ایران عامل احتمال زیان میلیاردی آمریکا در هند

کدخبر: ۲۹۶۲۵۹
اقتصادنیوز: هدف قرار گرفتن پهپاد «گلوبال هاوک» توسط ایران، مقام‌های نظامی هندی را در خرید پهپاد از آمریکا به تردید انداخته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که هدف قرار گرفتن یک پهپاد «گلوبال هاوک» آمریکایی توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران، دهلی نو را در خرید پهپادهای مسلح از آمریکا به تردید انداخته است.

به نوشته پایگاه «هندوستان تایمز»، ارتش هند در حال بررسی طرحی برای خرید ۳۰ فروند پهپاد از آمریکا به ارزش ۶ میلیارد دلار بوده است، اما پس از آنکه ایران توانست گران‌ترین پهپاد آمریکا را هدف قرار دهد، نظامیان هندی به توانایی پهپادهای آمریکا در پرواز در مناطق مورد مناقشه از جمله کشمیر، به شک افتاده‌اند.

بر اساس طرح اولیه، نیروی زمینی و هوایی ارتش هند قصد داشتند هر کدام ۱۰ پهپاد «پریدیتور بی» از آمریکا بخرند. نیروی دریایی هند هم به دنبال خرید ۱۰ پهپاد جاسوسی با برد بلند بوده است.

به گفته منابع هندی، قیمت بالای پهپادهای آمریکایی از دیگر عواملی است که موجب تردید نظامیان هند در خرید این پهپادها شده است. به گفته این منابع، پهپادهای مورد نظر هند هریک ۱۰۰ میلیون دلار قیمت دارند و برای تجهیز آن‌ها به سامانه‌های تهاجمی از جمله بمب‌های هدایت‌شوند با لیزر و موشک‌های «هل‌فایر» باید ۱۰۰ میلیون دلار دیگر برای هر پهپاد هزینه کرد.

ماه گذشته یک فروند پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» پس از ورود به حریم هوایی ایران، هدف پدافند قرار گرفته و ساقط شد. قیمت هریک از این پهپادها بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید