جنگ با ایران ترامپ را برنده انتخابات می‌کند؟

کدخبر: ۲۹۸۰۶۱
اقتصادنیوز: مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران معتقد است که چندان نباید به این سناریو که جنگ با ایران شانس پیروزی ترامپ در انتخابات را کم می‌کند، بها داد.
جنگ با ایران ترامپ را برنده انتخابات می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، علی واعظ در این باره به «تجارت فردا» گفت: برخلاف تصور موجود که ترامپ نگران این موضوع است که یک درگیری نظامی با ایران شانس انتخاب مجددش را ممکن است با خطر مواجه کند اما واقعیت این است که در تاریخ معاصر آمریکا هرگز این اتفاق رخ نداده که رئیس‌جمهوری درگیر جنگی باشد و در انتخابات پیروز نشود. البته روسای‌جمهوری نظیر جرج بوش پدر بوده‌اند که یک جنگ را به پایان رسانده و سپس در انتخابات شرکت کردند و در آن شکست خوردند. ولی در شرایطی که آمریکا درگیر جنگی بوده هیچ‌گاه نشده است که رئیس‌جمهوری که مدیریت جنگ را بر عهده داشته در انتخابات برنده نشود.

واعظ افزود: بنابراین من فکر می‌کنم با وجود عدم تمایل ترامپ به جنگ، نباید این خطر را دور از ذهن نگه داشت که ممکن است رئیس‌جمهور آمریکا تحت تاثیر تحلیل‌های برخی از مشاورانش در خصوص سریع و محدود بودن جنگ با ایران، قرار بگیرد و دست به چنین اشتباهی بزند.

مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران گفت: با توجه به خط قرمز ترامپ در خصوص اقدامات ایران (در صورت کشته شدن یک آمریکایی، این کشور دست به اقدام تلافی‌جویانه سهمگینی خواهد زد)، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا در فاصله یک‌سال مانده به انتخابات نمی‌تواند از این موضع عقب‌نشینی کند و به همین لحاظ اگر این روند اقدامات تلافی‌جویانه ادامه پیدا کند، در نهایت احتمال سوءمحاسبه زیاد خواهد بود و در چنین شرایطی ممکن است یک درگیری نظامی که هیچ‌کس واقعاً خواهان آن نیست، به وقوع بپیوندد که خیلی زود ممکن است تمام منطقه را به آتش بکشد.

راه‌حل موجود

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: تنها راه‌حلی که در شرایط فعلی وجود دارد این است یک میانجی (که می‌تواند برای مثال آبه شینزو یا امانوئل مکرون یا سناتور جمهوریخواه، رند پاول باشد) که دسترسی مستقیم به رئیس‌جمهور آمریکا دارند، جان بولتون و پمپئو را دور زده و ترامپ را راضی کند تا تحریم‌های نفتی ایران را کمی به عقب برگرداند و در واقع ما به شرایط پیش از می 2019 برگردیم زمانی‌که آمریکا تعلیق تحریم‌های نفتی علیه ایران را به‌طور کلی ملغی کرد.

او ادامه داد: یعنی شرایطی که در آن آمریکا همچنان عضو برجام نیست ولی ایران به برجام پایبند است و این تنش‌ها و درگیری‌ها نیز در خلیج فارس وجود نداشت. تنها راه‌حل موجود به نظر من بازگشت به دوران پیش از می 2019 از طریق مذاکره به واسطه یک میانجی است و به نظر من در شرایط فعلی راه‌حل عملی دیگری وجود ندارد. چراکه فرصت باقیمانده برای دولت ترامپ بسیار کوتاه است و برای ایران ریسک تعامل با این دولت به پاداش احتمالی آن نمی‌ارزد و در عین حال موضوعاتی که میان ایران و آمریکا وجود دارد بسیار پیچیده‌تر از آن است که در یک مدت کوتاه حل شوند و تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند منجمد کردن شرایط فعلی و بازگرداندن آن به چند ماه پیش خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید