مناطق محروم قربانی اصلی امواج موبایل

کدخبر: ۲۹۶۴۰۷
​اقتصاد نیوز:نتیجه برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد با وجود اندک بودن توان تابش‌های الکترومغناطیس ناشی از آنتن‌های دکل‌های مخابراتی، قرار گرفتن در معرض این تابش‌ها، می‌تواند به‌مرور تاثیرات منفی روی فرد بگذارد.
مناطق محروم قربانی اصلی امواج موبایل

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از تسنیم، به طور کلی مواج و اشعه‌ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول  امواج قابلیت یونیزه کردن هستند و دسته دوم فاقد این قابلیت می باشند. دسته‌ای که یونیزه‌کننده نام گرفته، دارای فوتون‌های بسیار قوی است که از مواد رادیواکتیو تشکیل شده و دارای خاصیت تخریب ژنتیک در بدن و خطرناک هستند. اما تشعشعات موبایلی جزو امواج رادیویی محسوب می‌شوند که امواج رادیویی نیز از امواج غیریونیزه به شمار می‌روند و درباره میزان خطرسازی آنان اختلاف نظر میان دانشمندان وجود دارد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که دکل‌های مخابراتی تاثیر منفی روی سلامتی انسان دارند. نتیجه برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد با وجود اندک بودن توان تابش‌های الکترومغناطیس ناشی از آنتن‌های دکل‌های مخابراتی، قرار گرفتن در معرض این تابش‌ها، می‌تواند به‌مرور تاثیرات منفی روی فرد بگذارد. تعداد اندکی از پژوهشگران نیز حتی بحث را به آنجا کشاندندکه علنا اعلام کردند که دکلهای مخابراتی سرطان زا هستند. اما چیزی که واضح است، اینکه هنوز شواهد و مدارک کافی برای باور به این فرضیه وجود ندارد.

مقادیر تشعشعات رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در سازمان استاندارد ملی ایران با عنوان "پرتوهای غیر یونساز-حدود پرتوگیری" آمده است، کمتر باشد. با این وجود در ایران هیچ استانداری برای فاصله آنتن های مخابراطی bts وجود ندارد که طبق قوانین تعیین از این دست استاندارها در حیطه سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات است. اما وزارت ارتباطات اعلام کرده است که شهروندانی که نگرانی از برپایی، سازه، استحکام پایه و محل نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس خود دارند می توانند به سامانه شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراجعه و ثبت شکایت انجام دهند تا بررسی های لازم صورت بگیرد.

 اما جا دارد ابتدا این سوال از مسئولین سازمان تنظیم مقررات پرسیده شود که  وقتی استاندارد و چهارچوب معینی برای فواصل نصب آنتن و دکلهای مخابراتی نیست، مردم بر اساس چه شاخصی می توانند دکلهای خطرساز و غیر خطرساز را تشخیص بدهند؟

سال گذشته سازمان تنظیم مقررات برای شفاف سازی میزان تشعشعات، سامانه آنلاین تجمعی تشعشعات امواج رادیویی را برای دو شهر تهران و شیراز برای راه‌اندازی کرد. اما متاسفانه با اولین مراجعه به این سامانه اولین مشکلی که به چشم می خورد: محدود بودن این پایش فقط به 2 استان کشور و نادیده گرفتن سایر استانهاست و همچنین این سامانه با ادبیات آماری علمی و تخصصی خود به نوعی بالاتر از فهم عمومی شهروندان تلقی می شود و در نگاه اول برای شهروندان گنگ و نامفهوم است.

 مناطق محروم، قربانیان اصلی امواج موبایل

به اذعان مسئولان وزارت ارتباطات خطر امواج موبایل از دکلها بیشتر است. فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در این باره گفته بود: در مواقعی که موبایل با مشکل آنتن دهی مواجه است، خطر تشعشع امواج بیشتر است زیرا گوشی برای دریافت سیگنال از دکل، تلاش بیشتری می‌کند لذا هر چقدر شبکه دکل‌ها توسعه یابد و آنتن دهی در مناطق بیشتر شود، از میزان خطر ناشی از تشعشع کاسته می‌شود.

در حال حاضر مشکل آنتن دهی یکی دغدغه های مناطق دور افتاده و محروم است، نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار درباره عمق محرومیت ارتباطی مناطق محروم گفته بود: وضعیت به گونه‌ای است که در بسیاری از روستاها برای مکالمات، مجبورند تلفن ثابت خود را به سقف خانه آویزان کنند تا ارتباط برقرار شود یا اینکه به پشت‌بام برای صحبت و تلفن همراه بروند. ناگفته نماند معضل ضعف آنتن دهی در مناطق روستایی و محروم، علت اصلی کارت زرد مجلس به آذری جهرمی در خرداد امسال بود.

بنابراین کمبود آنتن دهی در بعضی نقاط دوردست و محروم علاوه براینکه در تماس و گفت وگو مردم مشکل ایجاد کرده، به علت تلاش موبایلشان برای دریافت سینگال بیشتر، درمعرض بیشتر تشعشع امواج موبایل قرار می گیرند. و به نوعی هم وطنان مناطق محروم با مشکل آنتن دهی و قطعی تماس مواجه هستند و هم آسیبهای بیشتری را از تشعشات متحمل می شوند. این قضیه مظلومیت مناطق محروم را به خوبی برای ما نمایان می کند.

احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفت وگو با تسنیم گفت: برای دکلهای فشارقوی برق، فاصله های استاندارد بین المللی مشخصی وجود دارد که عموما توسط وزارت نیرو در کشور رعایت می شود اما در مورد امواج رادیویی و مغناطیسی هم اما و اگر هایی وجود دارد و مهم ترین مسئله در حال حاضر این است که امواجی از مراکزی ساطع می شود که برای مسئولین ناشناخته و مبهم است و جزو منابع وزارت ارتباطات هم نیست یعنی منشا آن مشخص است اما معلوم نیست چه کسی آن را ارسال می کند، چون به صورت غیر رسمی است. وی ادامه داد: دولت و قوه قضاییه موظف است به این قضیه ورود کند و امواجی را که از منابع غیر رسمی انتشار پیدا می کند را رصد و تعیین و تکلیف کند.

همتی درباره کیفیت گزارشات رگولاتوری و وزارت ارتباطات در مورد تشعشعات رادویی گفت: گزارشات را با جزئیات در اختیار نمایندگان نمی گذارند اما مواردی که مبهم و سوال برانگیز هست را ما آنها را موظف میکنیم که به ما در مجلس گزارش بدهند. وی افزود: ما از وزارت ارتباطات توقع داریم که در این موضوعات حساس تر باشند و نباید منتظر مجلس برای درخواست و پیگیری گزارش باشند. نماینده مردم سمنان با بیان اینکه تشعشعات هم جزو مصادیق آلودگی هوا است گفت: طبق مصوبات آلودگی هوا، وزارت ارتباطات توانایی دارد با امواج آلوده مقابله می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید