چرا امارات دست دوستی به سمت ایران دراز کرد؟/ ماجرای نامه محرمانه عربستان از طریق سفارت سوئیس به ایران

کدخبر: ۲۹۷۵۶۸
اقتصادنیوز: المیادین در گزارش خود تاکید دارد خروج امارات از ائتلاف عربی ضد یمن و ملاقات‌های مختلف با مقامات ایران دقیقا بعد از این اتفاق افتاد که سپاه پهباد آمریکا را در نزدیکی مرز امارات ساقط کرد و آمریکا هم واکنشی نشان نداد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، چند روز قبل، امارات یک «هیات صلح» را به ایران فرستاد تا درباره مسایل اعلام نشده با طرف ایرانی وارد گفت‌وگو شوند. نکته‎ای که در آن زمان بسیار چشمگیر شد این بود که زمان سفر هیات اماراتی به ایران مستقیما بعد از اعلام کاهش چشمگیر تعداد نیروهای اماراتی در جنوب یمن صورت گرفت.

طبق گزارشات مختلف و از جمله تحلیل الخلیج الجدید، امارات اصرار دارد که بگوید سفر انجام شده درباره تامین امنیت ساحلی و در ادامه نشست‌هایی صورت گرفته که بحث آن از قبل هم به دلیل مسایل پیش آمده مانند جزایر سه گانه وجود داشت، ولی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در جریان این سفر مسایل دیگری از جمله تعرض به کشتی‎ها در آب‎های خلیج فارس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این اتفاق باعث شد بسیاری از رسانه‌ها از عبارت "چرخش استراتژیک" برای امارات و اقداماتش استفاده کنند. اقدامات اخیر امارات به خوبی نشان می‌دهد که سران این کشور از عربستان دور شده و هرچه بیشتر به ایران نزدیک شده اند. نکته جالب این است که سران عربستان هم بی میل به مذاکره با ایران نیستند به طوری که محمد جواد ظریف(وزیر امور خارجه کشورمان) در نشست خبری روز گذشته اش از کم شدن اعضای تیم B(گروهی که به شدت گرایشات ضد ایرانی دارند) خبرداد. بسیاری معتقدند منظور ظریف بن سلمان بوده که اخیرا تمایلات ضد ایرانی اش را بسیار کم کرده است.

 

المیادین: امارات از آمریکا دلسرد شده است

اما سوال این است که چرا امارات و تا حدی عربستان این چنین چرخشی داشته اند؟ شبکه های خبری  وتحلیلی عربی به این موضع از جوانب مختلف پرداخته‌اند. المیادین لبنان طی تحلیلی تاکید کرد که بزرگترین علت این اتفاق این است که اکنون به امارات ثابت شده که آمریکا به هیچ وجه توان دفاع در مقابل متحدانش در منطقه را ندارند. در واقع امارات و همچنین عربستان از متحدین دیرین خود یعنی آمریکا دلسرد شده اند و به همین دلیل، ترجیح می‌دهند دست دوستی به سمت ایران دراز کنند.

المیادین در گزارش خود تاکید دارد خروج امارات از ائتلاف عربی ضد یمن و ملاقاتهای مختلف با مقامات ایران دقیقا بعد از این اتفاق افتاد که سپاه پهباد آمریکا را در نزدیکی مرز ساحلی امارات ساقط کرد و آمریکا هم هیچ واکنشی به این حادثه نشان نداد. المیادین معتقد است بعد از آن حادثه امارات امیدش را از آمریکا برید و پیغامهای محرمانه بسیاری به مقامات ایران فرستاده و از آنها خواست که راه امارات را از عربستان و آمریکا جدا بدانند.

 

عربستان و نامه محرمانه به سفارت سوئیس

نباید فراموش کرد که  این رویکرد چرخش به سمت ایران توسط عربستان هم دنبال شده به طوری که مدت کوتاهی پیش،عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل گفت که عربستان به دنبال جنگ با ایران نیست و زمان آن فرا رسیده که جنگ یمن فروکش کند و به پایان برسد. المعلمی همچنین خواهان تعامل سازنده با ایران شد.

همچنین چند روز پیش، خبرگزاری عراقی میدل‌ایست‌نیوز در خبری اختصاصی، از قول منابع آگاه در بعثه حج عراق ادعا کرد روز جمعه گذشته (دوم آگوست)، مقاماتی از ایران و عربستان سعودی در مکه دیدار غیرعلنی داشته‌‎اند.

المیادین مدعی است که نامه محرمانه‌ای که عربستان مدتی پیش از طریق سفارت سوئیس به ایران داد هم احتمالا مربوط به این مساله و چرخش از مواضع آمریکایی آنها باشد.

 

ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس شکست خورده است

این شبکه لبنانی تاکید دارد که سیاست آمریکا در منطقه خلیج فارس به وضوح شکست خورده و سران عرب منطقه این نکته را دریافته اند. از بعد از حوادث اخیر در خلیج فارس، آمریکا از متحدان خود مانند ژاپن و کره و آلمان و... خواسته که در ائتلاف دریایی او جهت تامین امنیت کشتیهایشان در خلیج فارس شرکت کنند اما هیچ اقدامی از سوی این کشورها صورت نگرفته و بسیاری از آنها اعلام کرده اند که در این ائتلاف شرکت نمی کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید