عواملی که باعث افزایش تنش نظامی ایران و انگلیس می‌شوند

کدخبر: ۲۹۶۲۰۰
اقتصادنیوز: ایران در بین 5 کشور اول قدرتمند در نیروی دریایی است. میانگین کشتی های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بیشتر از بریتانیا است. هر چند انگلیس یک ناو هواپیمابر دارد، اما تعداد زیردریایی های ایران تقریبا 4 برابر انگلیس است.
عواملی که باعث افزایش تنش نظامی ایران و انگلیس می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، پس از توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق توسط نیروهای انگلیسی و بالطبع، توقیف نفتکش انگلیس در تنگه هرمز توسط ایران، تنش میان ایران و انگلستان بالا رفته و دو کشور را در مرز درگیری قرار داده است.

اگرچه دولت ترزا می اعلام کرده بود که به دنبال آغاز درگیری نظامی با ایران نیست، اما اکنون با توجه به روی کار آمدن بوریس جانسون تندرو و علاقه مند به ترامپ، باید منتظر ماند و دید وی چه اقداماتی انجام خواهد گرفت.

چه عواملی خطر تنش نظامی ایران و انگلیس را بالا می‌برد؟

دو امر باعث افزایش تنش نظامی ایران و بریتانیا می‌شود. اول اینکه دو کشور در دریا و در شاهراه‌های حمل  و نقل دریایی یکدیگر حضور دارند. ایران در خلیج فارس حاضر است و تنگه هرمز را در اختیار دارد(تنگه هرمزی که محل اصلی عبور و مرور نفتکشهای بریتانیایی است) و بریتانیا هم نیروهای زیادی در مدیترانه و تنگه جبل الطارق دارد(در مورد پایگاههای دریایی انگلیس اینجا را بخوانید).

به جز این، باید اشاره کرد که بریتانیا در کشورهای بحرین، بلیز، برونئی، کانادا، قبرس، داکیلیا، قبرس، آلمان، کنیا، نپال، سنگاپور، قطر و... پایگاه نظامی دارد. اما نکته قابل توجه این است که بیشتر این پایگاهها و به خصوص مراکز واقع در خاورمیانه در تیررس راکتها و موشکهای ایرانی قرار دارند.

 راکت های کوتاه برد جمهوری اسلامی ایران با برد 8 تا 250 کیلومتر و موشک هایش از کوتاه برد با 220 تا دوربرد با 2000 کیلومتر برد هستند و این امر ایران را قادر ساخته که بیشتر مراکز نظامی در منطقه را در ید قدرت خود داشته باشد( در مورد قدرت موشکی ایران و پایگاههای انگلیس و آمریکا در منطقه و جهان این گزارش را بخوانید).

اکنون، این شرایط بحرانی باعث شده تنش بین دو کشور بالا رود. اما سوال این است: نیروی نظامی ایران قدرتمند‌تر است یا انگلستان؟

 

قدرت نظامی ایران و بریتانی؛ کدام یک قدرتمندتر هستند؟

پایگاه اینترنتی "گلوبال فر پاور" قدرت نظامی ایران و انگلیس در سال 2019 را با یکدیگر مقایسه کرده است. طبق آمار این پایگاه، در میان 137 کشوری که تاکنون قدرت نظامی‌شان بررسی شده است، ایران در رده هشتم و انگلستان در رده چهاردهم قرار دارد.

آمار این پایگاه نشان می‌دهد که مجموع پرسنل نظامی ایران و انگلیس به ترتیب 873 هزار نفر و 233 هزار نفر است. از سوی دیگر جمعیت ایران بیشتر از انگلیس است. به طوری که بیش از 83 میلیون نفر در ایران زندگی می‌کنند، در حالی که در انگلیس 65 میلیون و 105 نفر زندگی می‌کنند.

از طرف دیگر، پایگاه اینترنتی "آرمد فورس" قدرت نظامی ایران و بریتانیا( بر اساس شاخص تجهیزات نظامی) در سه زمینه زمینی، هوایی و دریایی را مقایسه کرده و به نتایج زیر رسیده است.

تجهیزات زمینی ایران و انگلیس

طبق نتایج پایگاه فوق الذکر، ایران حدود 6 برابر بیشتر از بریتانیا، تانک دارد. البته تعداد نفربرهای انگلیس بیشتر است، اما تعداد تجهیزات توپخانه ای  و راکت اندازهای ایران بیشتر از انگلیس است.

نام تجهیزات نظامی

ایران

بریتانیا

تانک

2531

407

نفربر

1625

4673

تجهیزات توپخانه ای

570

117

راکت انداز

1438

50

 

تجهیزات هوایی ایران و انگلیس

به طور کلی، قدرت هوایی انگلیس ( فقط بر اساس شاخص تجهیزات و تعداد جت و هواپیما) بیشتر از ایران است. هرچند آمار این شاخص‌ها بین دو کشور بسیار به هم نزدیک است.

نام تجهیزات نظامی

ایران

بریتانیا

تعداد کلی هواپیما و جت

850

888

فایتر

130

141

هواپیمای چند منظوره

73

91

هلی کوپتر

324

386

 

تجهیزات دریایی ایران و انگلیس

ایران در بین 5 کشور اول قدرتمند در نیروی دریایی است. میانگین ناو و کشتی های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بیشتر از بریتانیا است. هر چند انگلیس یک ناو هواپیمابر دارد اما تعداد زیردریایی های ایران تقریبا 4 برابر انگلیس است.

نام تجهیزات نظامی

ایران

بریتانیا

میانگین تعداد کل کشتی و ناو

406

76

ناو هواپیمابر

0

1

رزمناو

3

0

زیردریایی

40

11

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید