سپاه منتشر کرد؛ تصاویر پهپاد ایران از ناو یواس اس باکسر

کدخبر: ۲۹۴۸۱۳
اقتصادنیوز: بعد از ظهر روز گذشته(پنج‌شنبه 27 تیر 1398) دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که یکی از ناوهای آمریکایی مستقر در منطقه یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرده است.
سپاه منتشر کرد؛ تصاویر پهپاد ایران از ناو یواس اس باکسر

فوری/ سپاه فیلم تصویربرداری پهپاد ایران از ناو آمریکایی را منتشر کرد/ ادعای ترامپ رسماً تکذیب شد + فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم دونالد ترامپ در آغاز سخنرانی خود در کاخ سفید به حاضران گفت: «پیش از آغاز سخنرانی می‌خواهم شما را در جریان حادثه‌ای که امروز در تنگه هرمز اتفاق افتاد، قرار دهم. امروز کشتی یو‌اس‌اس باکسر که یک شناور آبی‌-خاکی تهاجمی است، علیه یک پهپاد ایرانی که تا فاصله 1000 یاردی (900 متری) آن پیشروی کرده و چندین هشدار را نادیده گرفته بود، اقدام دفاعی انجام داد و پهپاد را بلافاصله نابود کرد.»

دقایقی بعد وزارت دفاع آمریکا بیانیه‌ای در مورد ادعای رئیس‌جمهور آمریکا صادر و بدون اشاره به اینکه پهپاد سرنگون شده ایرانی بوده است، ماجرا را تشریح کرد.

وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه ادعا کرده بود: «حوالی ساعت 10 صبح به وقت محلی یک هواپیمای بدون سرنشین از نوع بال ثابت به کشتی آبی-خاکی یواس‌اس باکسر که در حال حرکت به سمت تنگه هرمز بود، نزدیک شد و در محدوده خطرناکی قرار گرفت. کشتی یو‌اس‌اس باکسر نیز به‌منظور حفظ امنیت خود و خدمه اقدام دفاعی انجام داد.»

اما محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد به عنوان اولین مقام ایرانی در واکنش به این خبر گفت که «ما خبری مبنی بر اینکه امروز پهپادی از دست داده‌ایم، نداریم.»

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان هم در واکنش به ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط ناو یو اس اس باکسر در حساب توئیتری خود نوشت: ما هیچکدام از پهپادهای خود را در تنگه هرمز یا هیچ جای دیگر از دست نداده ایم. نگرانم که ناو یو اس اس باکسر پهپاد خودشان را اشتباهی سرنگون کرده باشد!

اما صبح امروز جمعه 28 تیر 98، مقامات نظامی کشورمان قویاً این ادعای ترامپ را تکذیب کردند.  سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در این باره اعلام کرد که ادعای ترامپ کاملاً کذب است. او گفت: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم  ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا  پس از انجام ماموریت شناسایی  و کنترل برنامه ریزی شده به سلامت به پایگاههای خود بازگشته‌اند  و هیچگونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو  یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.

سردار شکارچی اینگونه اظهارات بی پایه رییس جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن سازی منطقه مهم خلیج فارس و آبراه استراتژیک تنگه هرمز تلقی کرد و اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین المللی،  ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت  خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.

امّا در ادامه سپاه پاسداران اطلاعیه‌ای رسمی در این باره صادر کرد و ضمن تکذیب ادعای ترامپ نوشت که به زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه آمریکایی و سند دروغین بودن ادعای آنان را منتشر خواهیم کرد.

روابط عمومی سپاه در اطلاعیه خود آورده بود "این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه  آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است."

و سرانجام سپاه لحظاتی پیش این فیلم‌ها را منتشر کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید