اعتراض روسیه به دخالت ژاپن در امور داخلی‌اش

کدخبر: ۲۹۷۶۷۶
به دنبال دخالت ژاپن در امور داخلی روسیه، وزارت خارجه روسیه سه شنبه به نشانه اعتراض سفیر ژاپن در این کشور را فراخواند.
اعتراض روسیه به دخالت ژاپن در امور داخلی‌اش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، روسیه در اعتراض به مداخله ژاپن در امور داخلی خود، سفیر ژاپن در مسکو را فراخواند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» سه شنبه شب به وقت تهران گزارش کرد که این اقدام روسیه در واکنش به اعتراض اخیر ژاپن به مسکو بابت انجام رزمایش‌هایی در جنوب جزایر «کوریل» صورت گرفت.

وزارت خارجه روسیه با فراخواندن «تویوهیسا کوزوکی » سفیر ژاپن در مسکو، دخالت توکیو در امور داخلی خود را «غیر قابل قبول» خواند.

جزایر کوریل در استان « ساخالین » در روسیه واقع است و اختلاف بر سر مالکیت آن به مناقشه‌ای طولانی مدت بین ژاپن و روسیه مبدل شده ‌است. جزایر کوریل که در ژاپن با عنوان قلمروی شمالی نامیده می‌شود، در پایان جنگ جهانی دوم توسط نیروهای شوروی سابق تصرف شد.

وزارت امور خارجه ژاپن شنبه هفته جاری در واکنش به سفر «دیمیتری مدودوف» نخست‌ وزیر روسیه به جزایر تحت مناقشه میان دو کشور، این اقدام را غیر سازنده خواند. وزارت خارجه ژاپن در بیانیه خود در این زمینه اعلام کرد، دیدار نخست‌وزیر روسیه از قلمروهای شمالی محکوم می‌شود و جایگاهی در روابط بین دو کشور ندارد.

به نوشته اسپوتنیک، در بیانیه وزارت خارجه روسیه بدین منظور آمده است: «روسیه تاکید دارد که اظهارات توکیو در مورد بازدیدهای مقامات روس از بخش‌هایی از ساخالین و همچنین فعالیت‌های مختلفی که در آنجا انجام ‌شد، از جمله فعالیت‌هایی با ماهیت اجتماعی، اقتصادی و نظامی، تلاش برای دخالت در امور داخلی روسیه است.»

سفیر ژاپن نیز متقابلا قول داده که مراتب اعتراض وزارت خارجه روسیه را به توکیو انتقال دهد.

ماه گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پس از دیدار با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن گفت که دو کشور درباره پیمان صلح گفت‌وگو کردند، اما این گفت‌وگوها که ظاهراً بی‌نتیجه بوده قرار است همچنان ادامه داشته باشد.

دولت ژاپن روز گذشته اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور قصد دارد در سپتامبر(شهریور) به روسیه سفر کند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «یوشییده سوگا» سخنگوی کابینه ژاپن در نشست مطبوعاتی گفت که لازم است رهبران دو کشور به‌خاطر «مسائل موجود میان دو ملت» به‌طور مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید