وزیرخارجه جدید انگلیس: لندن تمایلی به مبادله نفتکش‌های توقیف شده ندارد

کدخبر: ۲۹۶۸۵۵
اقتصادنیوز: وزیر خارجه جدید انگلیس تاکید کرد که لندن تمایلی به مبادله نفتکش‌های توقیف شده ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به صحبت‌های اخیر بعیدی‌نژاد در خصوص آزادسازی کشتی‌های توقیف شده، گفت: ما مبادله نمی‌کنیم. با اینکه دیگران بر خلاف قانون کشتی حامل پرچم انگلیس را توقیف می‌کنند اما ما باید قوانین بین‌المللی را حفظ کنیم.

وی افزود: کشتی که به صورت قانونی توقیف شده باشد را با کشتی که به صورت غیرقانونی توقیف شده، مبادله نخواهیم کرد. ایران نمی‌تواند بدین شکل از منزوی بودن خارج شود. پس این‌گونه اصرارها، مبادلات و همبستگی‌ها را حتی در نظر نمی‌گیریم.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز، در رابطه با رخدادهای اخیر و توقیف غیرقانونی کشتی حامل سوخت ایران توسط انگلیس و توقیف نفت‌کش انگلیسی که به طور غیرقانونی به آب‌های ایران وارد شده بود، گفت: در رابطه با این دو کشتی باید گفت که این‌ها دو مشکل جداگانه هستند که نیاز است به طور جداگانه با آن‌ها مواجه شویم اما حل یک مسئله می‌تواند به حل شدن مسئله‌ای دیگر کمک کند.

بعیدی‌نژاد افزود: ما بسیار مشتاقیم که ببینیم انگلیس تمامی اقدامات لازم را برای آزادسازی هرچه سریع‌تر کشتی گریس ۱ انجام می‌دهد.

این اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در این باره  در حالی مطرح می‌شود که نیروهای انگلیسی به تازگی یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق با ادعای اینکه مقصد آن سوریه بوده است توقیف کردند و تاکنون نیز برای آزادی آن تلاشی نکرده‌اند.

پس از این رخداد، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عصر روز جمعه، ۲۸ تیرماه یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان نیز روز یک شنبه در مورد تحولات رخ داده در روابط ایران و انگلیس در طی روزهای اخیر و اقدام غیر قانونی این کشور در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق تصریح کرد: انگلیسی‌ها به صورت غیر قانونی نفتکش ایرانی را متوقف کرده‌اند و این یک راهزنی دریایی است.

خرازی ادامه داد: ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و تخلفاتی که نفتکش انگلیسی انجام داده بود، این نفتکش را متوقف کرد و اکنون این موضوع مراحل قضایی خود را طی می‌کند. اگر انگلیسی‌ها هر چه زودتر نفتکش ایران را آزاد کنند، ما هم می‌توانیم مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات نفتکش انگلیسی را تسریع کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید