کدام یگان سپاه، نفتکش انگلیس را توقیف کرد؟ +تصاویر

کدخبر: ۲۹۵۰۸۶
اقتصادنیوز: انتشار فیلم عملیات توقیف نفتکش انگلیسی «Stena Impero» در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نشان می‌دهد که این عملیات توسط یگان نیروهای ویژه دریایی سپاه (S.N.S.F) اجرا شده است.
کدام یگان سپاه، نفتکش انگلیس را توقیف کرد؟ +تصاویر

انتشار فیلم عملیات توقیف نفتکش انگلیسی «Stena Impero» در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نشان می‌دهد که این عملیات توسط یگان نیروهای ویژه دریایی سپاه با عنوان Sepah Navy Special Force که با نام S.N.S.F شناخته می‌شوند، اجرا شده است.

توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروهای ویژه دریایی سپاه در حالی است که به گفته سخنگوی سپاه این نفتکش پس از بی توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن 2 فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.

یگان نیروهای ویژه دریایی سپاه که در گذشته تحت عنوان گردان‌های تفنگدار در جزایر ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ حضور داشت، در سال 1387 توسط سردار شهید محمد ناظری با عنوان رسمی نیروهای ویژه دریایی سپاه در جزیره «فارور» در خلیج فارس تاسیس شد. این یگان بعدها به تیپ ارتقاء یافت و اکنون با عنوان تیپ نیروهای ویژه تکاوری اباعبدالله(ع) نیروی دریایی سپاه در حال انجام ماموریت‌های محوله است.

جزیره فارور محل استقرار این تیپ در فاصله 45 کیلومتری از بندرلنگه در غرب استان هرمزگان قرار دارد و به دلیل موقعیت سوق الجیشی این جزیره، استقرار یگان نیروهای ویژه دریایی سپاه در آن قدرت انعطاف و تحرک زیادی برای کنترل مبادی ورودی و خروجی خلیج فارس به این یگان خواهد داد.

سردار محمد ناظری پایه‌گذار یگان نیروهای ویژه دریایی سپاه در تاریخ 21 اردیبهشت 1395 حین انجام ماموریت در منطقه نازعات نیروی دریایی سپاه به شهادت رسید.

اعضای تیپ نیروهای ویژه دریایی سپاه که از میان نیروهای زبده سپاه انتخاب می‌شوند، قابلیت‌های رزمی از جمله دفاع و هجوم از طریق دریا، خشکی و هوا(هلی‌برن) را دارند و انواع دوره‌ها و آموزش‌های غواصی، تیراندازی، تک تیراندازی، بقا و زندگی در شرایط سخت، حفاظت و تسخیر شناور، تصرف ساحل، رهایی گروگان، تخریب، جنگ شهری، هدایت شناور و ... را طی می‌کنند.

از جمله ماموریت‌های این یگان را می‌توان حضور و ایفای نقش در بازپس‌گیری کشتی‌های ایرانی به نام‌های ایران جوان و دیانت در خلیج عدن در سال 1387 نام برد که در هر دو مورد با دخالت نیروهای ویژه دریایی سپاه دزدان دریایی با شکست مواجه شدند.

از دیگر ماموریت‌های خبرساز این یگان، میتوان به دستگیری ملوانان متجاوز آمریکایی در دی‌ماه 1394 اشاره کرد که پس از ورود شناورهای آمریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، ملوانان و شناورهای آمریکایی توسط نیروهای ویژه دریایی سپاه دستگیر و توقیف شدند.

فرماندهی تیپ نیروهای ویژه تکاوری اباعبدالله(ع) هم‌اکنون بر عهده دریادار دوم پاسدار صادق عمویی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید