گفتگوی احمدی نژاد با یک هفته نامه آمریکایی / رنگ موهایم با ترامپ فرق دارد و مثل او پولدار نیستم

کدخبر: ۲۹۵۷۳۶
اقتصاد نیوز: رئیس دولت های نهم و دهم در گفت و گو با هفته نامه آمریکایی نیشن در مورد شباهتش با ترامپ گفت: من هم رنگ موهایم با او فرق می کند هم اینکه پولدار نیستم.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین، محمود احمدی نژاد در گفتگو با نیشن ( The Nation) یک هفته‌نامه آمریکایی به مسائلی پیرامون مذاکره بین ایران و آمریکا، شباهتش به ترامپ و رد صلاحتیش در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ پرداخته است.

بخش هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید

روابط بین ایران و آمریکا خیلی پرتنش تر شده است، بنظر شما آیا ممکن است ایران روابط خود را با آمریکا بهبود بخشد؟

به دلایل گوناگون بین ایران و آمریکا، روابط خوبی برقرار نیست و پرتنش است. من معتقدم که اگر مقداری عقلانیت را بیشتر بکار بگیریم و عدالت و احترام را در روابط حاکم بکنیم، می شود این شرایط را تغییر داد.

به عنوان کسی که خودتان هم رئیس جمهور بودید و روسای جمهور کشورهای مختلف را هم شناخته اید، بنظر شما غیر از این مدل راه دیگری وجود دارد؟

من فکر نمی کنم روسای جمهور در آمریکا خیلی استقلال عمل داشته باشند. معمولا روسای جمهور سیاست واحدی را دنبال می کنند اما مقداری در تاکتیک ها با هم متفاوت هستند.

اگر امروز شما رئیس جمهور ایران بودید، برای بهتر شدن روابط ایران و آمریکا چه می کردید؟

همان نکاتی را که قبلا گفتم، در پیش می گرفتیم و امیدوار بودیم که شرایط بهتر شود.

می شود مثالی بزنید؟

در سوالات قبلی پاسخ دادم. من فکر می کنم که آقای ترامپ و حاکمیت آمریکا هم باید بپذیرد که روابط را براساس عدالت و احترام تنظیم بکند، این یک امر دوطرفه است. این طور نیست که یک طرف تصمیمی بگیرد، حتما باید عمل بشود! طرفین باید عدالت و احترام را بپذیرند و بر پایه آن با هم همکاری بکنند، این شدنی است. همه باید به حقوق همدیگر احترام بگذاریم، یک طرفه که معنا ندارد. حقوق همیشه دوطرفه است. یک طرفه می شود همان دیکتاتوری و ظلم.

یکی از مسائل بین ایران و آمریکا، برجام و توافق هسته ای است. نظر شما درباره برجام چیست؟

برجام یک توافقی است بین دولت ایران و آمریکا و چند تا کشور دیگر که انجام شد. به نظرم همه باید رعایت کنند، منتهی توجه داشته باشیم که این یک توافق چند جانبه است. یک جانبه گرایی توافقات را بهم زده و از موضوعیت خارج می کند.

یعنی اشتباه بود که ایران وارد آن توافق شد؟

نه! الان من در موضع قضاوت درباره برجام نیستم چون سندی در این رابطه بصورت رسمی منتشر نشده ولی می دانم که آقای ترامپ آن را یکجانبه زیر پا گذاشت.

رنگ موهایم با ترامپ فرق می‌کند

حتما شنیده اید که برخی ترامپ را احمدی نژاد آمریکا نامیده اند، شما درباره این مقایسه چه فکر می کنید؟

من هم رنگ موهایم با ایشان فرق می کند و هم اینکه پولدار نیستم، عضو حزب جمهوری خواه و هیچ حزب دیگری هم نیستم.

نمی دانم این مقایسه درست است یا نه ولی آیا راه سیاسی هر دو رئیس جمهور را چیزی شبیه به هم می بینید یا نه؟

بالاخره انسان ها حتی اگر در نقطه مقابل هم نیز باشند باز هم اشتراکاتی دارند، هیچوقت اشتراکات به صفر نمی رسد. بنظر من مهمترین کار برای یک سیاستمدار این است که روی نقاط مشترک تکیه بکند و آنها را توسعه بدهد و الا اگر بخواهیم بر روی نقاط اختلافی تمرکز کنیم، هیچ زمینه ای برای همکاری باقی نمی ماند.

برنامه ای برای ریاست جمهوری ندارم ولی تابع مردم هستم

مقداری روی ایران و سیاست داخلی ایران تمرکز کنیم. در حال حاضر شما در ایران چه فعالیتی می کنید؟

ما هم مانند بقیه مردم. یک مقدار مطالعه می کنیم، ورزش می کنیم، با خانواده هستیم و در عرصه اجرایی هم نسبت به مسائل مهم جامعه مطالعه و اظهارنظر می کنیم، تلاش می کنیم که در شرایط موجود کشور، بهبود اتفاق بیفتد. توجه داشته باشید، مسائل اجتماعی که ما مطرح می کنیم اصلا جغرافیا ندارد یعنی هر حرفی که برای ایران می زنیم، داخل آمریکا، اروپا،‌آفریقا، آسیا و همه جا می توانیم بزنیم چون مسائل مشترک است.

 این تلاش شما هدف سیاسی دارد؟ اصلا هدف سیاسی شما چیست؟

هدف سیاسی، ساختن دنیایی بهتر برای همه ماست. اصلا این در قالب گرفتن حزب و مراکز قدرت نیست، یک کار انسانی است.

شما در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد می شوید؟

شخصا برنامه ای ندارم ولی همیشه تابع مردم کشورم هستم.

دفعه قبل که شما برای انتخابات نامزد شدید، رهبر انقلاب اعلام کرد که مخالف حضور شما در انتخابات است. فکر می کنید در انتخابات آینده حضور داشته باشید؟

من به امروز فکر می کنم که برای بهبود اوضاع کشور و دنیا چکار باید بکنیم، کسی نمی داند در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد، شما می دانید؟

شما فکر می کنید رهبر انقلاب چرا اعلام کرد که مخالف حضور شما در انتخابات است؟

این را قبلا توضیح داده ام، فکر می کنم دیگر نباید زیاد درباره اش صحبت کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید