درخواست مجلسی ها از وزیر کشاورزی درباره کالاهای اساسی و کاهش قیمت‌ها

کدخبر: ۲۹۶۳۷۲
اقتصادنیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیر علنی صبح مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد تا برنامه مدونی را برای رسیدن به خودکفایی در زمینه کالاهای اساسی و آمایش سرزمینی در بعد کشاورزی ظرف دو ماه آینده تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، مجلس امروز خود را با یک جلسه غیرعلنی آغاز کرد. جلسه ای که در آن وزیر کشاورزی و  مسئولانی از سازمان برنامه و بودجه میهمانان آن بودند.

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز در تشریحات آنچه در جلسه غیرعلنی گذشته بود، اظهار داشت: ما امروز از ساعت ۸ صبح جلسه غیر علنی را در خصوص بخش کشاورزی و نیازهای مختلف در زمینه کالاهای اساسی به ویژه گندم و برنج و نهاده‌های دامی داشتیم.

وی گفت: در این جلسه با حضور وزیر کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه گزارشات مربوط به این بخش‌ها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا وزارت جهاد کشاورزی برنامه مدونی را در زمینه خودکفایی کالاهای اساسی و آمایش سرزمینی در بعد کشاورزی در ظرف دو ماه آینده تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.

 

قیمت کود شیمیایی افزایش نمی‌یابد

اسدالله عباسی هم در حاشیه جلسه غیر علنی صبح امروز دوشنبه مجلس در جمع خبرنگاران  درباره جزییات این جلسه غیرعلنی، گفت: در این جلسه که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و دستگاههای ذیربط و آقای پورمحمدی از سازمان برنامه و بودجه برگزار شد چند اولویت در خصوص تولید و تامین و توزیع و خودکفایی کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک و کنترل قیمت آنها مثل گندم و برنج و ذرت و کنجاله، دانه‌های روغنی و حبوبات مشخص شد.

آنگونه که ایسنا گزارش داده است، وی افزود: ما ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم نیاز داریم که تا حالا حدود ۶۰۰ میلیون تن آن خریداری شده. در مورد برنج هم نیاز ما بر اساس سرانه هر نفر ۴۰ کیلوگرم، ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که ۶۵ درصد آن تولید داخل است و مابقی کسری باید تامین شود.

عباسی با اشاره به بررسی میزان بهره وری و تامین آب بخش کشاورزی در جلسه غیر علنی مجلس یادآور شد: وزارت نیرو باید تامین آب را بر عهده بگیرد البته در برخی جاها مشکل خشکسالی وجود ندارد اما برای به خود کفایی رسیدن ذرت، کنجاله و سویا نیاز به آب بیشتر داریم و وزارت نیرو باید بگوید میزان مورد نیاز آب چقدر است.

عباسی در ادامه درباره‌ی میزان تسهیلات ارائه شده به بخش کشاورزی گفت: یک بخش از این تسهیلات منابع بانکی است که سهم بخش کشاورزی از آن تنها ۷ درصد است و بسیار ناکافی است و باید حداقل به ۲۰ درصد افزایش یابد. همچنین بخش دیگری از تسهیلات مربوط به اشتغال روستایی است که قرار شد سهم بخش کشاورزی بیشتر باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی مساله افزایش کود شیمیایی بوده  که بیش از ۶ میلیون تن تولید کود اوره داشته‌ایم. این شرکت‌ها عمدتا وابسته به دستگاههای اجرایی بخشی مربوط به تامین اجتماعی و بخشی بازنشستگان وزارت دفاع و ارتش هستند. همچنین بر اساس مصوبه سال ۹۴ قیمت بورس مبنای قیمت گذاری بوده و یارانه مورد نیاز را هم باید دولت در اختیار دستگاه قرار دهد تا به مصرف کننده برسد.

وی تاکید کرد: قرار است دولت سیاست‌گذاری کند و قیمت کود شیمیایی را تنظیم کند. اما کشاورزان نگران نباشند افزایش قیمتی صورت نمی‌گیرد. قانون گذار دولت را مکلف کرده که از طریق دادن یارانه به دستگاههایی مثل جهاد کشاورزی که کود نیاز دارند آن را تامین کنند و قیمت آن همان ۶۱۲ تومان محاسبه می‌شود و افزایش قیمت به بخش کشاورزی مربوط نخواهد شد. بلکه دولت باید تفاوت قیمت را پرداخت کند.

عباسی در پایان درباره‌ی نرخ خرید تضمینی گندم نیز گفت: قیمت خرید تضمینی گندم همان هزار و ۷۰۰ تومانی است که قیمت گذاری شده و باید در مورد بذر، کودشیمیایی و نهاده‌های کشاورزی ، حمایت‌هایی از کشاورزان صورت گیرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین گفت که در جلسه روز گذشته هیات رئیسه مجلس دستورالعمل اجرایی در مورد امتیاز بندی نمایندگان بر اساس تحصیلات، تخصص و سوابق اجرایی و تقنینی برای تعیین کمیسیون‌ها صورت گرفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید