دومین هشدار ترامپ به بولتون؛ نارضایتی مشاور امنیت ملی آمریکا از دیدار ظریف و سناتور آمریکایی

کدخبر: ۲۹۵۰۹۵
اقتصادنیوز: جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا طی ماههای اخیر به یک "نماد" تبدیل شده است! بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاست خارجی آمریکا از وی به عنوان نماد شکست واشنگتن و دولت ترامپ در نظام بین الملل یاد می کنند.

به گزارش اقتصادنویز به نقل از نامه نیوز، از سوی دیگر، کاهش محبوبیت ترامپ در ایالات کلیدی و خاکستری مرهون اقداماتی است که بولتون و پمپئو در دوران حضور خود در کاخ سفید صورت داده اند. ترامپ از اینکه "سیاست خارجی" به پاشنه آشیل وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تبدیل شود، به شدت هراسان است.  حدود دو ماه قبل و در جریان دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی، ترامپ حاضر نشد جان بولتون را به این سفر و ملاقات خاص ببرد. از همان زمان، بسیاری از تحلیلگران مسائل مریکا تمرکز ویژه ای بر روی روابط سیاسی ترامپ و بولتون کردند. بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که رفتار ترامپ با بولتون در جریان دیدار با رهبر کره شمالی، هشداری صریح برای مشاور امنیت ملی آمریکا بود: اینکه ترامپ هر لحظه اراده کند می تواند بولتون را از معدلات امنیتی و سیاست خارجی آمریکا حذف کند.

با این حال، موضوع به این نقطه ختم نشده است!کلیت برگزاری  دیدار راند پال سناتور جمهویخواه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک، بار دیگر موقعیت بولتون در کاخ سفید را متزلزل ساخته است. در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک، ترامپ  به درخواست سناتور راند پال  مبنی بر دیدار با محمد جواد ظریف پاسخ مثبت داد. راند پال از جمهوریخواهان سنتی و از مخالفان سرسخت افرادی مانند جان بولتون و مایک پمپئو محسوب می شود .محمد جواد  ظریف اخیرا  در نیویورک بود و بنا به گزارش نشریه اینترنتی المانیتور او در ساعات پایانی حضورش در آمریکا با این قانونگذار آمریکایی دیدار کرده است.کنار گذاشتن بولتون در یک بزنگاه مهم سیاسی ، یعنی درست در زمانی که وزیر امور خارجه ایران در نیویورک به سر می برد، معنایی به جز افزیش بی اعتمادی ترامپ به بولتون ندارد. قطعا مشاور امنیت ملی آمریکا خود از اصلی ترین مخالفان دیدار راند پال و ظریف بوده است. شاید اگر تصمیم گیری در دست بولتون بود، از افرادی مانند تد کروز، مارک روبیو و تام کاتن برای مذاکره با وزیر امور خارجه ایران دعوت به عمل می آورد!

سکوت معندار بولتون در خصوص دیدار راند پال و محمد جواد ظریف نشان می دهد که وی به هیچ عنوان از برگزاری این دیدار رضایت ندارد. این به معنمای به حاشیه رانده شدن بولتون در حوزه سیاست خارجی آمریکا و مخصوصا در قبال پرونده ایران است.رند پال  ایالات متحده آمریکا از ایالت کنتاکی و عضو حزب جمهوری‌خواه است. او به عنوان یکی از هواداران جنبش تی پارتی، خود را محافظه‌کاری طرفدار قانون اساسی ایالات متحده توصیف می‌کند. با این حال،  راند پال معتقد است که حضور بولتون در کاخ سفید، منجر به خدشه دار شدن اعتبار ایالات متحده آمریکا در نظام بین الملل گردیده و از این بابت، باید ترامپ را مورد انتقاد و سرزنش قرار داد. هم اکنون، بولتون از معامله احتمالی ترامپ و جمهوریخواهان سنتی بر سر خود به شدت نگران است. 

فارین پالیسی در یکی از مطالب اخیر خود تاکید کرده است که از ۱۶ ماه پیش که بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید کار خود را آغاز کرده است، اغلب خود را بازنده بحث های سیاسی دیده و این امر موجب شده که بسیاری در واشنگتن نسبت به جایگاه بولتون در تصمیمات سیاست خارجی ترامپ ناامید شوند. همچنین شواهد بسیاری از سرخوردگی ترامپ نسبت به بولتون وجود دارد.

البته ، این سرخوردگی، می تواند محصول معامله مشترک و پشت پرده ای باشد که میان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و جمهوریخواهان سنتی بر سر کناره گیری بولتون صورت گرفته است. ترامپ به خوبی می داند که جهت تاثیرگذاری این اقدام بر روی آرای انتخاباتی و ایالتی او، برکناری بولتون باید تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ( ترجیحا قبل از ورود به سال 2020 میلادی) صورت گیرد. ترامپ امیدوار است که در صورت برکناری بولتون از قدرت، بتواند آرای بخشی از جمهوریخواهان سنتی که از وی روی گردانده اند را بار دیگر در ایالاتی مانند فلوریدا، ویسکانسین، پنسلوانیا و میشیگان به دست بیاورد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید