مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا و انگلیس در خاورمیانه/ برد موشکهای ایران به این پایگاه‌ها می‌رسد؟

کدخبر: ۲۹۵۲۷۴
اقتصادنیوز: بر اساس تعداد نظامیان، بزرگترین پایگاه خارجی آمریکا در ژاپن(با 56213 سرباز) قرار دارد. پس از ژاپن، آلمان( 35220 سرباز)، کره جنوبی(26331 سرباز)، افغانستان(14000 سرباز) و ایتالیا(129991 سرباز) قرار دارند.
مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا و انگلیس در خاورمیانه/ برد موشکهای ایران به این پایگاه‌ها می‌رسد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، بر اساس امار ارائه شده از سوی پنتاگون ( تا تاریخ 31 دسامبر 2018) ایالات متحده آمریکا در بیش از 39 کشور پایگاه بزرگ نظامی و در 140 کشور ایستگاه‌های نظامی دارد.

طبق اعلام پنتاگون  بر اساس تعداد نظامیان، بزرگترین پایگاه خارجی آمریکا در ژاپن(با 56213 سرباز) قرار دارد. پس از ژاپن، آلمان( 35220 سرباز)، کره جنوبی(26331 سرباز آمریکایی)، افغانستان(14000 سرباز) و ایتالیا(129991 سرباز) قرار دارند که بزرگترین میزبانهای نظامیان آمریکایی هستند. در رتبه های بعد هم کشورهای  بریتانیا، گوام، عراق، اسپانیا و سوریه قرار دارند.

آمریکا به استثنای خاک خود در پنج قاره جهان جمعاً 850 پایگاه نظامی دارد. این کشور درخاک خود نیز بطور رسمی 5300 پایگاه نظامی دارد. بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های بین‌المللی کندی، آمریکا در حال حاضر 700 تا 800 پایگاه زمینی، دریایی، هوایی و جاسوسی در خارج از آمریکا دارد. بطور مشخص 730 پایگاه در 130 کشور خارجی قرار دارند که تعدادی از آنها اردوگاه‌های موقت هستند. 

پایگاههای نظامی آمریکا در خاورمیانه

آمریکا به خصوص در خاورمیانه انواع و اقسام پایگاههای نظامی را دارد.  ایالات متحده دو پایگاه بزرگ هوایی و دریایی در منطقه خلیج فارس دارد. العدید، که بزرگترین پایگاه هوایی خارجی آمریکاست، در جنوب غرب دوحه قطر واقع است. دومین مکان حضور نظامی آمریکا، در بحرین است که از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا میزبانی می‌کند. 

علاوه بر این، ارتش آمریکا مدتی پیش بزرگترین فرودگاه نظامی خودش در خاورمیانه را در کویت افتتاح کرد. این فرودگاه، که «کارگو سیتی» نام دارد، با هزینه 32 میلیون دلار ساخته شد و قرار است تا سال 2023 به ارتش آمریکا و نیروی هوایی کویت خدمت کند. پس از سال 2023 نیرو‌های آمریکایی از پایگاه موقت کارگو سیتی به پایگاه جایگزین آن، یعنی «پایگاه هوایی المبارک غربی» منتقل می‌شوند. طبق برخی گزارش‌ها، کویت از حدود 10 هزار تا 15 هزار سرباز آمریکایی میزبانی می‌کند.

حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس به پایگاه‌های مذکور محدود نیست. امریکا در امارات و عمان هم پایگاه‌ها و نیرو‌هایی دارد. بر اساس گزارشهای دوسال اخیر، آمریکا در پایگاه الظفره امارات حدود پنج هزار سرباز دارد. معادل همین تعداد، در عراق سرباز آمریکایی وجود دارد(که اکنون این تعداد تغییر کرده است).
آمریکا علاوه بر 1500 سربازی که در اردن دارد، حدود 3200 سرباز هم در کشور جیبوتی مستقر کرده است. 

پایگاههای هوایی آمریکا در خاورمیانه

مهم‌ترین پایگاههای هوایی آمریکا در خاورمیانه یکی اینجرلیک ترکیه است و دیگری الجابر کویت و پایگاه الحدید قطر.

پایگاه هوایی اینجرلیک - ترکیه

در بین فهرست مراکز نظامی آمریکا در منطقه، پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه از جایگاه ممتازی برخوردار بوده و با پایگاه الحدید قابل مقایسه است. این پایگاه در فاصله 875 کیلومتری از مرزهای ایران و در شمال‌غربی مرزهای سوریه و در شهر آدانا کشور ترکیه قرار دارد و بزرگترین هواپیماهای زرادخانه نظامی آمریکا در آن مستقر بودند.

پایگاه هوایی احمد الجابر - کویت

پایگاه هوایی احمد الجابر با 134 کیلومتر فاصله از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در خاک کویت قرار دارد. این پایگاه عظیم با چهار مجموعه آشیانه مستحکم بتونی و تعداد زیادی آشیانه سایبانی و باندهایی با بیشینه طول 3000 متر قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای نظامی را دارد.

پایگاه هوایی الحدید - قطر

پایگاه اصلی هوایی آمریکایی‌ها در منطقه پایگاه هوایی الحدید در قطر واقع است. این پایگاه که تقریباً در مرکز کشور کوچک قطر واقع شده 278 کیلومتر با سواحل کشورمان فاصله داشته و کلکسیونی از انواع هواپیماهای آمریکایی در آن یافت می‌شود.

هواپیماهای بمب‌افکن تقریباً پنهانکار (رادارگریز) بی-1بی، ترابری سی-17، سی-130، سوخت رسان‌های کی-سی-135 و کی-سی-10، هواپیماهای گشت دریایی اوریون و هواپیمای جاسوسی الکترونیکی جوینت استارز در این مکان مشاهده می‌شود و گزارش شده که جنگنده‌های اف-16 نیز در آن موجود هستند.

پایگاههای نظامی انگلیس در خارج از بریتانیا

بریتانیا در کشورهای بحرین، بلیز، برونئی، کانادا، قبرس، داکیلیا، قبرس، آلمان، کنیا، نپال، سنگاپور، قطر و... پایگاه نظامی دارد.  انگلیس همچنین چندین پایگاه نظامی در سایر کشورها از جمله قبرس، جزایر فالکلند، جبل الطارق و اقیانوس هند دارد. این آمار البته فقط شامل پایگاههای هوایی و زمینی انگلیس است.

 لندن در حال برنامه ریزی برای توسعه و گسترش حضور نظامی خود در دیگر کشورهای جهان است. مدتی پیش ساندی تلگراف اعلام کرد که اندن در حال برنامه ریزی برای ایجاد پایگاه های نظامی جدیدی در جنوب شرق آسیا و حوزه دریای کارائیب است. این اقدام احتمالا پس از خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت. همچنین یک مقام آگاه و نزدیک به وزیر دفاع انگلیس نیز پیش از این به ساندی تلگراف گفته بود که انگلیس قصد دارد پایگاه های نظامی جدیدی را در سنگاپور یا برونئی ایجاد کند.

انگلیس هم اکنون 15 پایگاه نظامی در سراسر جهان دارد ولی نیروهای نظامی انگلیس قصد دارند در سال 2019 میلادی از پایگاه نظامی خود در آلمان خارج شوند. طبق مطالعات انجام شده، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شده است که انگلیس توان ملی نظامی خود را افزایش داده و در کشورهای مختلف پایگاه نظامی ایجاد کند.

موشک‌های ایران قادر به هدف قرار دادن پایگاهها هستند

نکته قابل توجه این است که بیشتر این پایگاههای آمریکایی واقع در خاورمیانه در تیررس راکتها و موشکهای ایرانی هستند. توان موشکی سطح به سطح کشورمان را می توان به دو بخش راکت ها و موشک های بالستیک تقسیم نمود.

 راکت ها از نمونه های کوتاه برد با برد 8 تا 250 کیلومتر و موشک ها از کوتاه برد با 220 تا دوربرد با 2000 کیلومتر برد هستند و تفاوت اصلی راکت ها و موشک ها در وجود سامانه هدایت و کنترل در موشک ها است که باعث افزایش چشمگیر دقت آنها می شود. همچنین راکت با توجه به اینکه برای بردهای کوتاه ساخته شده ابعاد کوچکتری دارد و با استفاده از پیشران سوخت جامد، قابلیت واکنش سریع در مواقع لزوم را داشته و از نظر عمر انبارداری تا چند سال آماده شلیک است. موشک های کشورمان نیز شامل هر دو نوع پیشران سوخت جامد و مایع هستند. 

ایران اکنون دارای بیش از 15 نوع موشک بالستیک دوربرد و میان برد است. در میان موشکهای بالستیک مهم ایران شاید موشک شهاب، ذوالفقار و  فاتح بردی بیش از سایرین داشته باشند.

آنچه مشخص است این است که بیشتر موشکهای ایران به راحتی قادر به هدف قرار دادن پایگاههای آمریکا و انگلیس در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه  هستند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید