این آپشن خودرویی کشته می‌دهد!

کدخبر: ۲۹۷۹۳۶
اقتصاد نیوز:سانروف یکی از آپشن‌هایی است که این روزها بسیاری از خریداران به آن علاقه دارند. در ایران نیز امروزه اکثر خودروهای جدید داخلی نیز به آپشن مجهز شده‌اند اما سانروف چقدر ایمنی دارد؟
این آپشن خودرویی کشته می‌دهد!

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گسترش‌نیوز،  لینکلن که از جمله برندهای مطرح خودروسازی در آمریکا است برای نخستین بار ایده ساخت سانروف را اجرایی کرد و این آپشن را روی مدل continental mark iv در سال ۱۹۷۶ سوار کرد. در سال اول سانروف‌ها به صورت جداگانه توسط یک شرکت آمریکایی که به صورت تخصصی در این زمینه کار می‌کرد ساخته و روی محصولات نصب می‌شد. از آن سال شرکت‌های خودرویی دیگر نیز به مرور به سمت استفاده از سانروف پیش رفتند و این آپشن را روی خودروهای خود نصب کردند. در حال حاضر سانروف انواع مختلفی به خود گرفته و در حالت‌های باز شونده یا غیر قابل باز شدن در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از نکاتی که درباره سانروف وجود دارد بحث ایمنی آن است چرا که در تصادفات این آپشن می‌تواند خطرناک باشد. نزدیک به ۴۰ درصد از تمام وسایل نقلیه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در آمریکا ساخته شدند از سانروف بهره می‌برند. در حالی که این آپشن اجازه ورود نور و هوای تازه به داخل کابین را می‌دهد اما خطراتی نیز دارد. گزارش‌های مختلفی درباره شکستن سانروف وجود دارد و به عنوان مثال گزارشی از شسکتن سانروف یک هیوندای توسان مدل ۲۰۱۳ اعلام شده و شیشه‌های آن روی سر راننده ریخته است. در بین تمامی خودروسازان هیوندای بیشترین گزارش‌ها مربوط به هیوندای توسان، نیسان مورانو، ب‌ام‌و سری ۳ و کیا سورنتو می‌شود. 

طبق آماری که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده میزان شکستگی‌های سانروف آنقدر نیز نادر و ناچیز نیست. تنها در همین سال ۹۰۰ مورد شکستن شیشه سانروف از ۳۵ برند مختلف خودرویی رخ داده است. تنها در فاصله میان سال ۱۹۹۷ الی ۲۰۰۸ نزدیک به ۱۴۰۰ نفر به دلیل مسائل و مشکلات ایمنی سانروف‌ها مجروح و ۳۰۰ مورد نیز کشته شده‌اند. در حقیقت می‌توان گفت سانروف‌ها خطراتی هستند که بالای سر شما قرار دارند.

البته لازم به ذکر است که با گذشت زمان خودروسازان گام‌های بلندی در افزایش ایمنی سانروف‌ها برداشتند اما همچنان خطراتی وجود دارد. اگر بخواهیم به ترتیب از برندهایی که بیشترین میزان گزارشات در مورد سانروف از آن‌ها اعلام شده اشاره کنیم می‌توان به هیوندای، فورد، نیسان و کیا اشاره کرد. یکی از راه‌هایی که خودروسازان برای افزایش ایمنی سانروف‌ها از آن استفاده می‌کنند بهره‌گیری از نمونه‌های لمینیت است که یک لایه پلاستیک مابین دو لایه شیشه قرار می‌گیرد. در نتیجه با استفاده از این روش شیشه‌ها در هنگام شکستن به صورت کامل خرد نمی‌شوند و تکه‌ها کنار یکدیگر باقی می‌مانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید