بریتانیا از ایران به شورای امنیت شکایت کرد

کدخبر: ۲۹۵۰۶۱
اقتصادنیوز: نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد توقیف یک فروند نفتکش این کشور در منطقه خلیج فارس توسط ایران را در نامه ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ارجاع داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنادر این نامه ادعا شده است کشتی انگلیس به صورت قانونی در آب های بین المللی در حال حرکت بوده و طبق مقررات بین المللی نبایستی مانعی برای آن ایجاد می شد.

نماینده انگلیس با بیان اینکه سطح تنش ها درحال حاضر به شدت نگران کننده است مدعی شد که اولویت انگلیس تنش زدایی است و خواهان تقابل با ایران نیست. وی در عین حال ادعا کرد که اقدام ایران در تهدید کشتی انگلیس غیر قابل قبول و به شدت تنش زا است.

در این نامه همچنین ادعا شده که انگلیس در تلاش است تا از طریق راهکارهای دیپلماتیک این مساله را حل و فصل کند.

جمعه شب گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» را به دلیل حادثه‌آفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی توقیف کرد.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس ضمن ابراز نگرانی از این حادثه عنوان کرد که سفیر این کشور در تهران با مقامات وزارت امور خارجه ایران در تماس است تا این مسأله را حل کند. همچنین متعاقب نشست اضطراری دولت انگلیس مقرر شد کشتی های این کشور فعلاً از تنگه هرمز تردد نکنند.

وزیر امور خارجه انگلیس ساعاتی پیش در گفت وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود ضمن ابراز ناخرسندی از اقدام ایران، خواستار اقدام عملی تهران برای کاهش تنش‌ها شد.

با این حال «محمد جواد ظریف» گفت: برخلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما براساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

هانت متعاقباً با صدور بیانیه ای ادعا کرد که ایران با توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» دست به اقدام غیر قانونی و تلافی جویانه زده و خواستار آزادی فوری این نفتکش شد

وی همچنین عنوان کرد که در پی تصمیم وزیر حمل و نقل انگلیس، سطح هشدار امنیتی در منطقه خلیج فارس به مرحله سوم ارتقاء یافته، اما تدابیر بیشتری در راه است که جزئیات آن دوشنبه اعلام می شود.

در عین حال کاردار موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن روز شنبه در دیدار با مقامات وزارت خارجه انگلیس بر لزوم رعایت قوانین بین المللی دریانوردی توسط انگلیس تاکید کرد.

در این دیدار که بنا به درخواست طرف انگلیسی انجام پذیرفت، موضع ایران مبنی بر تخلف محرز کشتی انگلیسی که به تأیید مقامات سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان رسیده، مورد تاکید قرار گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید