتور رند پال، با اشاره به اینکه ما حرف ترامپ را ملاک قرار می‌دهیم گفت: من با اعضای کنگره ملاقات می‌کنم اما در مورد جلسات خاص با اعضای خاص کنگره اظهارنظر نمی‌کنم اعضای کنگره، سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان طرف مذاکرات نیستند.
ظریف: با نمایندگان کنگره آمریکا دیدار می‌کنم/ اتحاد نظامی با روسیه نداریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با نشنال‌اینترست در مورد ادعای جدید آمریکایی‌ها در مورد سقوط پهپاد ایرانی گفت: در تماسی که با تهران داشتم، ما هیچ اطلاعی درباره از دست دادن پهپاد نداریم. تا این زمان نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که آنها این پهپاد را هدف قرار داده‌اند. نمی‌دانیم این پهپاد چه کسی است، ما اطلاعاتی نداریم. آمریکا به سمت اشتباهی حرکت می‌کند. واقعیت این است که آمریکا حضور خود را در خلیج فارس افزایش داده است و این به امنیت یا ثبات منطقه کمک نمی‌کند. یک قسمت کوچک آبی است و نمی‌توانید یک حجم ترافیکی داشته باشید بدون اینکه اتفاقی بیفتد.

وی درباره نفت کش مفقود شده گفت: همه اطلاعاتی که داریم این است که یک نفتکش کوچک که تنها یک میلیون لیتر فرآورده نفتی چاقاق را حمل می‌کند و نه نفت را توقیف کردیم و آن هم اغلب در خلیج فارس به دلیل یارانه سنگینی است که در ایران به فراورده‌های نفتی تعلق می‌گیرد. قاچاق بسیاری از مرزهای دریایی و زمینی وجود دارد و ما آنها را به طور مرتب پیگیری می‌کنیم. بنابراین این تانکری که آنها صحبت می‌کنند، یک نفتکش قاچاق و نه نفتکش عادی است.

ظریف در مورد اعزام نیروی نظامی جدید توسط آمریکا به عربستان، گفت: این یک حرکت نمادین است که به امنیت هیچ کسی کمک نمی‌کند. قطعا امنیت منطقه ما نمی‌تواند از خارج خریداری شود. معتقدیم که کشورهای منطقه باید امنیت خودشان را از طریق همکاری و نه از طریق تلاش برای خرید آن از خارج تأمین کنند.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از گفت‌وگو با سناتور راند پال به عنوان میانجیگر یا مذاکره‌کننده از سوی  ترامپ چیست، گفت: ترامپ گفت که او فرستاده یا میانجی نیست. بنابراین باید حرف او را ملاک قرار دهیم.

وی افزود: من با اعضای کنگره ملاقات می‌کنم اما در مورد جلسات خاص با اعضای خاص کنگره اظهارنظر نمی‌کنم اعضای کنگره، سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان طرف مذاکرات نیستند. آنها نمایندگان مردم آمریکا هستند که ما برای آنها احترام قائلیم و فقط برای روشنگری و نه برای مذاکره با آنها تعامل می‌کنیم. ما فقط می‌توانیم با دولت‌ها مذاکره کنیم.

ظریف درباره ادعای ترامپ برای متوقف کردن حمله به ایران و سرنگونی پهپاد آمریکایی گفت: احتمالا آمریکا از قدرت ایران برای پاسخگویی مطلع شده است. ما از خود دفاع می‌کنیم هر گونه حمله به ما به شدت با واکنش ما رو به رو خواهد شد.

وی در ادامه افزود: ترامپ جنگ نمی‌خواهد او در تلاش است تا از طریق فشار به توافق بهتری دست یابد. اگر به او توصیه شده است که اینگونه توافق بهتری به دست می‌آورد، فکر می‌کنم مشاوره بد یا مشاوره بیماری به او داده شده است.

ظریف در مورد مذاکره با آمریکا گفت: به خاطر اینکه ما پیش از این یک توافق با دولت آمریکا داشتیم. دولت‌ها با هم توافق می‌کنند نه با اشخاص؛ اگر توافق با دولت قبلی تنها تا زمان آمدن ترامپ باقی ماند پس این نگرانی وجود دارد که با رفتن ترامپ، رئیس‌جمهوری بعدی هم چنین رفتاری انجام دهد.

وزیر امور خارجه در ادامه افزود : ایران ثابت کرده است که به تعهدات بین المللی خود پایبند است و اگر اجرای تعهدات طرف مقابل را ببینیم، برجام را می‌توان احیا کرد .

ظریف در ادامه در مورد تغییر موقعیت خود در ایران پس از ناکامی برجام گفت: مطمئناً مردم از نتیجه آن خوشحال نیستند، زیرا آنها می‌بینند که آمریکا کمتر از آنچه فکر می‌کردند، قابل اعتماد است.

وی درباره احتمال وقوع جنگ هم گفت: لازم است از آن جلوگیری شود اما نمی‌توانیم از منطقه خودمان فاصله بگیریم. ما آنجا هستیم و نمی‌توانیم حرکت کنیم اما من  فکر می‌کنم هرکسی که جنگ را آغاز کند، پایان دهنده آن نخواهد بود و ما نمی‌خواهیم آغازگر آن باشیم.

ظریف در مورد حمایت روسیه از ایران خاطرنشان کرد: این که روسیه از ما حمایت کند در درگیری نظامی پیش‌بینی‌پذیر نیست اما ما روسیه را یک شریک و همسایه مهم می‌دانیم. ما یک اتحاد نظامی با روسیه نداریم اما روابط خوبی داریم.

وی در ادامه گفت: روی کمک‌های فرضی حساب نمی‌کنیم. آموخته‌ایم که به منابع خودمان تکیه کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید