ظریف: ترامپ اشتباه می‌کند

کدخبر: ۲۹۴۸۱۴
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعای اخیر ترامپ درباره غنی سازی صفر را تکرار اشتباه پیشینیان آمریکا دانست که باعث افزایش غنی سازی هسته ای ایران شد و گفت: زیاده خواهی‌های آمریکا ره به جایی نخواهد برد.
ظریف: ترامپ اشتباه می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، محمد جواد ظریف روز جمعه این مطلب را پیش از عزیمت به کاراکاس پایتخت ونزوئلا در میان خبرنگاران در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر قطع غنی سازی اورانیوم در هر سطحی و انعقاد توافقی 100 ساله مطرح کرد.

وی اظهار کرد: این اظهارات نشان دهنده آن است که برجام یک توافق معقولی بوده است و زیاده خواهی آمریکا به جایی نمی رسد.

ظریف افزود: کسانی که این حرف های بی مورد را به ترامپ می زنند باید بگویند که پیش از این در اوائل دهه 80 که مباحث سیاست غنی سازی صفر را مطرح کردند و مانع از توافق ایران و اتحادیه اروپا شدند، باعث شدند که سطح و میزان غنی سازی ایران بیش از 100 برابر شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: اگر آقای ترامپ مایل است که شانس خودش را با این حرکت غلط دوباره امتحان کنه، می تونه مهمان ما باشد.

اینستکس

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اینستکس هم اظهار کرد: بارها گفته ایم که اینستکس مقدمه ای برای اجرای تعههدات اتحادیه اروپا است. اگر اروپایی ها مایل هستند اقدامات لازمی که باید برای حفظ برجام انجام دهند را انجام دهند، ضرورت دارد اینستکس را عملیاتی کنند.

ظریف تصریح کرد: اروپایی ها 11 تعهد را چند بار پس از خروج آمریکا مطرح کردند به اضافه تعهدات خودشان در ضمیمه 2 برجام، که اجرای این تعهدات نیازمند اینستکس باشد اما خود اینستکس از آن تعهدات نیست و ما منتظریم اروپایی تعهدات خود را که شامل تضمین فروش نفت، تضمین کشتیرانی، تضمین هوایی، تضمین بانکی و سرمایه گذاری و تضمین همکاری های علمی است.

وی تاکید کرد: ممکن است آنها بگویند اینستکس برای همه این همکاری ها ضروری بوده است در این صورت شروع به کار اینستکس اقدامات مفید اما ناکافی است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید:

سفر به آمریکای لاتین

وزیر امور خارجه درباره برنامه های سفر به آمریکای لاتین هم گفت: اجلاس در ونزوئلا، نشست وزیران خارجه اعضای جنبش عدم تعهد است که در پایان ریاست دوره ای ونزوئلا بر این جنبش برگزار می شود.

ظریف ادامه داد: البته از این فرصت برای گفت وگو با مقامات ونزوئلایی و اینکه چگونه جمهوری اسلامی می تواند برای بازگرداندن آرامش به این کشور کمک کند و همچنین درباره همکاری اقتصادی بسیار خوبی که با ونزوئلا داریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: در نیکاراگوئه و بولیوی درباره همکاری های سیاسی و اقتصادی صحبت می کنیم. ما دوستان بسیار خوبی در آمریکای جنوبی و لاتین داریم و این کشورها شرکای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی بوده اند و الان هم همین ارتباطات هست.

ظریف اضافه کرد: پروژه های مختلفی را در بولیوی در حال اجرا داریم که به نفع مردم آن کشور است و در این سفر هم با رئیس جمهوری، وزیر خارجه و دیگر مقامات این کشورها درباره نحوه ادامه همکاری ها صحبت می کنیم.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال بازآفرینی سیاست مونرو در آمریکای لاتین است و مداخلات خود را اضافه می کند، تاکید کرد: لازم است مجموعه ای هماهنگ از کشورهای مستقل در قبال این سیاست ها مقاومت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید