غذاهایی که باعث سرطان و آرتروز می‌شود

کدخبر: ۲۹۸۳۱۸
​اقتصاد نیوز:برنامه غذایی ناسالم و مصرف زیاد بعضی غذاها نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به سرطان و آرتروز دارد.
غذاهایی که باعث سرطان و آرتروز می‌شود

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایمنا، محققان معتقدند تعادل باکتری‌های موجود در روده که مستقیما تحت تاثیر رژیم غذایی است، می‌تواند عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان و دردهای ناشی از التهاب مفاصل باشد. همچنین تحقیقات اخیر نشان داده‌ است التهاب مداوم و کاهش فعالیت‌های فیزیکی در بیماران مبتلا به آرتروز منجر به گسترش سرطان می‌شود، اما خبر خوش اینکه حذف‌ مصرف بعضی مواد غذایی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را به طور چشمگیری کاهش دهد. در ادامه مطلب چند ماده غذایی را که مصرف آن می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان و آرتروز را فراهم کند معرفی می‌کنیم:

گوشت فرآوری شده

مواد غذایی گوشتی فرآوری شده مانند هات داگ و ژامبون با مواد شیمیایی سرطان‌زا همچون نیترات و نیتریت فرآوری و نگهداری می‌شود. گوشت سوخته نیز دارای ماده شیمیایی خطرناکی به نام "آکریل آمید" است که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه مصرف گوشت سوخته، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا  حدود ۶۰ درصد افزایش می‌دهد؛ چربی اشباع موجود در این نوع گوشت موجب التهاب دردناک مفاصل می‌شود، از طرفی پختن این گوشت‌ها با دمای بالا باعث ایجاد ترکیباتی می‌شود که مفاصل را متورم و دردناک می‌کند.

 

کربوهیدرات‌های تصفیه شده

غلات تصفیه شده به گونه‌ای فرآوری می‌شود که بسیاری از ارزش‌های غذایی غلات کامل از دست می‌دهد. بنابراین با خوردن نان، برنج و پاستای سفید مقدار زیادی کربوهیدرات وارد بدن خود می‌کنید. این مواد غذایی بلافاصله به ذرات کوچکتری از قند مانند گلوکز و فروکتوز تبدیل می‌شوند. هرچه مصرف کربوهیدرات تصفیه شده بیشتر شود، قند خون نیز افزایش پیدا می‌کند؛ قند خون بالا نیز موجب گسترش سرطان می‌شود. همچنین افزایش سیتوکین و دیگر ترکیبات پیش‌التهابی در خون باعث ایجاد درد ناشی از التهاب مفاصل می‌شود. 

 

روغن‌ هیدروژنه

اغلب برای پختن کلوچه، کیک و نان از روغن هیدروژنه استفاده می‌شود. تقریبا بیشتر غذاهای فرآوری‌شده، حاوی مقدار کمی از این روغن است. وجود مقدار زیاد اسید چرب امگا ۶ در روغن هیدروژنه، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان و آرتروز می‌شود. اگرچه ما برای رشد بدن خود به اسید چرب امگا ۶ در رژیم غذایی روزانه نیاز داریم، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است خطرساز باشد. بنابراین، بهتر است برای پختن غذاهای خانگی از روغن‌های سالم‌تر مانند روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کنیم.

 

نمک

نمک یک ماده غذایی ضروری است که نمی‌توان آن را کاملا از رژیم غذایی حذف کرد. این ماده غذایی در کنار پتاسیم، نقش مهمی در تنظیم عملکرد کلیه و فشار خون دارد. غذاهای فرآوری شده و حتی غذاهای شیرین دارای نمک زیادی است؛ مصرف بیش از حد نمک باعث رشد نوعی باکتری به نام هلیکوباکترپیلوری (Helicobacter Pyroli) می‌شود. در نتیجه رشد این نوع باکتری در معده، سلول‌ها دچار عفونت می‌شود و خطر ابتلا به سرطان معده افزایش پیدا می‌کند. همچنین مصرف بی‌رویه نمک، عامل ابتلا به  فشار خون بالا، التهاب و درد ناشی از آرتروز است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید