درخواست عجیب مدارس از اولیا برای ثبت نام دانش آموزان

کدخبر: ۲۹۵۱۲۶
اقتصاد نیوز:شگرد جدید برخی مدارس برای دریافت شهریه بسیار عجیب است. این در حالی است که آموزش و پرورش تا بحال برخوردی با این موضوع نداشته است!
درخواست عجیب مدارس از اولیا برای ثبت نام دانش آموزان

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایران،حداکثر شهریه در مقاطع تحصیلی مختلف در دوره ابتدایی ۹میلیون و۴۰۰، در متوسطه اول ۱۱ میلیون و در متوسطه دوم ۱۵ میلیون تومان است. این مصوبه هر سال در حالی اعلام می‌شود که برخی از مدارس غیرانتفاعی به بهانه کلاس‌های فوق برنامه تا 30 میلیون تومان هم از خانواده‌ها شهریه دریافت کرده‌اند. با این حال خیلی از خانواده‌ها که هزینه غیرانتفاعی را ندارند سرگردان پیدا کردن مدارس دولتی می‌شوند.

مدرسه که انتخاب شد تازه خانواده وارد خان‌اول پذیرش دانش آموز می‌شود. تحصیل در مدارس دولتی هم آنچنان بی‌هزینه نیست. مدیران این مدارس به خاطر کمبود بودجه‌ای که دارند دست به شگرد‌های متفاوتی زده‌اند. برخی از آنها از خانواده‌ها به بهانه کمک‌های مردمی هزینه‌هایی دریافت می‌کنند وگروهی دیگر هم تقاضا‌های عجیب و غریبی دارند. آنها از اولیا می‌خواهند که برایشان آب سرد کن بخرند، مدرسه را بازسازی و رنگ کنند، سیستم تهویه را عوض کنند یا صندلی بخرند.

اما برخی از مدیران هم به خاطر گرانی کاغذ از اولیا درخواست می‌کنند که برایشان کاغذ بیاورند و ماژیک بخرند. عد‌ه ای به خانواده‌ها می‌گویند در ازای خرید 4تا 5 بسته کاغذ A4 می‌توانیم دانش‌آموز را ثبت‌نام کنیم. البته که این دانش‌آموزان بسیار خوش شانس هستند مدرسه آنها را می‌پذیرد. در این میان هستند برخی از دانش‌آموزانی که به خاطر کمبود فضای آموزشی، دریافت شهریه‌های سنگین و موکول شدن ثبت‌نام به ارائه کارت هویت و کارت اقامت از مهر جا می‌مانند.

اما وزارت آموزش و پرورش به تمامی ادارات خود ابلاغ کرده است که هیچ مدیری حق گرفتن هزینه اضافه‌ای از خانواده دانش‌آموزان را ندارد. زهرا مظفر،سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: اگر مدیری درخواست‌های این چنینی از خانواده‌ها داشت تخلف کرده و اولیای دانش‌آموزان می‌توانند به سایت اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش مراجعه کنند در این سایت شرایطی ایجاد کرده‌ایم تا خانواده‌ها شکایت‌های خودشان را در آنجا مطرح کنند. البته خانواده‌ها می‌توانند شکایات خود را مستقیم به ادارات کل هم بدهند ما برای راحتی خانواده‌ها این سامانه را راه‌اندازی کردیم. اگر خانواده‌ای از مدیری شکایت کند بلافاصله تیم ارزیابی خود را می‌فرستیم تا موضوع بررسی شود.

وی می‌افزاید: هیچ مدیری حق ندارد هزینه اضافی از خانواده‌ها دریافت کند و خانواده‌ها هم در زمان ثبت‌نام باید هزینه کتاب و بیمه را بپردازند. مدارس غیردولتی هم فقط باید شهریه مصوب را بگیرند. البته شهریه‌های مصوب نیز باید روی تابلو اعلانات نصب و در معرض دید خانواده‌ها باشد زیرا یکی از شاخص‌های ارزیابی ستادهای ثبت‌نام ما هنگام ورود به مدارس، این است که اطلاعات شهریه باید در معرض دید اولیا قرارگرفته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید