تمام یخ‌های دریایی آلاسکا ذوب شدند!

کدخبر: ۲۹۷۶۴۶
​اقتصاد نیوز:در ادامه مشکلاتی که گرمای تابستان امسال برای یخچال‌های کره زمین ایجاد کرده، ایالت آلاسکای آمریکا هم حدود 240 کیلومتر از یخ‌های ساحلی خود را از دست داده و ذوب یخ های دریایی در این منطقه روند بی سابقه‌ای داشته است.
تمام یخ‌های دریایی آلاسکا ذوب شدند!

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو،بر اساس تحلیل‌هایی که روی یخ‌های دریایی با دقت بالا و توسط سرویس آب و هوای ملی آمریکا انجام می‌شود، بعد از یک تابستان قطبی با دمایی بسیار بالاتر از دمای میانگین تابستانی سال‌های گذشته، دریاهای گرمتر و موج گرمای تاریخی جولای، یخ‌های دریایی آلاسکا حالا ناپدید شده‌اند.

به گفته متخصصان تغییرات اقلیمی در آلاسکا امسال سال سختی برای آلاسکا بوده و اثری از یخ در آب‌های این منطقه دیده نمی‌شود. با روند گرمایشی قطبی، قبلا و در زمان ذوب یخ‌ها در سال 2017 شاهد آب شدن یخ‌های حاشیه سواحل آلاسکا بوده‌ایم اما تا به حال چنین اتفاقی در این زمان از سال بی سابقه بوده و ذوب یخ‌ها زودتر از هر سال دیگری آغاز شده است.

شدت تغییرات به حدی است که توانایی بیان و توضیح آن را نداریم و نمی‌توانیم صفات و کلمات مناسبی برای شرح این شدت پیدا کنیم.

حتی زمستان امسال هم دریاهای کم یخ آلاسکا رکورد زدند و دریای Bering که هر ساله در ماه مارس (اسفند) با یخ پوشیده بود، به یک اقیانوس با سطح آزاد تبدیل شد. یکی از مشکلات بنیادی این مناطق جوان بودن یخ است. در واقع یخ‌های قدیمی‌تر ضخیم و چند لایه‌ای این مناطق طی دهه‌های قبل به خاطر گرمایش هوا و افزایش دمای آب اقیانوس‌ها آب شدند و فقط یخ‌های نازکتر و جوان‌تر باقی ماندند.

به گفته محققان ذوب یخ های دریایی قدیمی چند لایه‌ای یک فاکتور تعیین کننده است چرا که یخ‌های یک ساله در مقابل تغییرات آب و هوایی حساس‌تر هستند. آن‌ها می‌گویند که همه این‌ها به خاطر گرم شدن تدریجی اقلیم قطبی اتفاق افتاده و دمای هوا با نرخ دو برابری نسبت به میانگین دمای جهانی افزایش پیدا کرده. متخصصان این پدیده را «تشدید قطبی» نامگذاری کرده‌اند.

وضعیت اقیانوس هم این پدیده را به صورت ویژه‌ای تشدید می‌کند. با ذوب یخ های دریایی سفید که بازتاب دهنده نور هستند، آب تیره اقیانوس به جای بازتاب نور انرژی خورشیدی بیشتری را جذب کرده و آن را به هوا پس می‌دهد. این گرما در ادامه با آبهای اطراف هم ترکیب شده و دمای آن مناطق را نیز افزایش می‌دهد.

این یک سیکل منفی است و اثرات آن هم سیر صعودی دارد. به گفته متخصصان این پیشروی لزوما یک روند تدریجی نیست. آنها عقیده دارند وقتی تغییرات از یک حد مرزی بگذرند دیگر به آرامی پیش نرفته و سرعتشان می‌تواند به صورت ناگهانی زیاد شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید