۶ نشانه هشدار دهنده‎ ریزش غیر طبیعی موها

کدخبر: ۲۹۷۴۸۲
اقتصاد نیوز:ریزش موها امری اجتناب ناپذیر است. این مسأله در اغلب موارد به دلیل بالا رفتن سن رخ می دهد و بیشتر به ژنتیک افراد بستگی دارد.
۶ نشانه هشدار دهنده‎ ریزش غیر طبیعی موها

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از روزیاتو، به این نوع ریزش مو ، آلوپسی آندروژنیک گفته می شود که مشکل شایعی هم محسوب می شود. اما در بقیه ی موارد، ریزش موها نشانه ی یک مشکل جسمی جدی تر است. مصرف بعضی داروها و ابتلا به بیماری های سیستماتیک گاهی می تواند علت ریزش مو باشد. در چنین مواردی، ریزش موها با نشانه های دیگری مثل ضایعات پوستی، کمبود انرژی یا دردهای عضلانی همراه می شود که موقتی نیستند. در ادامه با نشانه هایی می پردازیم که می گویند ریزش موهایتان علامت یک بیماری یا مشکل جدی است.

۱- مژه ها یا ابروهایتان می ریزد

اگر متوجه شده اید که در قسمت های دیگری از بدن جز کف سر، دچار ریزش مو شده اید، باید بدانید که مشکل جدی ای وجود دارد.

ریزش مژه ها یا ابروها احتمالاً به این معنی است که دچار شکل جدی ای از آلوپسی یا همان ریزش مو شده اید که یک مشکل خودایمنی به شمار می رود. برخلاف آلوپسی آندروژنیک که به آن طاسی با الگوی مردانه هم گفته می شود، دیگر انواع این مشکل مثل آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه ای) یا آلوپسی یونیورسالیس (ریزش موی تمام بدن) می توانند باعث ریزش موها در مقادیر زیاد و در نواحی مختلفی از بدن، علاوه بر کف سر شوند.

این مشکل زمانی رخ می دهد که بدن به اشتباه فولیکول های مو را خطرناک تشخیص می دهد و به آن ها حمله می برد، مسأله ای که باعث ریزش موها از فولیکول های قسمت های مختلف بدن می شود.

از دیگر مشکلات خودایمنی ای که می توانند باعث ریزش مو در قسمت هایی غیر از کف سر شوند می توان به بیماری تیروئید و لوپوس اشاره کرد. پزشکان با استفاده از آزمایش خون می توانند علت دقیق ریزش موها را تشخیص دهند.

۲- دائماً بی حال هستید

ریزش مویی که با کمبود انرژی همراه باشد ممکن است به این معنی باشد که دچار سوء تغذیه یا کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن تان هستید.

برای مثال، اگر کسی به اندازه ی کافی زینک دریافت نکند، ممکن است دچار اسهال، کاهش وزن شدید، ریزش مو شود و احساس بی حالی و کسل بودن کند. سوء تغذیه ی کلی هم می تواند منجر به ریزش موها شود.

بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید مواد مغذی مورد نیازتان را به اندازه ی کافی دریافت می کنید یا نه، این است که رژیم غذایی متعادلی شامل محصولات غذایی تازه، چربی های سالم مثل دانه ها و مغزهای خوراکی، پروتئین و آب داشته باشید.

اگر فکر می کنید دچار سوء تغذیه هستید، با مراجعه به پزشک می توانید توصیه های لازم برای درمان این مشکل را دریافت کنید.

۳- از دردهای عضلانی رنج می برید

اگر ریزش مو با دردهای عضلانی همراه باشد، احتمالاً به این معنی است که دچار کم کاری تیروئید شده اید، نوعی مشکل خودایمنی که در اثر برهم خوردن تعادل هورمونی بدن رخ می دهد.

فردی که دچار کم کاری تیروئید شده ابتدا هیچ نشانه ای ندارد، اما برهم خوردن تعادل هورمونی رفته رفته بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و بعد از مدتی ممکن است فرد دچار مشکلاتی مثل احساس خستگی، افزایش وزن، دردهای عضلانی و ریزش مو شود.

کم کاری تیروئید قابل درمان است. درصورتی که معلوم شود به این مشکل خود ایمنی دچار شده اید، پزشک می تواند داروهایی مناسب برای شما تجویز کند. این داروها جایگزین هورمون هایی می شوند که بدن شما قادر نیست به تنهایی آن ها را تولید کند.

۴- ناخن هایتان شکننده شده اند

کمبود آهن، که نوعی کم خونی به شمار می رود، زمانی رخ می دهد که بدن قادر نباشد به اندازه ی مورد نیاز گلبول قرمز تولید کند. اگر کسی به اندازه ی کافی گلبول قرمز نداشته باشد، ممکن است دچار مشکلات جانبی ای مثل شکنندگی ناخن ها و ریزش موها شود.

کمبود آهن می تواند باعث یک احساس خستگی و ضعف دائمی هم در شخص شود. دیگر نشانه های این مشکل عبارت است از احساس درد در قفسه سینه و سردی دست و پا.

مصرف مکمل های آهن می تواند به حل این مشکل کمک کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که این مکمل ها تنها و تنها باید با تجویز پزشک مصرف شوند. علاوه بر آنکه دوز مصرف این مکمل ها را پزشک تعیین می کند، درصورت مصرف خودسرانه، ممکن است دچار تداخل دارویی شوید، مثلاً بعضی آنتی بیوتیک ها می توانند مانع از جذب آهن شوند.

۵- فشار خون یا کلسترول تان بالا است و برای آن دارو مصرف می کنید

مصرف داروهای مخصوص کاهش کلسترول مانند سیمواستاتین و آتورواستاتین، اغلب با عارضه ی جانبی ریزش مو همراه است. احتمال بروز این مشکل در اثر مصرف این داروها بسیار پایین است، به طوری که تنها ۱ درصد از مصرف کنندگان داروهایی که بر پایه ی استاتین هستند دچار ریزش مو می شوند.

داروهای مخصوص فشار خون دارای خاصیت بلوک کنندگی بتا هم باعث ریزش مو می شوند، گرچه پزشکان هنوز مطمئن نیستند دقیقاً طبق چه مکانیزیمی این اتفاق رخ می دهد.

برای حل این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید تا در درجه ی اول مطمئن شوید که داروی مصرفی تان علت ریزش مویتان است و سپس در صورت امکان پزشک داروی دیگری را جایگزین کند که باعث ریزش مو نشود.

۶- یک ضایعه ی پوستی روی صورت یا بدن تان ظاهر شده

لوپوس، مانند کم کاری تیروئید یا کمبود آهن، یک بیماری خودایمنی است که ریزش مو یکی از نشانه های رایج آن است. به علاوه، لوپوس می تواند باعث ظاهر شدن ضایعات پوستی در سرتاسر بدن شود که این اتفاق در واکنش به التهاب اندام های داخلی بدن رخ می دهد.

این ضایعات پوستی در اغلب موارد گهگاه به وجود می آیند و خود به خود هم از بین می روند. دیگر نشانه های لوپوس، خشکی چشم ها و درد مفاصل هستند، بنابراین درصورتی که چنین نشانه هایی را در خود می بینید، باید به پزشک مراجعه کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید